+ Plus

Eerste Test KTM Duke 125

De Dukes van KTM zijn eigenzinnige, veeleisende en ruige motoren. Sinds kort is die Duke-familie uitgebreid met een 125 cc ééncilinder viertakt. De vraag is: hoeveel Duke-genen heeft die nieuwe 125? “Wie ooit met een KTM Duke heeft gereden stapt er nooit meer op of kan juist nooit meer zonder!” Waarom? Zowel de 690 en de 990 Dukes zijn motoren die geen enkel compromis accepteren. Ze vragen een ongewoon sportieve en keiharde rijstijl. Normale zithouding? No way! Rijden met deze machines doe je in een motorcrossachtige houding, het liefst met een achterwiel dat je driftend volgt. Voor tourrijders zijn de Dukes een catastrofe, want relaxed rijden is er niet bij. Ze kennen enkel de ‘attack-mode’ en zijn scherpe uiterlijk spoort de bestuurder aan om alles te geven. De grote vraag is dus of dit ook kan met een 125 cc ééncilinder-viertaktblokje.Voordat we de weg op gaan, gaat de 125 Duke eerst de rollenbank op. De prestaties zijn goed: 16 pk bij 9.900 toeren per minuut, daarmee is de Duke meteen een van de sterksten in zijn klasse. De Yamaha WR125X heeft immers ‘slechts’ 14,8 pk. Op papier is de 125 Duke dus goed, nu de praktijk. De kleine wordt in de garage naast zijn grote broer de Duke 690 geparkeerd. Die hebben we er even naast gezet om de familie-genen te kunnen ontdekken. Of juist het gemis daaraan. Tegen alle verwachting in lijkt de 125 nog steeds zeer volwassen. Volgetankt weegt de KTM 137 kilogram en dat is natuurlijk zeer aangenaam, zeker voor de opstappers die voor een 125 kiezen. Die zal ook de zithoogte passen, want alhoewel de 125 Duke op papier goed is voor 850 mm zithoogte, is de machine zo rank gebouwd dat zelfs kleinere rijders geen moeite hebben om met de voeten aan de grond te komen. Rijdend blijkt de zithouding erg prettig en is er lekker veel ruimte voor je onderdanen. Of je moet langer dan 1.90 meter zijn, dan wordt het toch een beetje woekeren met de ruimte op deze 125 Duke. Als je het contact van de 125 Duke aanzet, verschijnt de slogan ‘Ready to Race?’ in het dashboard. Dat is dus de vraag. Gestart wordt er met een druk op de knop en de 125 cc ééncilinder reageert zelfs in koude toestand goed op het gas. De testmachine is niet begrenst (in sommige landen mogen de 125-ers slechts 80 km/uur), maar de vraag is hoe hard deze 125 dan loopt. Dus meteen maar op pad, de zon schijnt. Het stadsverkeer stokt, maar daar kunnen we ons erg goed redden met deze lichte KTM. Hij is dan lekker uitgebalanceerd en het contact tussen rijder en motor is door het tank/buddyseat-design optimaal. Wel voelt de zitting wat hard en hoekig aan en dat zal bij langere ritten dus wat minder comfortabel zijn.Slingerend baant de lichte 125 zich een weg tussen de auto’s die staan te wachten voor het verkeerslicht. We wachten gespannen tot het licht op groen springt. De bediening van de koppeling is overigens zeer aangenaam, twee vingers volstaan prima. Wie ‘toeristisch’ rijdt, kan bij 2.000 toeren per minuut wegrijden, voor de sportievere stoplichtsprintjes moet je het toerental boven de 6.000 tpm houden bij de start. De watergekoelde motor reageert over het gehele toerentalbereik goed op het gas en verslikt zich nimmer. Ook niet als je een beetje aan het boemelen bent en het gas toch ineens opendraait. Dat maakt de Duke 125 dus ook geschikt voor een ritje over de boulevard of voor het etalageruit-spiegelen.Mensen die houden van sportief rijden zullen echter meestal te vinden zijn tussen de 7.000 en 10.500 toeren, daar gebeurt het allemaal. Het maximale koppel van 12 Nm wordt