Eerste Test Aprilia Shiver GT
De vakantie vierende Nederlander lijkt er bij te zweren: het bontgekleurde windjack met stormkraag. Praktisch en o zo herkenbaar in het buitenland. Ook de praktisch ingestelde vaderlandse motorrijder lijkt een haast traditionele voorkeur voor een motor met ‘windjack’ te hebben. Opwindend al dat modieuze naakt, maar in de Hollandse polder wordt het pas echt een hit met een net ruitje of tophalf. Kan de mediterrane Aprilia Shiver GT met ‘windjack’ en standaard ABS hier wortelen? ‘Mama mia!’ Aprilia-ontwerper Miguel Angel Galluzzi moet ongetwijfeld badend in het zweet zijn wakker geworden. Waren ze nou helemaal gek geworden of meenden ze het echt? De Shiver, zijn geesteskind van moderne Italiaanse naakte schoonheid, voorzien van een tophalf en standaard ABS? Zeker die windjack dragende cultuurbarbaren uit het winderige en natte Hoge Noorden weer. Wat weten die onbehouwen aardappelprikkers nou van de verfijnde mediterrane esthetiek? En remmen. Die betweters kunnen zelf toch wel bepalen hoe hard er wordt geremd? Maar na een kalmerend tabletje en een zachte kus op het voorhoofd van vrouwlief sloeg de vermaarde designer toch maar aan het schetsen. Tot in de tenen gedreven om van de gewenste Shiver GT meer te maken dan een in een vormeloos windjack gestoken stukje Italiaan design. En het moet gezegd: daar is Galluzzi heel behoorlijk in geslaagd. De Shiver GT draagt zijn extra aankleding met verve en zonder verlies van de zo gekoesterde Italiaanse identiteit. De tophalf sluit mooi aan op de oorspronkelijke naakte lijnen van de Shiver en vormt een goed smoelend geheel met de compleet intact gebleven achterpartij van de V-twin. Over intact gesproken: in feite is de tophalf rondom de originele koplamp van de naakte Shiver geconstrueerd. Aan de binnenzijde is de stuurkuip netjes afgewerkt en voorzien van twee opbergcompartimentjes, waarvan er één met de contactsleutel is af te sluiten. Handig voor onderweg. In dezelfde categorie valt de 12V-aansluiting, waar je bijvoorbeeld een GPS-toestel op aan kunt sluiten. Stuur en spiegels zijn eveneens identiek aan de naakte versie en dat betekent dat de zit vertrouwd aanvoelt. Het stuur is ergonomisch goed gevormd en dat zorgt samen met de niet al te sportief geplaatste voetsteunen en het goed gepolsterde zadel voor een bijzonder geschikte werkplek, die overigens wel een tikje aan de hoge kant is. En door de tophalf wordt ook de nulscore van de Shiver op het onderdeel windbescherming (zie ook de test in MotoPlus nr. 12) weggepoetst. Het niet te klein uitgevallen ruitje doet zijn werk goed. De wind wordt effectief van borst en schouders geweerd en turbulenties rond helm blijven op een acceptabel niveau, alhoewel dat natuurlijk per persoon zal verschillen. Een andere nulscore had de naakte Shiver in diezelfde test al weggewerkt, een niet onbelangrijke voor het ABS. Een futiliteit voor de bronstige Italiaan, die rondrijdt in de rotsvaste overtuiging dat hij gezegend is met een goddelijke rechterhand en –voet als het op remmen aankomt. Voor de nuchtere noorderling, doorgaans iets minder overtuigt van goddelijke bemoeienis als het op remmen aankomt, is de aanwezigheid van ABS op dit soort middenklassers gewoon een must. Net als op de naakte Shiver huist het ultralichte tweekanaals ABS systeem van Continental ook op de GT-versie achter het zwarte puntbakje onder de uitlaatbocht van de voorste cilinder en werkt het prima samen met de uitstekende en krachtige radiaal gemonteerde stoppers van de Shiver GT. Het ABS begint niet te vroeg bemoeizuchtig te worden, maar is er op de momenten dat je het echt nodig hebt. Motorisch beschikt de Shiver GT over