+ Plus

Eerste Test Quantya Strada

Geen geluid, geen uitlaat en dus ook geen motor? Niet helemaal, maak kennis met de eerste elektrisch aangedreven off-road-motor met Europese typegoedkeuring: de Quantya Strada.Het groepje Nordic-walkers maakt de weg uiteindelijk toch vrij, zij het nog altijd met duidelijk merkbare tegenzin. Het pleit is beslecht, met name te danken aan de onzekerheid die zich meester heeft gemaakt van het anders zo zelfverzekerde en ferm met de stokken zwaaiende groepje natuurstappers. Ze zien een motorfiets, ze horen hem echter niet. Het enige dat ze vernemen zijn de vriendelijke woorden van de tot dusverre altijd met argusogen bekeken off-road-rijder: “Dank u wel, en een prettige dag nog verder.” Het “Van hetzelfde” dat enkelen nog vertwijfeld weten uit te brengen hoort de motorrijder al niet eens meer, zo geruisloos als hij opdook, zo stil is hij al zoemend ook alweer achter de volgende bocht verdwenen. Dit is het leven van alledag voor de Quantya, ’s werelds eerste elektrisch aangedreven off-road-machine, die kan worden geleverd met een kenteken.De definitie van Quantya: geen lawaai, geen benzine, geen uitlaatgassen, maar desondanks toch een heuse motorfiets. Of is het meer een overmaats brommer? Echt baden in luxe doet de in het Zwitserse Lugano geproduceerde tweewieler namelijk niet. Een nogal simpel ogend frame opgetrokken uit stalen buis, eenvoudige stalen swingarm, upside-down voorvork met Ø 41 milimeter vorkpoten, een niet instelbare achterschokbreker, schijfremmetje voor en schijfremmetje achter, meer is het niet. Het is quasi een mix tussen een downhill mountainbike en een 125 cc crossmotor.Wat telt is de aandrijving: een elektromotor met 17 pk, die wordt gevoed door een lithium-polymer-accu, een van de allermodernste opslagmedia voor elektrische energie. Het is gewoon een kwestie van contactsleutel omdraaien, gas geven en remmen op z’n tijd. Schakelen en koppelen is namelijk – net als benzine tanken – ook verleden tijd op deze Strada. Sterker nog, de motor beschikt niet eens over een versnellingsbak, laat staan koppeling. Is ook redelijk overbodig, want de motor levert al bij zeer geringe toerentallen een bak vol koppel, ruim voldoende om je in beweging te zetten. En aan de andere kant gaat het elektromotortje aan één streep door tot de topsnelheid van dik 70 km/uur in zicht komt.Die topsnelheid is meteen zijn grote beperking, maar met zijn stevige acceleratie maakt hij toch veel goed. Puur voor het vergelijk hebben we hem naast één van de modernste 125 cc motorfuietsen van dit moment gezet, de Yamaha YZF-R125. Vanuit stilstand spuit de Quantya weg en blijft hij de Yamaha ruim voor. Tot de geringe topsnelheid van 73 km/uur in zicht komt.Die geringe topsnelheid doet echter niets af aan het feit dat de machine zich kinderlijk eenvoudig de bocht om laat hoeken en bovendien erg goed remt. Fantastisch, helemaal omdat de wereld zittend op de Quantya nooit meer hetzelfde zal zijn. Het geluidloze optreden van deze off-road opent namelijk geheel nieuwe perspectieven. Zelfs op de kleinste paden door het bos, waar je eigenlijk met geen enkel voertuig zou mogen komen, wordt je aanwezigheid nu ineens getolereerd, net als die van mountainbikers. Op zondagmorgen weg uit de bewoonde wereld en even de vrije natuur in? Dat kan met de Quantya zelfs in Nederland, niemand die zich daar aan zal storen.De duur van deze stille pret hangt daarentegen wel sterk af van de intensiteit waarmee je rijdt. Even een stukje volgas over secundaire wegen uitwaaien, dan is na een half uurtje de peut al op. Op kleine bospaden en in de stad waar de snelheid beduidend lager ligt, zit er evenwel voor dik meer dan een uur aan energie in de accu. Wat volgt is een laadproces ter waarde van ongeveer 50 eurocent aan elektriciteit. Na één uur is de speciale accu weer voor ongeveer tachtig procent opgeladen, het volledig opladen van de accu neemt daarentegen ongeveer drie uur in beslag.Dat opladen duurt dus best lang, maar hier is op zich nog best mee te leven. Er is echter nog een ander punt dat deze toekomsteuforie enigszins tempert. Het € 9.282,- tellende prijskaartje maakt de Strada namelijk eerder tot een glazen bol waarin je de toekomst kunt zien, dan een serieus alternatief. Ok, er zullen altijd trendsetters zijn die graag op zo’n elektrobike gezien willen worden, maar het gros zal zijn toevlucht voorlopig zoeken bij een off-road waar gewoon benzine in moet. Bovendien gaat de ontwikkeling van accu’s in een razend tempo verder en dat betekent dus lagere prijzen, kortere laadtijden, meer laadcycli en natuurlijk meer opslagcapaciteit, dus ook langer rijplezier. Soms kun je ook tè snel zijn om de moderne wereld binnen te stappen. Desondanks bewijst Quantya met hun concept dat de toekomst binnen handbereik ligt. Een groen vooruitzicht ook, waarin je nog steeds zonder schroom van het off-road rijden kunt genieten. En dat in alle stilte! ________________________________________[[streamer]]De Quantya is eerder een glazen bol dan een serieus alternatief.[KASTEN][KASTEN + UND -]+Geluid: is er nietAandrijving: relatief krachtigHandelbaraheid: speels en lichtTechniek: betrekkelijk éénvoudig-Prijs: erg hoogLaadduur: drie uurActieradius: tamelijk begrensdVermogensontplooiing: moeilijk te doseren________________________________________[KASTEN LEISTUNG USW]Quantya StradaMETINGENEnergieopname per laadcyclus/kosten 2,5 kWh = circa 50 eurocentLaadduur drie uurTopsnelheid 73 km/uurGewicht 102 kgPrijs € 9.282,-Importeur VHM, tel. 0492-324 595, www.quantya.nlActieradius bij verschillend gebruikBospaden (Ø circa 30 km/uur) 1 uur 50 min (55 kilometer)Stad (Ø circa 35 km/uur) 1 uur 15 min (43 kilometer)Crossbaan (Ø circa 40 km/uur) 35 min (25 kilometer)Secundaire weg (Ø circa 60 km/uur) 30 min (30 kilometer)VERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmQuantya Strada12,6 kW (17 pk) bij 54 km/uurYamaha YZF-R1259,3 kW (12,6 pk) bij 110 km/uur¹ Vermogen aan het achterwiel. Metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5%.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][UNTERSCHRIFTE DETAILBILDER]De krachtcentrale: geen versnellingsbak, geen koppeling. Accu en elektromotor met primaire aandrijving zijn voldoende. Getankt wordt er middels een lader, neemt drie uur in beslag.[UNTERSCHRIFT SEITE 55]Groen en geluidsarm: is dit de toekomst van het off-road rijden wellicht?

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...