Duurtest tussenbalans Ducati Multistrada V4S
Het tweede kwart van onze 100.000 kilometer duurtest met de Ducati Multistrada V4S is doorspekt met spanning, sensatie, criminele activiteiten en een flinke portie geluk. Laten we het rijtje maar even aflopen!
Na de eerste tussentijdse beoordeling bij 25.000 kilometer, een kwart van de volledige duurtestafstand, begon de Multistrada V4S aan het nieuwe motorseizoen, dat toen nog knap koud was. Testrijder Thomas nam de Ducati mee voor een paar ritjes in ijzige temperaturen tussen de nul en tien graden. Geen pretje zou je denken, maar integendeel, hij prijst de ‘grillkwaliteiten’ van de handvatverwarming en uitstekende windbescherming van de Multi in het logboek. Zijn kortbondige samenvatting luidt: geweldige wintermotor!
Met de late komst van de lente begon dan toch eindelijk het aangename deel van het motorseizoen, waarvoor de Multi nog snel een 30.000 kilometer onderhoudsbeurt kreeg, inclusief nieuwe remblokken en een nieuwe kettingset (€ 712,09 euro). In april moest hoofdredacteur Uwe Seitz de V4S echter parkeren vanwege verontrustende ‘slijp’ geluiden en onrust in het rijwielgedeelte. De diagnose: een defect achterwiellager. Extra vervelend, door het defect was het achterwiel ook beschadigd en moest daarom eveneens worden vervangen. Gelukkig bleek het een garantiegeval.
In mei stond er voor de Italiaan een lange vakantie gepland, en wel naar zijn thuisland Italië. De geplande ontspanning met pizza en wijn veranderde in een paar dagen ‘onder spanning’ omdat de Multistrada een paar keer niet wilde starten, waarna tot twee keer toe hulp moest worden ingeschakeld. Gelukkig blijken Italianen bijzonder hulpvaardig, zeker wanneer het een gestrande Ducati betreft. Eenmaal thuis gekomen bleek het probleem vrij makkelijk opgelost met de montage van een nieuwe accu.
Vervolgens mocht de Ducati sportredacteur Peter Mayer vergezellen naar het Isle of Man. Geen zorgen, beide gingen er puur als toeschouwer en niet als deelnemer heen. De reis naar ’s werelds beroemdste motorsporteiland verliep echter niet zonder de nodige complicaties, die overigens niet de schuld van de Multistrada waren. Na een overnachting in de haven van Liverpool kregen we een opgewonden Peter aan de lijn: “De Ducati is verdwenen!” De beelden van de bewakingscamera op de parkeerplaats van het hotel tonen korte tijd later hoe drie gemaskerde figuren het stuurslot van de Multistrada forceren en de motor uit beeld duwen. De mannen blijken een voorliefde voor Italiaans fabricaat te hebben, de Harley-Davidson Pan America die ernaast staat laten ze namelijk ongemoeid. Een paar uur later volgt opluchting na een tweede telefoontje van Peter: iemand had de gestolen Ducati ontdekt, goed verstopt achter een container. Het omzeilen van de startonderbreker bleken moeilijker en/of tijdrovender dan gedacht, waarna de ‘proletarische kopers’ de Multistrada dumpten. Peter haalde de Ducati meteen op en ging er snel vandoor. Terug op de redactie moest de keyless start-unit van de Duc worden vervangen. Ook de bovenste kroonplaat was beschadigd en moest worden vervangen.
Na deze avonturen volgen vele stressvrije kilometers zonder bezoek aan de werkplaats. Qua brandstofverbruik is de Ducati nog steeds wat dorstig: tot nu toe verbruikt hij gemiddeld 6,33 liter per 100 kilometer, ofwel 1 op 15,8. Dit is weliswaar beter dan de fabrieksopgave van 1 op 15,4, echt vrolijk wordt je portemonnee er echter nog altijd niet van. Helemaal omdat het verbruik op snelwegritten al snel kan oplopen tot 1 op 12,5 en nog meer. Desondanks: in combinatie met een tankinhoud van 22 liter kunnen we gemiddeld zo’n 347 kilometer per tank afleggen, redelijk gangbaar voor een reismotorfiets van dit kaliber.
Toen de hete maand juli ten einde liep, was het tijd voor de 45.000 onderhoudsbeurt, waarbij geen opvallende zaken aan het licht kwamen. Naast de motorolie werden ook de vorkolie en remvloeistof ververst. De versleten voorremblokken waren ook aan vervanging toe (totale kosten: € 952,47). Als onderdeel van een service-actie kreeg de Duc ook een upgrade van het smartphonecompartiment (zie foto). Deze is nu uitgerust met een ventilator voor koeling, net als op de huidige modellen. Dat is overigens geen speciale behandeling of verzoek van onze kant, alle Multistrada’s kregen deze upgrade. In oktober, met een goede 52.000 kilometer op de klok, kreeg de Multi wederom nieuwe ketting en tandwielen (€ 454,30).
Tot slot een vooruitblik op de komende maanden: bij 60.000 kilometer wordt de motor van de Multi, of beter gezegd de kleppen, voor het eerst gecontroleerd. Meer specifiek op de klepspeling. En met de snelheid waarmee de Ducati door de uithoudingstest suist, zal de 60.000-beurt waarschijnlijk nog voor het begin van het nieuwe seizoen, deze winter dus nog, plaatsvinden. De motorfiets is nog altijd onverminderd populair, vooral wanneer er langere afstanden moeten worden afgelegd. Tijdens de koude dagen zijn de verwarmde handvatten en zadels, evenals de goede weersbescherming welkome features onder de doorrijders. In combinatie met de alom geprezen rijeigenschappen lijkt de kans klein dat de Multistrada deze winter voor langere tijd stil komt te staan. Zolang de toestand van de wegen het toelaat, laten we ons graag opwarmen door de vurige Italiaan. Op naar de 100.000!