Eerste Test Ducati 1198SP
Ducati heeft haar exclusieve schatkist opengetrokken om de 1198S van een aantal edele extra’s te voorzien en te transformeren tot deze nieuwe 1198SP. Of de superbike daarmee als een echte wervelwind te keer gaat op het circuit, ondervonden we op het Italiaanse Imola.Rivazza, Acque Minerali, Tosa, Tamburello en natuurlijk de Variante Alta en Variante Bassa. De bochten van Imola vormen een rijke aaneenschakeling van traditionele namen, in asfalt gegoten racegeschiedenis. En aangezien Carlos Checa hier op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, amper vijftig kilometer van de fabriek verwijderd, onlangs beide WK Superbike manches op zijn naam schreef, viel er voor Ducati geen betere plek te bedenken voor de presentatie van de nieuwe 1198SP. Deze SP vervangt de 1198S en is gezegend met exclusieve lekkernijen als een slipper clutch, quick shifter en een Öhlins TTX achterschokbreker. Een grotere aluminium tank in plaats van het kunststof exemplaar van de S moet het drooggewicht verder reduceren naar 168 kilo, identiek aan de 848 EVO. Gebleven aan boord zijn de tractiecontrole en de Ducati Data Analyzer. Een prijs is er nog niet, maar naar verwachting zal de prijs niet heel veel boven die van de S komen te liggen. Alhoewel het zonnetje al flink zijn best doet, liggen grote delen van het circuit ’s ochtends vroeg nog in de schaduw en zijn sommige bochten nog wat vochtig, voorzichtig zijn dus. Ook al omdat de kakelverse en glanzende Pirelli Supercorsa SC’s in de eerste vijftien minuten durende sessie eerst lekker warm gereden willen worden. Zou zonde zijn als dat fraaie rode jasje al meteen in de kreukels ligt. Vanaf de derde ronde gaan de kolen flink op het vuur en dan blijkt al snel weer dat het ongewijzigde 1198-blok een ongekende hardloper is. In de tweede versnelling katapulteert de 1198SP zich met een enorme vaart uit de krappe chicane of uit de Acque Minerali met liftend voorwiel de berg omhoog. Daar wacht de Variante Alta, de hoogst gelegen van de twee krappe chicanes. Stevig aanremmen is hier het enige juiste parool. De slipper clutch werk feilloos. De koppeling vraagt wel een stevige hand, maar de achterkant blijft bij stevige remacties voorbeeldig rustig. Het gaat verder door de lange rechter en naar benden richting Piratella, waarbij de bak snel door zijn versnellingen schiet. Bij het wegrijden uit pitbox verraste de quick shifter bij lage toerentallen nog met verbazingwekkend lange ontstekingsonderbrekingen, maar eenmaal op tempo volgen de versnellingen elkaar heerlijk soepel en zuiver op en met slechts minimale onderbrekingen. Het rijwielgedeelte presenteerde zich minder flitsend. De vering wordt nog steeds gekenmerkt door zachte voorkant en een harde achterzijde, wat in de vele snelle bochten op Imola voor onrust zorgt. Gelegenheid om daar wat aan te veranderen, was er helaas niet. Dus rest ons niets anders dan te wachten op het moment dat we de 1198SP aan een serieuze test kunnen onderwerpen. [BU’s p. 26 – 27 v.l.n.r.]De quick shifter zorgt op racetempo voor bliksemsnelle opschakelacties. De meest moderne Öhlins-techniek: de exclusieve TTX achterschokbreker.In plaats van de eerdere 15,5 liter die in de kunststof tank ging, gaat er maar liefst 18 liter in dit aluminium exemplaar. De slipper clutch werkt met schuine nokken en kogels en functioneert uitstekend. TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI 1198SPMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen met vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, benzine-injectie Ø 64 mm, 520 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling (met anti-hop functie), zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 106,0 x 67,9 mmCilinderinhoud 1.198 ccCompressie 12,7 : 1Max. vermogen 125,0 kW (170 pk) bij 9.750 tpmMax. koppel 131 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 330 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm net dubbelzuiger remklauw.Aluminium smeedwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.430 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 104 mm, veerweg v/a 120/127 mm, drooggewicht 168 kg, tankinhoud 18 liter. Garantie twee jaarService-intervallen elke 12.000 kmKleuren rood, zwartPrijs n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIË Ducati North Europe, tel. +31 (0)70-301 73 99, www.ducati.nl