namelijk bereikt bij 7.800 toeren per minuut.De overeenkomsten met zijn grotere broers? Die zijn er toch duidelijk: dat is vooral de hang naar stevig doorrijden. Maar waar de 690 en de 990 nogal rauw en basic zijn, is deze kleinste Duke dat absoluut niet. Die valt juist op met zijn zijdezachte motorloop over het hele toerengebied. Echt zijdezacht dus, je merkt het blok nauwelijks. Maar als rijder heb je niet het gevoel met een braaf motortje onderweg te zijn, mede door het aanzuiggeluid uit de airbox komt de machine best stoer over. Als duopassagier mis je dat aanzuiggeluid trouwens en dan klinkt deze Duke wel hele erg braaf en weinig spectaculair.Vanuit stilstand geeft onze GPS-meetapparatuur aan dat na 8,8 seconden de 80 km/uur is bereikt. De magische 100 km/uur-grens duurt wat langer, namelijk 17,9 seconden. Dat klinkt wat langzaam, maar valt zeker mee als we het vergelijken met andere klassegenoten, zoals de al eerder genoemde Yamaha WR125X. Die doet er 9,6 seconden over om de 80 te bereiken en 25,1 seconden nodig heeft voor de 100 km/uur-grens.Op topsnelheid (zesde versnelling, plat erop en volgas) brengt de Duke 125 het tot 115 km/uur. Dat is voor een 125 cc viertakt-eencilinder niet eens slecht, maar toch eigenlijk net te weinig om goed mee te kunnen komen met het normale snelweg-verkeer. Dat is dus duidelijk niet zijn werkterrein. De echte pret begint pas als je de afslag van de snelweg hebt bereikt: de kleinste telg van de Duke-familie blinkt dan ineens uit en blijft op een klaverblad bijvoorbeeld hardnekkig op het achterlicht van de 690 Duke zitten.We pakken een mooie bochtige stuurweg en daar blinkt de superlichte 125 Duke uit. De machine is erg neutraal en blijft prima op de ideale lijn en je kunt het gas in elke bocht probleemloos helemaal open zetten. Met zijn 16 pk hoef je niet bang te zijn dat je te hard gaat of de motor onderuit trekt. Net voor de volgende bocht staat de motor weer rechtop en kunnen we weer vol in de remmen. En op die remmen heeft KTM bij deze kleine Duke niet bezuinigd, ondanks dat de remmen van het onbekende merk Bybre zijn. In het voorwiel bijten de remblokken zich in de 280 mm schijf vast dankzij vier remzuigers, achter zit er een 230 mm remschijf met enkelzuiger-remtang op. Beide remmen zijn voorspelbaar en goed te doseren en de vertraging is top.Deze Duke is opgebouwd met een stevig buizenframe, net als bij de dikke Dukes is uitgevoerd in een zogenaamde vakwerk-constructie, en dat zorgt samen met de 43 mm upside down voorvork voor veel stabiliteit in elke situatie. Wel merk je dat de de veerelementen behoorlijk straf zijn afgeveerd en weinig sensibel zijn. Dat terwijl de veerwegen van 160 mm toch een soepel aanspreken mogelijk moeten maken. Supercomfortabel is de 125 Duke dus niet, maar het vertaald zich wel in een uitstekende wegligging. Net zoals we bij de Bybre-remmen al zagen, is ook de vering van een in Europa onbekend merk. Datzelfde geldt voor de MRF-banden. Merken als Brembo, WP en Bridgestone, Dunlop of Michelin zul je op de 125 Duke af-fabriek niet tegenkomen en dat heeft weer alles te maken met het land van productie: India. De 125 Duke wordt namelijk bij Bajaj gebouwd, de Indiase fabriek die afgelopen jaar een flink deel van de KTM-aandelen overnam. Maar er is geen enkele reden tot paniek voor mensen die meteen sceptisch worden bij het horen of lezen van ‘Made in India’. Als we deze KTM namelijk van dichtbij gaan bekijken, zien we dat alles keurig is afgewerkt en dat hij daarnaast hoogwaardige details zoals led-knipperlichten en hoge-kwaliteit-remleidingen