Eerste Test Ducati Hypermortard
Wonderschoon lijnenspel in combinatie met de alom gewaardeerde gespierde 1.100 cc V-twin, zo leerde iedereen Ducati’s Hypermotard kennen. Een machine om het asfalt mee in de fik te steken. Nu komen de mannen uit Bologna met een klein broertje op de proppen: de Hypermotard 796.‘Grazie Troy’ prijkt er prominent in reusachtige letters aan de Ducati fabriekshal in Borgo Paningale. Een stil eerbetoon aan Troy Bayliss, de WK Superbike wereldkampioen van 2008. Het racen zit de Ducatisti diep in het bloed zo blijkt eens temeer. Maar omdat niet iedere Ducatist zijn heil zoekt in het zo stijlvol mogelijk afslijten van zijn kneesliders, is het Ducati gamma ook nog gevuld met iets meer praktijk gerichte modellen. En dat ‘iets meer’ gaat ook op voor hun nieuwste creatie, de Hypermotard 796.“Oh nee, het is niet een simpelweg opgeboord blok van de Monster 696 dat eronder hangt”, verzekert perschef Francesco Rapisarda ons. Een heel nieuw blok is er voor de Hypermotard geconstrueerd, waarvan het carter – net als bij de superbikes – nu middels een vacuüm gietproces wordt vervaardigd wat ongeveer 1,2 kilo aan gewicht scheelt. De boring en slag zijn hetzelfde als die van de oude Monster 800 modellen, met als eindresultaat een cilinderinhoud van exact 803 cc. Van de 848 kreeg de nieuwe 796 het lichtgewicht vliegwiel toebedeeld, cilinderkoppen en nokkenassen daarentegen komen weer van de actuele Monster 696. Alleen de zuigers, die zorgen voor een compressieverhouding van 11,0 op 1 (de hoogste compressie van alle Ducati tweekleppers ooit), zijn helemaal nieuw.Onder de streep weegt de 796 daarmee 12 kilo minder dan zijn 1100 broer. Zes daarvan komen er op het conto van blok en periferie, zoals bijvoorbeeld de uitlaat. Wat die laatste aangaat is er ook wat nieuws te melden, beide cilinders hebben de beschikking over een lambda-sensor, een uitlaatklep ontbreekt en de tussendemper zit elegant onder het blok weggewerkt.Nog meer nieuws te melden? Ja, het frame is aan de achterkant lichter gemaakt zonder dat dit ten koste ging van de stijfheid. En ook de voorvork is aangepakt, kleinere Ø 43 millimeter vorkpoten (1100: Ø 50 millimeter) met bijzonder fraaie remklauwadapters. Aanpassingen die samen met de nieuwe kroonplaten wat rijwielgedeelte betreft voor nog eens zes kilo winst zorgen. En daarmee komt de 796 op een drooggewicht uit van een bijzondere respectabele 167 kilo, aldus Ducati. De eerste kennismaking zorgt meteen voor een aangename verrassing. De 845 millimeter die je achterwerk op de 1100 van het wegdek verwijderd is, spreekt lang niet iedereen aan en daarom huist de bilpartij op de kleine Hypermotard 20 millimeter dichter bij de grond. En ook goed gelukt: de voeten rusten resoluut op de sportief geplaatste steunen wat nog wat extra vertrouwen schept.De koppeling loopt boterzacht, de versnellingen laten zich met een kort tik wat hakerig, maar wel doeltreffend kiezen. Zo laveren we de 796 sierlijk door het drukke Bolognese verkeer, de stad uit richting de noordelijke Apenijnen. Met een warboel aan kleine, bochtige wegen is dit gebergte natuurlijk het terrein bij uitstek voor Ducati’s jongste spruit. Hier, waar de ene bocht naadloos in een andere over gaat en waar rechte stukken zelden langer zijn dan een paar honderd meter, laat de 796 zich van zijn meest dartele kant zien. Met bijzonder lichte hand laat de V-twin zich van het ene op het andere oor leggen. Zo makkelijk dat het lage opgegeven drooggewicht absoluut geen fabeltje lijkt. Uiteraard heeft ook de stuurgeometrie hier een hand in, met een 66º steile balhoofdhoek en een naloop van 100 millimeter is deze duidelijk gericht op een flitsende handling.Als afstammeling van de 1100 is het niet verwonderlijk dat de kleine wat rijeigenschappen aangaat een aantal van dezelfde karaktertrekken aan de dag legt. Op glad geplaveide ondergrond trekt de 796 bijvoorbeeld snaarstrak zijn lijnen, waarbij de BT-015’s zelfs met de voetsteunen schrapend over het wegdek nog flink veel grip bieden. Remmen onder een hellingshoek zorgt er echter voor, net als oprispingen in asfalt, dat de machine zich wat opricht. Vooral sportief ingestelde coureurs die zich veelvuldig op tweedeklas asfalt begeven zouden wat dat betreft blij zijn met een scheutje meer stabiliteit. Daarentegen biedt de 796 dankzij de relatief soepel afgestelde, fijn aansprekende voorvork en de straffe achterschokbreker ook op asfalt