+ Plus

Eerste Test Kawasaki Z1000SX

Een sportieve naked middels een halve stroomlijn omturnen tot toermachine, dit lot trof al veel nakeds en dat was niet altijd een succes. Kawasaki haalt deze truc nu uit met de Z1000, maar conserveerde daarbij heel bewust het ruige karakter van de succesvolle naked. Een Z1000 met een stroomlijn. Bij het idee alleen al lopen de echte naked-purist de koude rillingen al over de rug. Maar het designteam van Kawasaki heeft overduidelijk haar best gedaan om de grimmige looks van de Z1000 optisch te conserveren en tegelijkertijd de SX een heel praktische uitstraling te geven. Bovendien is er meer ratio in de Z1000SX verwerkt dan je in eerste instantie zou verwachten. Het in drie standen verstelbare ruitje bijvoorbeeld, dat eenvoudig en zonder gereedschap over een bereik van negen centimeter in hoogte te verstellen is. Alleen Z1000-kenners zullen merken dat het contactslot niet langer in een uitsparing in de tank zit, maar is ondergebracht in het dashboard. En niet zonder reden: door de vrijgekomen ruimte kon de tankinhoud met vier liter worden vergroot naar 19 liter, zonder dat de bouwhoogte of de breedte in het kniebereik toenam. Net als voorheen zit je compact en ontspannen op de Kawa. Ook een druk op de startknop heeft een vertrouwd resultaat. Het wat doffe gebrabbel uit de beide opvallend gelijnde – en in de SX-versie zwart gelakte – uitlaatdempers kennen we van de huidige Z1000. En dat geldt ook voor de daadkracht die SX al vroeg in toerenschaal aan de dag legt. Dat blok werd bij de laatste modelupdate van de Z1000 afgelopen jaar niet alleen liefst 14 pk sterker, maar door een 5 millimeter langere slag zit er al bij lage toeren veel gang in de Kawasaki. Begrijpelijk dus dat iedere poging tot een toeristische beschouwing van de SX al snel vervliegt. En het voorwielgeoriënteerde rijgevoel, de rauwe loop van het blok en de extra schop onder de kont bij 7.000 toeren passen ook niet echt bij het imago van een brave allrounder met stroomlijn. Of toch wel? Deze gedomesticeerde streetfighter begint in ieder geval al snel zijn deugden te bewijzen. Zo zitten alleen de schouders en de bovenkant van de helm in de rijwind als de ruit in de hoogste positie staat. Zo kun je het een aardige poos uitzingen op hoge snelheid. Ook de vering valt in positieve zin op. Je merkt al snel dat de bijna horizontaal gepositioneerde achterschokbreker vergeleken met die van de Z1000 comfortabeler is afgesteld (minder in- en uitgaande demping). In eendrachtige samenwerking met het dikkere zadel vliegen de kilometers soepel onder je door. Je zou zelfs bijna wensen dat deze combinatie ook op de veel stugger geveerde Z1000 zou zitten. Dat geldt ook voor de duoplek met een eveneens fijn zadel en twee stevige handgrepen, alhoewel we een beetje twijfelen aan het duocomfort tijdens lange dagetappes. In zijn segment is de Kawasaki – geheel in traditie van de legendarische GPZ-serie – duidelijk de meest sportiefste machine. Vergeleken met op het eerste gezicht gelijkwaardige concepten als de Suzuki Bandit, de Honda CBF en de Yamaha FZ1 Fazer zal de geciviliseerde Z1000SX waarschijnlijk eerder de wat meer sportief ingestelde rijder aanspreken. De nieuwe Z1000SX staat voor € 13.998,- bij de dealer. Een stukje duurder dan de Honda en de Suzuki, dat wel. +Sterk blok met karakterComfortabele achterschokbrekerZadel beter gepolsterdVoldoende windbeschermingRuime tankinhoud-Ongeveer negen kilo zwaarder dan de Z1000[Kadertje]Z1000SX – Z1000DE BELANGRIJKSTE VERSCHILLENMOTORBLOKGeen verschillenRIJWIELGEDEELTE- Stroomlijn met drievoudig verstelbare ruit- Tankinhoud vergroot van 15 naar 19 liter- Gewicht ongeveer 9 kg hoger (stroomlijn, tankinhoud)- Achterschokbreker (minder in- en uitgaande demping, veervoorspanning met krans verstelbaar)- Rijder- en duozadel breder en dikker gepolsterd- Secundaire overbrenging korter (tandwiel met 42 i.p.v. 41 tanden)TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI Z1000SXMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 336 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 41:15. Boring x slag 77,0 x 56,0 mmCilinderinhoud 1.043 ccMax. vermogen 101,5 kW (138 pk) bij 9.600 tpmMax. koppel 110 Nm bij 7.800 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium ruggengraatframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 250 mm met enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 102 mm, veerweg v/a 120/138 mm, zithoogte 822 mm, rijklaar gewicht volgetankt 231 kg, tankinhoud 19 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zwart, groenPrijs NL € 13.998,- / B n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +31 (0)23-567 05 00, www.kawasaki.nl [BU’s][Opening zonder bijschrift, foto met koplamp op rechterpagina kan weg][aanzicht p. 24 – 25]Verbazingwekkend: eigenlijk geven alleen het middelste gedeelte van de stroomlijn en het ruitje de SX een andere uitstraling dan de naakte Z1000.[details v.l.n.r.]Praktisch: geen dubbele wartels om de veervoorspanning te veranderen, zoals op de Z1000, maar een makkelijke draaikrans. Simpel: het contactslot zit nu in het dashboard en daardoor ontstond de ruimte voor vier liter extra tankinhoud. [actiefoto op. 25 mag weg, ook de koplamp op de linker pag

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...