hetzelfde DNA als zijn naakte evenknie en dat betekent dat deze op papier 95 pk sterke V-twin een mooie homogene en lineaire vermogensafgifte kent met een lekkere diepbruine roffel uit de beide hoog gepositioneerde en hoekig gevormde uitlaatdempers. Het injectiesysteem verwerkt de gascommando’s met een ride-by-wire-systeem en doet dat het best in de Touring-stand, een van de drie beschikbare injectiemappings. Deze iets softere afgifte sluit mooi aan op de toeristische mogelijkheden van deze GT, die in deze stand lekker mak aanvoelt, opvallend vloeiend op het gas reageert en steeds heel vanzelfsprekend oppakt. Anders is dat in de Sport-mode, waarin de GT weliswaar een stukje agressiever overkomt, maar wisselgeld betaalt in de vorm van duidelijk voelbare lastwisselreacties en een wat rukkerige gasrespons. De Touring-stand geniet dus de voorkeur. De derde mapping, die voor regen, zet de botte bijl in het vermogen en gebruik je wellicht alleen als het ook echt met bakken uit de lucht komt. Net zo makkelijk en meegaand als de prestaties in de T-stand is het stuurgedrag van de GT, tenminste als je ook het koppie in standje toer hebt staan. Dan strooit de Aprilia haast achteloos met neutrale en vanzelfsprekende stuureigenschappen. Anders wordt het als branie lichtelijk de overhand krijgt. Dan is het de te slappe voorvork die roet in het eten gooit en bij stevig remmen flink onderin duikt, om bij het vieren van de rem weer abrupt omhoog te komen. Dat zorgt voor onrust die we niet kennen van de juist een stuk stugger aanvoelende naakte Shiver. Een oorzaak zou natuurlijk het extra gewicht van de tophalf op de voorvork kunnen zijn – in totaal is de GT-uitvoering trouwens zes kilo zwaarder dan de naakte variant. Wellicht dat er met een setje stuggere vorkveren de nodige verbetering te boeken valt. Dat is in feite ook het enige echte smetje op het blazoen van deze Shiver GT, die met zijn extra stukje aankleding als bescherming tegen de elementen het marktpotentieel van de Shiver natuurlijk een belangrijk stukje vergroot. Miguel Angel Galluzzi kan in ieder geval weer rustig gaan slapen. En dat de prijs van € 10.990,- redelijk fors is vergeleken met de – eerlijk is eerlijk: iets minder geavanceerde – Japanse concurrenten van de Shiver GT? Ach, daar mag weer iemand anders bij Aprilia van wakker liggen. +VermogensafgifteZitcomfortUitrustingRemmen-Slappe voorvork bij sportief gebruikLastwisselreacties in S-stand [Bild: 0FDE5250]TECHNISCHE GEGEVENS APRILIA SHIVER 750GT ABSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, 450 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 44:16.Boring x slag 92,0 x 56,4 mmCilinderinhoud 750 ccCompressie 11.0 : 1Max. vermogen 70,0 kW (95 pk) bij 9.000 tpmMax. koppel 79 Nm bij 7.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aangeschroefde aluminium hulpframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, verstelbare veervoorspanning en uitgaande demping, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17Banden in test Metzeler Sportec M3MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 64,3º, naloop 109 mm, veerweg voor 120 mm, veerweg achter 130 mm, zithoogte 810 mm, drooggewicht 195 kg, tankinhoud 15 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 10.000 kmKleuren zwart, zilver, roodPrijs NL € 10.990,- / B € 9.790,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Tricolore BV, tel. 0347-349 749, www.mototricolore.nl[Bilder + Unterschriften][Opener: 0FDE5212][Details][0FDE5278 + 0FDE5279]Het ABS is standaard op de GT. De compacte regelunit zit in het puntbakje voor het blok. [0FDE5261 + 0FDE5274]De tophalf heeft twee bergvakjes, waarvan één af