Eerste Test KTM Freeride 250R/350
Anderhalf jaar geleden presenteerde KTM haar opmerkelijke Freeride 350. Geen ‘Ready to Race’ motor, maar juist een lekkere 350 cc vrijetijdsmachine voor de fun om mee te spelen. Met deze Freeride is het het heerlijk ’trailen’ over mooie singletracks door de natuur. Voor 2014 is die 350-viertakt op diverse punten aangepast en wordt de KTM Freeride-famile bovendien uitgebreid met het 250R tweetaktmodel. Hoewel de Freeride 350 in Nederland nog steeds een vrij zeldzame verschijning is (mede door het gebrek aan natuurlijke Freeride-habitat, zoals bergen en uitgestrekte bossen), rijden er inmiddels enige duizenden rond in Europa. Voor 2014 werd deze soepele viertakt op diverse punten verbeterd. Te beginnen met de vering die een nieuwe setting kreeg en nu wat ‘steviger’ aanvoelt. De verlagingskit voor de vering, waarmee de zithoogte afneemt van 915 naar 885 mm blijft gewoon leverbaar. Een andere remcilinder en aluminiumkleurige Formula-klauwtjes moeten voor meer remvermogen zorgen. Maxxis ontwikkelde speciaal voor de Freeride nieuwe TrialMax-banden, die om nieuwe Giant-velgen zitten. Het dashboard komt nu van TrailTech. Het blok kreeg onder meer een andere uitlaatnokkenas met verbeterd decompressie-systeem, een andere waterpomp, een aangepast elektrische startsysteem en een nieuwe koppeling met zes soepele spiraalveren en een verbeterde hydraulische bediening. De gearing werd ook aangepast met een nieuwe zesbak (met de zes als overdive) en een langere eindoverbrenging zodat de Freeride ook iets meer mans is op het asfalt. Aan het vermogen van de Freeride veranderde verder niets: het blok levert nog steeds 23 pk. Het grootste nieuws is echter niet dat de 350-viertakt-Freeride voor 2014 op enkele details is aangepast, maar wel dat KTM met een tweede Freeride-model komt. Dat dan buiten de elektrische versie, die volgens de planning begin volgend jaar leverbaar wordt. Maar de 350 krijgt nu een lichter zusje in de vorm van de Freeride 250R tweetakt. De machine is gebaseerd op een flink aangepast 250 cc ééncilinder-tweetaktblok dat afkomstig is uit een KTM enduromotor. Die aanpassingen zijn trouwens zo flink dat zelfs de carters helemaal anders zijn geworden. Grootste verschil is dat het hele kickstartsysteem en de powervalve (om de uitlaatpoorthoogte te regelen afhankelijk van het motortoerental) zijn komen te vervallen. Dat droeg bij aan de twee kilo gewichtsbesparing op het blok. De powervalve kon trouwens achterwege blijven omdat het blok in deze Freeride-trim volledig op vermogen van onderuit is getuned en er niet langer op het topvermogen is gefocust. KTM noemt geen topvermogen van deze nieuwe 250R, maar gevoelsmatig is dat bijna gehalveerd met het oorspronkelijke vermogen in de enduromotor. Er zal dus ongeveer 25 pk over zijn. Ook de cilinderkop, zuiger, 28 mm Keihin PWK carburateur en de uitlaat zijn volledig afgestemd op de trekkracht bij lage toerentallen. De ontsteking kreeg twee curves, die via een stekkertje achter de koplamp of via een optionele schakelaar op het stuur geselecteerd kan worden. Om het starten zonder kickstarter toch betrouwbaar te laten verlopen is de elektrische starter herzien, net als de spanningsregelaar, die nu al bij lage toerentallen de accu goed vult. Verder is het draaiende gedeelte van het blok zo ontwikkeld dat hij met een mengsmering met een verhouding van 1 op 80 kan draaien, dus 1 liter olie op 80 liter benzine. Heel erg veel verbruiken doet de Freeride 250R niet, maar