Eerste Test KTM 690 SMC R
Ook al ligt de Kerst al weer ver achter ons, KTM weet ons hoe dan ook in feeststemming te houden. De eencilinder supermoto 690 SMC werd zowel optisch als qua karakter onder handen genomen en met resultaat.
ABS, nette lijnen en een gematigde prijs. Wie dit allemaal van een eencilinder verwacht, kan beter MotoPlus 24 van 2011 er bij pakken en verder lezen bij de eerste test van de KTM Duke. Goed, dan kunnen wij op deze pagina’s verder gaan met een eenpitter in zijn meest pure vorm. Want de SMC is een straatlegale supermoto die werkelijk doordrenkt is van race-DNA. Een gepeperd recept voor liefhebbers en voor dit modeljaar is de SMC dan ook behoedzaam door KTM doorontwikkelt. Met name het karakter werd aangescherpt en de toevoeging ‘R’ achter de typenaam geeft wel aan in welke richting. 690 cc in plaats van 654 cc en 67 in plaats van 63 pk. Kenners weten dan dat we het over het 2011 Duke-R-blok hebben. Dus zonder dubbele ontsteking en met een ouderwetse gaskabel in plaats van ride-by-wire. De dikke eenpitter lijkt het niet te missen en is zelfs nog drie pk sterker dan de fabrieksopgave. En die pk’s hebben geen enkele moeite met de slechts 154 rijklare kilo’s (volgetankt dus). Het is alsof je in een continu gevecht om de snelste rondetijd verwikkeld bent, zo bruisend van leven knalt de SMC het bochtenwerk uit. De naald van de toerenteller kent maar een weg en dat is naar boven. De hydraulische anti-hop koppeling laat zich met een vinger bedienen en ook de respons op gascommando’s is altijd spontaan en dolenthousiast. Alleen onder de 3.000 toeren is het wat minder en hakt de dikke eencilinder bruut op de ketting in, terwijl er boven de 6.000 toeren hoogfrequente trillingen in de stuuruiteinden, voetsteunen en zadel voelbaar zijn. Een troost: ook het meer geciviliseerde blok van de nieuwe Duke vertoont deze trekjes en verlangt eveneens bij voorkeur naar een sportieve hand. En zeg je sport, dan zeg je lenigheid. Dat laatste is wel vereist om in het 93 centimeter hoge zadel (opgave 89 centimeter) te komen. Maar eenmaal in het – vergeleken met het vorige model wat zachtere – zadel, soupeer je als rijder iedere centimeter van de tot 250 millimeter ingekorte veerwegen. De volledig instelbare veerelementen van KTM-dochteronderneming WP Suspension maken korte metten met zelfs de meest lompe hobbels in het wegdek, bieden bergen reserve en zijn ondanks de – met name achter – stugge uitgaande demping comfortabel genoeg. Het mest optimaal presteert het rijwielgedeelte van de SMC als de zweep er in het bochtenwerk sportief overheen gaat. Zelfs bij de meest brute aanremacties duikt de voorpartij niet te diep weg en dirigeer je de Oostenrijkers vanuit het ultraslanke zadel (de tank bevindt zich in het subframe) m et speels gemak van de ene in de andere knik. Dat zijn ook de momenten waarop je stiekem begint te verlangen naar een paar rondjes stoeien op bijvoorbeeld een kartbaan. Daar kun je het extra koppel van deze R-versie helemaal uitbuiten. En ach, dat je voor de SMC R dan een kleine € 1.000,- meer moet betalen dan voor de nieuwe, goedkoper geworden en van ABS voorziene Duke ben je dan al snel weer vergeten. TECHNISCHE GEGEVENS KTM 690 SMC R MOTOR vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, balansas, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen, klepbediening via roltuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 224 watt dynamo, accu 12 V/9 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling met anti-hop-functie, zesversnellingsbak, X-ring ketting, secundaire overbrenging 42 : 16. Boring x slag 102,0 x 84,5 mm Cilinderinhoud 690 cc Compressie 12,5 : 1 Max. vermogen 48,6 kW (67 pk) bij 7.000 tpm Max. koppel 68 Nm bij 5.