van mindere kwaliteit nog voldoende comfort.De remmen laten zich daarnaast helemaal van een zonnige kant zien. Ze pakken lang niet zo giftig aan als de tangen van de 1100, laten zich gemakzuchtig met twee vingers bedienen en schitteren met een uistekende doseerbaarheid. Ook wanneer het tempo flink wordt opgeschroefd als de machine op de slingerende pistes wordt uitgelaten.Dat is ook een meteen het favoriete metier van de 796, niks rustig achter de bende aanboemelen, maar actie! Onder de vierduizend toeren schudt de tweeklepper nog wat met ingehouden temperament, maar daarboven wordt het beest goed wakker. Er komt leven in de brouwerij, de lastwissel reacties zijn dan niet meer storend en bovendien hangt de kleine Duc dan lekker zuiver aan het gas. De kleine twin wil uitgedaagd worden, wat weer mooi aansluit op de minder nerveuze zit – dankzij een licht gewijzigde vorm van de buddy glijd je niet meer constant sterk richting tank – en het wendbare rijwielgedeelte. Vanaf 6.500 toeren gooit de 796 nog wat extra kolen op het vuur, wat spierballen betreft, maar ook qua vibraties. Een dikke plus daarbij is de beheersbaarheid van het vermogen, nooit heb je het gevoel dat er een dolle stier aan het achterwiel zit te sleuren. En dat motorische feestje wordt afgeroomd met een akoestisch sausje van droge, krachtige slagen uit de dubbele dempers onder je achterste.Mocht je enthousiasme iets teveel hoogtij vieren en moet je voor een bocht driftig de versnellingsbak terug tikken, dan houdt de APTC-koppeling (een combinatie van een anti-hop functie en servo-sturing voor het reduceren van de benodigde handkracht) het achterwiel in toom. Blijft over de prijs: met zijn € 9.790,- verovert de nieuwe Hypermotard 796 niet direct een plaatsje in het aanbiedingenschap. Zeker omdat de 796 het moet stellen zonder een ABS-systeem, dat na verwachting pas medio 2011 als optie beschikbaar zal zijn. Die prijs is bovendien een vanaf-prijs, wil je de 796 in het herkenbare glansrode Ducati-tenue dan moet je nog eens 360 euro extra aftikken. Gelukkig komen de fascinerende vormen van de kleine Hypermotard ook in de matte standaardkleuren wit of zwart meer dan goed tot hun recht.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI HYPERMOTARD 796MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, één bovenliggende tandriem aangedreven nokkenas en twee kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, dynamo 480 Watt, accu 12V/10Ah, hydraulisch bediende droge meerplaatskoppeling (met anti-hop functie), zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 41 : 15.Boring x slag 88,0 x 66,0 mmCilinderinhoud 803 ccCompressie 11,0 : 1Max. vermogen 57,0 Kw (78 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 77 Nm bij 6.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, motorblok als dragend deel, volledig instelbare upside-down voorvork Ø 43 mm, éénzijdige aluminium swingarm met volledig instelbare monoschokbreker en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 305 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw.Alumunium gietwielen 3,50 x17; 5,50 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Bridgestone BT 015MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.455 mm, balhoofdhoek 66,0º graden, naloop 100 mm, veerweg v/a 165/141 mm, zithoogte 825 mm, drooggewicht 167 kg, tankinhoud 12,4 liter.Garantie twee jaarKleuren mat wit, mat zwart en hoogglans roodPrijs NL € 9.790,- (€ 10.150,- hoogglans rood) / B € 9.100,- (€ 9.400,- hoogglans rood)INFO NEDERLAND EN BELGIЁ Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl ________________________________________[KASTEN + UND -]+Remmen: krachtig en goed doseerbaarZitpositie: door aangepaste buddy meer afgewogenHandling: uitgesproken lichtvoetigKoppeling: anti-hop, licht en efficiënt-Uitrusting: niet bijzonder uitgebreidRijeigenschappen: minder stabiel op slecht wegdekDraai-eigenschappen: mag onder de 4.000 tpm wat gecultiveerder________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 22]Met dank aan de Streetfighter, het digitale cockpitje met oranje display.Ook de Hypermotard 1100 krijgt waarschijnlijk het licht aangepaste frame (cirkel).[MRD SEITE 23]Sierlijk en vooral licht carter, Ø 45 millimeter gasklephuizen van Bing en een ECU van Siemens.De 796 kreeg dezelfde fraaie enkelzijdige achterbrug als zijn grote broer, aan een in hoogte verstelbaar hevelsysteem ontbeert het hem wel.