voor langere tochten is het dus toch wel zaak om een klein busje olie mee te nemen, zodat je zelf aan de pomp olie kunt bijmengen, aangezien tweetaktbenzine vrijwel nergens meer ‘uit de pomp’ verkrijgbaar is. Bovendien weet je dan de exacte verhouding en de oliekwaliteit niet… De nieuwe koppeling is gelijk aan die van de Freeride 350, de zesbak is helemaal nieuw met een hele lange zes en juist hele korte lagere versnellingen. Uiterlijk lijkt de 250R sterk op de 350, maar het frame is toch behoorlijk anders. Vanwege het compactere motorblok lopen de bovenste framebuizen bijvoorbeeld 6 centimeter lager en dat schiep ruimte voor extra tankinhoud. De tweetakt kan nu 7 liter benzine meenemen, tegen 5,5 op de viertakt. Door die grotere tank op de tweetakt is er ook meer ruimte voor een groter luchtfilter. Net als op de viertakt zit dat luchtfilter als een soort patroon van bovenaf in een opening in de tank geschoven, onder het opklapbare zadel. Het grote verschil tussen de 250R tweetakt en de 350 viertakt zit hem vooral in het gewicht. De tweetakt is zeven kilo lichter en dat is echt een enorm verschil bij dit soort machines. Om de nieuwe Freeride-modellen echt aan de tand te laten voelen, vroegen we trialvirtuoos Alex van den Broek – bekend van zijn trial en stuntshows op diverse beurzen – om als testrijder op te treden. Een kolfje naar zijn hand voor de evenwichtskunstenaar, die zich de laatste tijd steeds meer toelegt op het rijden van Extreme-enduro’s en onlangs als eerste Nederlander in de top 10 van de roemruchte Erzberg-rodeo en de Red Bull Rumaniacs finishte. Een wereldprestatie! Alex: “Een leuke uitnodiging om een dagje te testen met de nieuwe Freeride-modellen van KTM in Italië. Bovendien was deze test in voor mij bekend gebied, want we reden op Il Ciocco bij Barga in Toscane. Dat is het terrein waar we in februari altijd de Hell’s Gate extremewedstrijd rijden, een loodzware rit over de stenen en door de donkere bossen, waar dan altijd nog volop sneeuw ligt. Nu zag het er wat dat betreft lieflijker uit. En het werd nog mooier, want de Oostenrijker Lars Enöckl was mijn gids tijdnes de Freeride-presentatie. We kennen elkaar goed, want hij is in die extreme-wedstrijden altijd mijn directe concurrent. Hij is testrijder bij KTM en rijdt heel veel in deze omgeving, omdat KTM hier altijd alle testen van nieuwe enduromodellen doet. Maar laat ik beginnen met de viertakt. Samen met Jurgen van den Goorbergh ben ik wel eens met de huidige 350 wezen rijden in Bilstain. En als je op de nieuwe stapt, voelt die meteen op vele fronten flink verbeterd aan. Het grootste verschil zit hem volgens mij in de vering, die is echt een stuk steviger en heeft veel meer reserve omdat hij progressiever werkt. Bovendien vertelde Enöckl me dat KTM bij deze 350 ook bezig is geweest met het afremmen op de motor. Dat is nu minder nadrukkelijk aanwezig, waardoor de voorvork ook wat minder belast wordt en de motor wat hoger blijft lopen aan de voorkant als je het gas dichtdraait. Verder is de 350 nog steeds een hele relaxed machine. Tja, in Nederland missen we natuurlijk het terrein om met deze Freeride te rijden. Rustig over van die mooie bergpaadjes rijden, met een rugzakje op en genieten maar. Echt trail-rijden zeg maar, niet te verwarren met trial-rijden wat we in Nederland doen. De klasse waar deze Freeride in valt is een heel nieuw gebied voor KTM. Voorheen waren alleen wat trialmerken met hun ‘long-range’ versies hierin actief, ik noem bijvoorbeeld de Ossa