Eerste Test Honda Integra
Bij de eerste kennismaking verschilt de Honda Integra nauwelijks van zijn soortgenoten binnen de gemeenschap der zware motorscooters. Maar: samen met de naakte NC700S en de avontuurlijke NC700X completeert deze Integra het nieuwe middenklasse-pallet van Honda. Dat betekent ook dat de Integra zijn techniek met deze twee broeders deelt en dat is uiteraard de nieuwe 670 cc tweecilinder parallel-twin, die met een blokhoek van 62° sterk naar voren gekanteld in het lage frame van stalen buis is geplaatst. Door deze opvallende constructie ontstond ruimte om typische scootereigenschappen in het concept te integreren. De 14-liter-tank en een ruim bergvak bevinden zich onder het zadel, achter de afdekking tussen de knieën zitten de airbox en een tweede bergvak met 12V-aansluiting. Goed, tijd om te vertrekken. Met een prettig gangetje schiet de 52 pk sterke twin er vandoor. Koppelen? Schakelen? Niet nodig. In tegenstelling tot zijn beide broers is de Integra standaard voorzien van de tweede generatie Dual Clutch Transmission (DCT) met automaat. Een koppelingshendel zit er dus niet op. Alleen gas geven is voldoende. De elektronica selecteer de eerstvolgende versnelling van de zesbak desgewenst in de D-modus of de sportievere S-modus. Wie wil kan met een wipschakelaar ook zelf door de versnellingen ‘zappen’. De DCT-bak laat de versnellingen dusdanig naadloos in elkaar overvloeien dat schakelvoortgangen alleen nog akoestisch waarneembaar zijn. Dat heeft wel zijn prijs, want met € 9.499,- is de scooter beduidend duurder dan de NC700S (€ 6.499,-) en NC700X (€ 6.999,-). Eenmaal aan de rol doet alleen de typische ergonomie nog aan een scooter denken, want met kettingaandrijving, normale swingarm en met name de 17 inch wielen met moderne banden (Metzeler Roadtec Z8) stuurt de Integra eerder als een motor dan als een scooter. In lange bochten houdt de Honda bovendien stoïcijns vast aan de gekozen lijn. Alleen de wat zachte vering kan, met volle tank, voor wat onrust in het rijwielgedeelte zorgen. Dat het standaard ABS onopvallend en fijn afregelend werkt, is bij Honda nauwelijks nog een verrassing te noemen. Opvallend zijn wel de prestaties van het blok, dat veel levendiger en karaktervoller acteert dan een doorsnee scooterblok. Tel daar de ruim bemeten onderhoudsinterval van 12.000 kilometer bij op en je hebt met de Integra een machine, die zelfs doorgewinterde motorrijders een kriebel moet geven. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, automatische DCT-versnellingsbak, zes versnellingen, ketting-aandrijving. Boring x slag 73,0 x 80,0 mm Cilinderinhoud 670 cc Max. vermogen 38,1 kW (52 pk) bij 6.250 tpm Max. koppel 62 Nm bij 4.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker. Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, veerweg v/a 120/120 mm, rijklaar gewicht volgetankt 238 kg, tankinhoud 14,1 liter. Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 12.000 km Kleuren rood, zwart, wit en blauw Prijs NL € 9.499,- / B n.n.b. INFORMATIE NEDERLAND Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nl INFORMATIE BELGIË Honda Belgium NV, tel. +32 (0)53-72 51 11, www.honda.be [Beeld + BU’s] [p. 44 actie] Ziet er uit als een scooter, maar stuurt als een motor: de Honda Integra. [p. 44 aanzicht bij technische gegevens, zonder BU] [p. 45 details, blok kan weg. Beide andere details 1 BU] Plaats zat! Onder het zadel bevinden zich een 14-liter-tank en een bergvak voor de helm. Het dashboard oogt vrij eenvoudig, maar is we