bevat. En als primeur heeft deze 125 Duke zelfs oplichtende bedieningsknoppen: in het donker zijn alle symbooltjes op de armaturen keurig verlicht. Met zijn 125 cc heeft de KTM op de snelweg niets te zoeken, maar in het dagelijkse (stads-)verkeer is het een prima motorfietsje. Helaas kennen we in Nederland geen aparte rijbewijsklasse voor deze 125 cc motorfietsen, dus hier zal deze 125 zich echt moeten meten met de zware jongens en dan wordt het toch een lastig verhaal, zelfs ondanks zijn leuke prijs van € 4.149,-. In België, waar wel een 125 cc rijbewijsklasse is, kost de 125 Duke € 3.940,-. En naast die mooie prijs voor een motorfiets met een volwassen look gata hij ook nog eens uiterst spaarzaam om met benzine: zelfs bij sportief gebruik hoeft er per 100 km slechts 2,7 liter getankt te worden (1 op 37)!Samengevat is deze 125 Duke wat betreft zijn sportiviteit en uitstraling een hele echte Duke en dus absoluut ‘Ready to Race’. De kleine éénpitter is daarbij makkelijk in het gebruik en biedt rijplezier aan elke bestuurder. Maar voor Nederlandse begrippen is de krachtbron eigenlijk net iets te beperkt om de machine algemeen inzetbaar te maken, maar daar hebben alle 125 cc motorfietsen in ons land last van.TECHNISCHE GEGEVENSKTM 125 DUKEMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen, klepbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 33 mm, 230 watt dynamo, 12 V/6 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, X-ring ketting, secundaire overbrenging 45:14.Boring x slag 58,0 x 47,2 mmCilinderinhoud 125 ccCompressie 12,6 : 1Max. vermogen 11,3 kW (15 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 12 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, enkele schijfrem voor Ø 280 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 230 mm met enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.00 x 17; 4.00 x 17Bandenmaat 110/70ZR17; 150/60ZR17Banden in test MRF Revz-fcMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.350 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 100 mm, veerweg v/a 160/160 mm, zithoogte* 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 137 kg, tankinhoud 11 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 5.000 kmKleuren oranjePrijs NL € 4.149,- / B € 3.940INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIЁ KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10471140, www.ktm.be MOTOPLUS METINGENPRESTATIESTopsnelheid 115 km/uur Acceleratie0 – 50 km/uur 3,8 s 0 – 80 km/uur 8,8 s 0 – 100 km/uur 17,9 s Doortrekken50 – 80 km/uur 14,1 s 50 – 100 km/uur 25,6 s Afwijking snelheidsmeterAanwijzing 50/100 49/97 VERBRUIKSecundair (sportief) 1 op 37 (2,7 liter op 100 km)Theoretische actieradius 407 kmVERMOGENSGRAFIEK¹KTM 125 duke11,8 kW (16 pk) bij 9.900 tpm12 Nm bij 7.800 tpmMotortoerental x 1.000 tpmVermogen in kW/pkKoppel in Nm* MotoPlus-meting 1 Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 250-vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar richtlijn 95/1/EG, maximale afwijking ± 5 %Bijschriften[[Openingsfoto]]De 125 Duke mag gezien worden, zelfs in het directe vergeklijk met zijn 690-broer!Ook met de kleine Duke kun je er een voorband-sparende rijstijl op nahouden.Het dashboard biedt erg veel informatie. Alleen de weergave van de schoenmaat van de berijder ontbreekt.Uitgerekend op deze 125 vinden we een noviteit: verlichte symbolen op de armaturen aan het stuur.De remmen zijn van een onbekend merk, maar zien er goed uit en vertragen subliem.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...