Explorer en de Gas Gas Pampera. KTM komt nu vanuit de endurohoek in dit segment binnen en eerlijk gezegd denk ik dat dat een heel erg goede zet is. Want de toepasbaarheid van zo’n Freeride ligt toch aanzienlijk hoger dan van een omgebouwde trialmotor. Je kunt hier gewoon meer mee.” Het klapstuk van deze presentatie was de geheel nieuwe Freeride 250R, daar ging de meeste aandacht naar uit. Alex van den Broek: “Die nieuwe tweetakt is in mijn ogen een prima aanvulling op de bestaande 350. De 250 voelt echt veel lichter aan. Het verschil is op papier 7 kilo, maar gevoelsmatig is het meer. Daardoor leent de 250R zich nog meer voor de Freeride-filosofie als pure ‘playbike’. Ze zeggen trouwens dat het blok is gebaseerd op dat van de EXC250, maar zelfs de carters zijn anders. Ongetwijfeld is er wel veel ervaring uit die enduromotor meegenomen in deze 250R. Zo zonder powervalve ziet de cilinder er wel wat kaal uit, da’s weer even wennen. De uitlaat hebben ze wel mooi langs de cilinder gelegd en niet onderlangs vanwege de kwetsbaarheid van de expansieuitlaat. Het blok start heel erg goed en loopt mooi. Er zit nog best pit in, maar hij blinkt vooral uit bij lage toerentallen. Je kunt hem als een echte trialmotor helemaal afwurgen, hij geeft geen krimp. De twee mappings van de ontsteking leveren ook echt een flink verschillend motorkarakter op. Met dat stekkertje of die optionele schakelaar verandert de Freeride 250R van een goedmoedige lobbes in een lekker pittig motortje. De versnellingen zijn prima gekozen, met de zes als echte overdrive voor op het asfalt. Een klein puntje van kritiek is misschien de afstand tussen het schakelpedaal en de voetsteun. Die vond ik niet optimaal. De nieuwe Maxxis banden die speciaal voor de Freeride zijn ontwikkeld zijn wel heel erg goed. Het is een soort kruising tussen een trialband en een enduroband: hij ziet eruit als een trialband, maar de noppen zijn net wat hoger en staan wat verder uit elkaar om de modder beter te lossen. In zijn geheel is de Freeride 250R een heerlijke machine, waarmee je fantastisch kunt buitenspelen en waarmee je heel erg veel lol kunt hebben. En het motortje kan echt veel. Ik speel al met de gedachte om zelfs een keer een ONK trial mee te gaan rijden met de deze Freeride 250R, want vgolgens mij kan dat gewoon. Het is echt een multitalent! Vergeleken met de 350-viertakt heeft de nieuwe tweetakt in totaliteit natuurlijk zijn gewicht, zijn simpele constructie, zijn gebruikskosten en zijn lagere aanschafprijs als voordeel. Hij is in Nederland met zijn 7.299 euro ongeveer 1.000 euro goedkoper dan de 350-viertakt (in België kost de Freeride 250R € 6.640,-). Daarmee is het een heel scherp geprijsde machine met enorm veel mogelijkheden.” [[bijschriften NOPPENNIEUWS-selektie]] 1 Alex van den Broek ‘on top of the world’ met de nieuwe KTM Freeride 250R. 2 Met name de voorvork van de Freeride 350 is stugger. Zodat je nu dus rustig op je voorwiel een berg af kunt rijden… 3 [[fotoserie]] Een klein opstapje is voldoende voor een meterslange vlucht en bergop landen, zoals Alex even demonstreert. 4 De expansieuitlaat loopt bij de 250R langs de cilinder. 5 Een normaal mens zou hier van het uitzicht genieten. 6 Het nieuwe 250R-blok is gebaseerd op dat van de EXC250. In de verte… 7 Het frame is samengesteld uit staal en aluminium. 8 Het luchtfilterpatroon van de tweetakt is groter dan van de viertakt. 9 Maxxis ontwikkelde speciale banden voor de Freeride. 10 De Freeride 250R is een plaatje om te zien.