+ Plus

Eerste Test Husqvarna TE310

In MotoPlus 18 kwam de nieuwe KTM EXC400 voorbij: een verkleinde 450 voor de iets gematigdere off-road-rijder. Ook Husqvarna biedt zo’n oplossing, zij gingen echter uit van een TE250 waarvan de cilinderinhoud werd vergroot tot 301 cc, om op die manier het gat tussen de 250 en de 450 op te vullen.Downsizing heet het principe, dat afkomstig is uit de autowereld. Dankzij kleinere cilinderinhouden en een groter rendement kun je uit relatief kleine motoren toch ‘volwassen’ prestaties halen. KTM deed dat zoals gezegd met haar nieuwe EXC400: door een brute 450 te verkleinen, blijkt er een veel makkelijker rijdbare machine te ontstaan, waarmee juist ‘hobby-rijders’ veel beter overweg kunnen. Husqvarna heeft nu een vergelijkbare motor in haar programma, maar koos voor een andere benadering. Voor de nieuwe ‘middenklasse’ gingen het voormalige Zweedse, daarna Italiaanse en nu Duitse (zij het nog steeds in het Italiaanse Varese geproduceerde) dochtermerk van BMW – Husqvarna dus – uit van een TE250, die werd opgeboord van 76 mm naar 83 mm, wat de cilinderinhoud op 301 cc bracht. En eigenlijk is die grotere zuiger ook meteen het enige echte verschil tussen de TE250 en deze TE310.Het doel van de oefening is dat de inwendige massa van de nieuwe 310 – vergeleken met de ‘dikke’ 450 – beduidend kleiner is en dat komt de rustige draai-eigenschappen en de handelbaarheid van de totale machine sterk ten goede. Al na een paar bochten met de nieuwe TE310 blijkt de machine verbluffend anders te rijden dan de TE450. Ondanks dat het motorcarter, de Mikuni benzine-injectie en het rijwielgedeelte (met het nieuwe, lichte frame) 100% gelijk zijn, voelt de 310 wel tien kilo lichter aan als de 450. Vooral in krappe bochten komt dat naar voren: de TE310 laat zich moeiteloos insturen en neemt overal de scherpe lijnen binnendoor. Daarbij lijkt de vering op de TE310 ook beter te werken: doordat de ééncilinder-DOHC-motor minder heftig aan de ketting trekt, reageert de achtervering bij het wegaccelereren uit een bocht veel sensibeler en verfijnder. En dat levert weer extra tractie op omdat de achterband veel minder doorspint en slaat.En die tractie zorgt ervoor dat de Husqvarna TE310 het juist onder zware enduro-omstandigheden (denk aan modder, gladde boomwortels, rollende stenen en op nat grasland) prima doet. De machine is goed controleerbaar en pakt ook vanuit lage toerentallen prefect op. Juist van onderuit is hij duidelijk sterker dan zijn 250-cc-broertje en toont ook veel meer bravoure. Door die uitstekende controle zijn de geschatte 42 pk (Husqvarna geeft geen vermogen op) ook uitstekend te benutten. Daarbij laat de 310 zich door zijn kortere slag in vergelijking met de 450 makkelijker doortrekken in toeren, zonder dat je last krijgt van hinderlijke trillingen.Opmerkelijk is Husqvarna’s overstap van titanium kleppen op gewone stalen exemplaren, tenminste aan de uitlaatkant. In de praktijk blijken de bloedheet wordende titanium uitlaatkleppen bijzonder kwetsbaar te zijn. Ook brandt vervuiling makkelijk in op de klepschotels en op de rand waarmee de klep afdicht tegen de zitting. Dat heeft compressieverlies en dus vermogensverlies als gevolg. De overstap naar stalen kleppen heeft geen invloed op het maximum toerental of op de prestaties.Natuurlijk, de perfecte enduro-oplossing heeft Husqvarna met deze TE310 nog steeds niet gevonden. Op sommige vlakken blinkt de kleine middenklasser weliswaar uit, maar in het zand zullen veel rijders het ‘tractor-karakter’ van de TE450 met volop trekkracht vanaf lage toerentallen plus de ongeveer zeven extra pk’s missen voor snelle tijdens in de crossproeven of op de zware maisplakken. Maar voor de pure hobbyrijder biedt de TE310 echt perspectief: hij is in zijn geheel beter controleerbaar, biedt onder lastige omstandigheden meer tractie en vraagt beduidend minder conditie en rijkunst van zijn rijder.TECHNISCHE GEGEVENS HUSQVARNA TE310MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder-viertakt motor, balansas, twee bovenliggende nokkenasen en vier kleppen, wet-sump smering, elektronische benzine-injectie, startmotor en kickstarter, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 83,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 301 ccCompressie 12,9 : 1RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe met aluminium achterframe, instelbare upside-down voorvork, aluminium swingarm met hevelsysteem en instelbare monoschokbreker, schijfrem voor Ø 260 mm, dubbelzuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, dubbelzuiger-remklauw.Bandenmaat 90/90-21; 120/90-18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, naloop 106 mm, veerweg v/a 300/296 mm, zithoogte 963 mm, droog gewicht 107 kg, tankinhoud 7,2 liter.Prijs NL € 9.599,- / B 8.599,-INFO NL + B Moto Mondo BV, tel. 0031 (0)184-65 71 71, www.motomondo.nl

Lees meer over

BMW Husqvarna TE310

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...