Eerste Test Benelli TnT 899S
Na drie jaar krijgt Benelli’s driecilinder funbike TnT 1130 een kleine broer. Deze TnT 899S moet een wat meer toegankelijk alternatief vormen voor zijn tamelijk brute broer.De ene bocht gaat naadloos over in de andere. Er is nauwelijks een meter asfalt te bekennen waar geen kunstzinnige kronkel in zit. Als motorrijden niet in het betoverende achterland van het Italiaanse Pesaro is uitgevonden, waar in hemelsnaam dan wel? En toch verschuiven uitgerekend hier, op slechts een paar steenworpen afstand van de Benelli fabriek, de verhoudingen. Zelfs de meest extreme hellingshoeken zijn niet meer dan een simpel opwarmertje vergeleken met die nauwelijks in woorden te vatten oerknal bij het uitaccelereren van weer een bocht. Als de driecilinder bij het openen van het gas zijn prachtig metalige en hees rochelende stem verheft, vergaat zien en horen je. Kortom, een ervaring die je bijna doet vergeten dat deze TnT – de afkorting voor Tornado naked Tre – eigenlijk wat tammer opereert dan de in 2005 op de markt gekomen en tamelijk ongemanierde 1130cc-variant. Waar de 1130 geldt als een pure bruut, moet de TnT 899S juist overtuigen met goede manieren. En dat lukt de Italiaan ook. Met een zelfde boring (88 millimeter) als de 1130, maar met een kortere slag (49,2 in plaats van 62 millimeter) en gewijzigde software maakt dit ‘kleintje’ een zeer uitgebalanceerde indruk. Al vanaf 2000 toeren zuigt de drieling zonder verslikken het mengsel van het Amerikaanse Walbro injectiesysteem aan, gooit bij 6000 toeren nog een extra schep kolen op het vuur en weet tot 10.000 omwentelingen absoluut van geen stoppen. De beloofde 120 pk en – zie vermogensgrafiek – aanwezige 118 pk’s maken een zelfvertrouwde indruk. De werkomgeving klopt als een bus. Sportief agressief, maar tegelijk comfortabel zit je als rijder op de TnT-troon en daarin verschilt de 899 niet van zijn grote broer. Dat geldt ook voor het rijgevoel. Dat wordt grotendeels bepaald door 1419 millimeter korte wielbasis en vooral door de ver naar voren geplaatste en bullige krachtbron. Die positionering is een direct gevolg van het meest kenmerkende stijlelement van het TnT-design: de aan de beide zijkante geplaatste radiateurs. Typisch TnT dus ook dat het grootste gedeelte van het gewicht op het voorwiel rust. Het voorwiel lijkt haast aan het asfalt te kleven. Op de millimeter nauwkeurig trekt het wiel het oranje plezierijzer de hoek om en schenkt een haast eindeloos lijkend vertrouwen. Dat doen ook de remmen, die de boel – ook zonder trendy radiaal gemonteerde klauwen – stevig in de greep hebben. Ook qua vering is de 899 in alle opzichten een TnT. De fijngevoelige en volledig instelbare Marzocchi voorvork strijkt alles wat op zijn weg komt heerlijk glad, terwijl de Sachs achterschokbreker op slecht wegdek voor een behoorlijk frivool uitstappende TnT-bilpartij zorgt. En dat maakt dat de Benelli bij voorkeur een beetje wijd wil lopen. Ook in een ander opzicht breekt de 899 niet met de beste Benelli tradities en dat is uiteraard het verbruik. Met een gemiddelde van 1 op 13,2 op de snelweg en 1 op 15,8 op de secundaire weg, is ook de 899 een gul innemer van het kostbare sap. Daarnaast ruik je na een tijdje in het zadel ook nog eens behoorlijk naar uitlaatgas, ook al zo’n TnT-familietrekje. Maar de 899S is hoe dan ook een stuk gecultiveerder dan de 1130.TECHNISCHE GEGEVENS BENELLI TnT 899SMOTOR vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee kettingaangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 53 mm, accu 12 V/14 Ah, mechanische bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 88,0 x 49,2 mmCilinderinhoud 898 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 88 kW (120 pk) bij 9500 tpmMax. koppel 88 Nm bij 8000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium/stalen brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, stalen swingarm, hevelsysteem met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17Banden in test Dunlop D208RRMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1419 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 95 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte* 820 mm, volgetankt gewicht 224 kg, max. belading* 176 kg, tankinhoud/reserve 17,0/4,0 liter.Garantie twee jaarService-interval 10.000 kmKleur oranjePrijs n.n.b.INFO NEDERLAND EN BELGIË Benelli Benelux, tel. +32 (0)9-282 94 10, www.benelli-moto.be [Unterschrift]Het kleintje: de zijwaarts geplaatste radiateurs, agressieve lijnen – ook met 898 cc typisch TnT.+Sound: driecilinder akoestiek in optima formaHandelbaarheid: vertrouwenwekkend lichtVermogensafgifte: overal prijs-Afwerking: laat te wensen overSchokbreker: zou comfortabeler kunnen zijnUitlaat: je ruikt al snel naar uitlaatgassen