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm met enkelzuiger remklauw. Spaakwielen met aluminium velgen 3.50 x 17; 5.00 x 17 Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 Banden in test Continental ContiAttack SM MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.480 mm, balhoofdhoek 63,0°, naloop 112 mm, veerweg v/a 250/250 mm, zithoogte* 930 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 154 kg, max. belading* 196 kg, tankinhoud 13,5 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Kleur oranje Prijs NL € 9.449,- / B € 8.610,- INFO NEDERLAND KTM Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIË KTM Belgium SA, tel. +32 (0)10 47 11 40, www.ktm.be *MotoPlus-metingen MOTOPLUS MEETGEGEVENS Topsnelheid 180 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 4,3 sec 0 – 140 km/uur 7,6 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 5,0 sec 100 – 140 km/uur 4,7 sec Tellerafwijking Effectief (weergave 50/100) 49/98 km/uur Verbruik Secundair 1 op 25,0 Theoretische actieradius 338 km VERMOGENSGRAFIEK [ROOD] KTM 690 SMC R (2012) 51,3 kW (70 pk) bij 7.200 tpm 73 Nm bij 6.300 tpm [blauw] KTM 690 SMC (2011) 47,9 kW (65 pk) bij 7.300 tpm 67 Nm bij 6.400 tpm INTERVIEW PHILIPP HABSBURG, HOOFD ONTWIKKELING KTM Philipp Habsburg is bij KTM verantwoordelijk voor de productontwikkeling. We spreken hem over de model- en prijspolitiek van KTM. ? KTM lijkt tegenwoordig nog de enige fabrikant te zijn die nog lijkt te geloven in het eencilinder-concept. Hoe komt dat? ! “KTM ziet ook in nichesegmenten nog kansen. De eencilindermarkt heeft het niet moeilijk omdat het concept onaantrekkelijk zou zijn, maar omdat het gros van de machines niet heel aantrekkelijk is. We blijven er mee doorgaan en de stijgende vraag onderstreept nog maar eens dat we daarmee op de goede weg zitten.” ? Wat hebben jullie op deze markt dan meer te bieden dan andere fabrikanten? ! “Onze combinatie van minder dan 150 kilo drooggewicht, een uitmuntende handelbaarheid en een topvermogen van 70 pk is onovertroffen.” ? De Duke is dit jaar een flink stuk in prijs gedaald en ook andere modellen zijn goedkoper geworden. Verlaat KTM daarmee definitief het hogere prijssegment? ! “Ons marktaandeel in het straatsegment is in de laatste paar jaar verdubbeld. Maar om verder te groeien, hebben naast aantrekkelijke motoren ook aantrekkelijke prijzen nodig.” ? Betekent dat ook dat de marges kleiner worden? ! “Het grootste deel van die lagere prijzen bereiken we door heel doordachte onderdelen te gebruiken, zeer efficiënt te produceren en op de standaard uitrusting te besparen. Het nieuwe gegoten subframe van de Duke is bijvoorbeeld 150 euro goedkoper dan de gelaste variant. En voor de Super Duke R gebruiken we nu giet- in plaats van smeedwielen. Scheelt ook 700 euro. Kunststof in plaats van carbon spatborden levert ook weer 200 euro winst op. Daar merkt een klant in functionele zin niets van, maar merkt het wel in zijn portemonnee.” ? Worden er daarom ook meer onderdelen uit het Verre Oosten gebruikt? Het Indiase Bajaj is immer voor veertig procent eigenaar van KTM. ! “Voor de inkoop is dit partnerschap nauwelijks van belang. De Indiase toeleveranciers bedienen een thuismarkt van tien miljoen motorfietsen. Die zijn helemaal niet geïnteresseerd in de bijvoorbeeld 5.000 sturen die we hier in Europa nodig hebben. Met wat intelligentie kunnen we hier ook veel bereiken met plaatselijke leveranciers. Bovendien is het zo dat de vijftien duurste onderdelen van een motorfiets goed zijn voor 80% van de fabricagekosten.” ? Hoe gaat de toekomstige modelpolitiek van KTM er uit zien? ! “We zullen ons modelpallet uiteraard op een zinvolle wijze uit blijven breiden. Dat betekent dat we met name in het lichtere segment nog met aantal nieuwe modellen zullen komen. Dat is een markt waar in de toekomst de grootste groei te verwachten valt.” [BU’s] [actie geen bu] [foto blok weg] [zijaanzicht bij tech geg.] [details p. 22 v.b.n.b.] Mooi en goed: consequente styling en hoogwaardige details karakteriseren de SMC R. Het achtertandwiel met aluminium binnenwerk en stalen krans is daar een mooi voorbeeld van. Prachtig gefreesde kroonplaat met verstelbare stuur-risers. Ook de tubeless spaakwielen laten zien dat ze