Eerste Test Harley-Davidson Road Glide Special
Tot nu toe kwam de Harley-Davidson Road Glide met de markante haaienneus alleen als CVO-model naar Europa. Maar komend jaar komt deze machine voor het eerst als standaard model naar ons toe. En wel in een luxe ‘Special’-variant met LED-koplampen en een groot navigatiesysteem. We maken even kennis.
Sinds 1998 is de Road Glide leverbaar in Amerika, maar in Europa verschenen alleen getunede CVO-varianten. Maar nu komt de ‘Glide’ als speciale uitvoering met de modelcode FLTRXS officieel naar Europa. Stilistisch gezien is deze machtige verschijning een Touring in bagger-stijl met een cleane custom-achterzijde, maar technisch bekeken wortelt hij in de Street Glide. Verschil is de ‘Shark’s Nose’ (haaienneus), die de ‘Bat Wing’-stroomlijn vervangt. De typische vleermuisvleugel van de andere Touring-modellen, die er al sinds 1969 is, is op het stuur gemonteerd en zwenkt met het sturen mee. De markante, exclusieve Windjammer-voorpartij van de Road Glide is daarentegen vast gemonteerd op het frame en blijft star op zijn plek als er wordt gestuurd. Alleen de beide klokken van het dashboard draaien in hun trillende kunststof behuizing met het stuur mee. Alle andere instrumenten (navigatie met groot touchscreen, voltmeter, benzinemeter) hebben een plek in de stroomlijn. Het verchroomde stuur is met 25,4 mm dikker dan dat van de Street Glide (22 mm). Het komt wat meer naar de rijder toe en is verder naar achteren gebogen. Goed nieuws voor rijders met korte armen, maar voor grotere rijders resulteert het in een wat passieve, licht naar achteren neigende zitpositie.
Maar voor we een meter kunnen rijden, moeten de 385 rijklare kilo’s eerst van de zijstandaard worden gehaald. Dat is trouwens 13 kilo meer dan de Street Glide Special weegt. Nou en? Een flinkt stuk massa hoort nu eenmaal bij een mannenmotor als deze. Dat geldt ook voor de onmiskenbare loop van het monumentale motorblok: potato-potato-potato. Fascinerend, net als de wijze waarop de glimmende V-twin stationair staat te schudden en in het stalen frame op en neer lijkt te dansen. De machtige verbrandingsmotor stampt en beeft, de complete voorpartij schudt. Maar eenmaal aan de rol zorgt de elastische ophanging van het blok er voor dat je in het zadel alleen een zorgvuldig gecultiveerde polsslag voelt. Good vibrations!
Twee zuigers met 98,4 millimeter doorsnee suizen een lange 111,1 millimeter op en neer. In optische zin zijn de hoog bouwende cilinders een kathedraal van motorbouw, compleet met twee steeds gekruiste stoterstangparen. Een kleine oliekoeler zorgt voor enige extra koeling van de (cilinder-) koppen in de luchtgekoelde V-twin. Tonk, met een duidelijk signaal valt de eerste versnelling op zijn plek. Wat ze bij Harley ‘High Output Twin Cam 103’ (voor 103 cubic inches) noemen, blijkt een heel behapbare 87 pk uit een longinhoud van 1.690 cc. Hier speelt niet snelheid de hoofdrol, maar een pure en grootse rijsensatie. Voortbeweging zelf. Als de naald van de snelheidsmeter ‘100’ aanwijst, dan tikt de collega in de toerenteller net de 2.500 toeren aan.
Doortrekken in de zesde versnelling? Daar word je niet opgewonden van. Da kun je beter een keer terugschakelen naar vijf of zelfs vier. Bergop zijn de tweede en derde versnelling je beste vrienden. Al naar gelang de versnelling wordt er rond de 3.000 toeren een klep in de rechter uitlaat geopend en ademt de XXL-V-twin een stukje vrijer en lijkt er een extra stukje punch vrij te komen. Als in een luie stoel trekt het landschap aan je voorbij. Er zullen ongetwijfeld passagiers zijn die alleen op een Harley willen meerijden, maar het naar achteren aflopende duozadel op de Road (en Street) Glide is niet heel aangenaam.
Op de eerste rij houd je het daarentegen uren uit in brede leren zadel. Stijl en ‘feeling’ gaan hand in hand! Het is Harley’s kenmerkende contrasterende plaatje: enerzijds Easy Going, anderzijds is het imposante formaat alom tegenwoordig. Een echte straatcruiser, deze Road Glide Special. Daar herinnert iedere blik vooruit op de enorme stroomlijn je wel aan. De windbescherming is duidelijk beter dan op de Street Glide, waarop je bovendien met behoorlijk wat turbulentie te kampen hebt. Bij de Road Glide kun je zelfs middels drie kleppen, die tijdens het rijden zijn te bedienen, turbulentievrije rijwind richting het bovenlichaam laten stromen. Die zitten links en rechts naast en boven de brede en felle LED-‘Daymaker’-lampen in de haaienbek.
Het hoge en brede stuur heeft een grote hevelwerking, waardoor de Road Glide steeds heel harmonisch en precies een bocht instuurt en ook in heel krap bochtenwerk heel mooi rond te rijden is. En bij remmen onder hellingshoek richt de Amerikaan zich nauwelijks op. Lekker laten lopen, dan komt alles goed in deze swingers-club. Pas als er snel van het ene naar het andere moet worden gewisseld in vlot opeenvolgende bochtcombinaties begint het hoge gewicht van de voorpartij te storen, maar merk je ook in de rest van de machine wat weerstand. Kies je een snelheid die bij dit motorconcept past, dan is de grondspeling best okay. De twee achterschokbrekers halen het beste uit de beperkte 54 millimeter veerweg. Maar bij hobbels en gaten in het asfalt zijn de grenzen wel snel bereikt en voel je de klappen tot in je kruis.
De voorvork doet het beter op oneffenheden. De dikke 49 millimeter vorkpoten gaan schuil achter forse kappen, maar de veren gebruiken de 117 millimeter veerweg optimaal. En net als een echte haai heeft de Road Glide Special ook tanden, op de onderhoudsvriendelijke tandriem namelijk. Ook de remmen gaan niet bepaald tandeloos te werk. Vanaf zo’n 40 km/uur is de elektronische remkrachtverdeling actief en sturen remhendel en –pedaal gecombineerd steeds dertig procent van de remkracht naar het andere wiel. Daaronder remmen voor- en achterrem gescheiden. Overal waar je deze Harley parkeert, volgt een ware ceremonie en voel je je haast een Amerikaanse motoragent. Keer op keer trekt de nonchalant op zijn zijstandaard staande Road Glide Special een schare bewonderaars, meestal van het wat oudere soort.
Toch is het een verdomd coole Bagger, deze Road Glide Special. Deze ‘King of Cool’ verwent het oog met chroom per strekkende meter, massief staal en vele kleine details. Deze mastodont is vanaf € 30.000,- de jouwe en dat is inclusief alarm, startonderbreking en sleutelloos starten.