Duurtest tussenbalans Ducati Multistrada V4S
Slechts tien maanden is hij in dienst, maar in die periode heeft de Ducati Multistrada V4S al ruim 25.000 testkilometers volbracht. Dat deed de Italiaan onder meer tijdens talrijke reizen en een circuitdag. Helemaal vlekkeloos verliep dat niet, getuige onder meer een klein valpartijtje. Tijd voor een korte tussenbalans!
De kop luidt ‘het gaat hard’, maar dat moet ook wel. Want waar de duurtest normaal gesproken over 50.000 kilometer gaat, treedt de Multistrada V4S in de voetsporen van de BMW R1250GS die voor de volle 100.000 kilometer ging (zie duurtest eindverslag in MotoPlus 23/2022). Dat gezegd hebbende heeft de allrounder uit Bologna zijn eerste 25.000 kilometer in even korte tijd afgelegd als de BMW ongeveer twee jaar geleden. De voorlopige conclusie: pech? Geen enkele keer. Relevante mankementen? Eén. Rijplezier? Heel veel. Om maar even een indruk te geven, commentaren als ‘waanzinnig goed en stabiel voor zo’n dikke fiets’ en ‘zeer makkelijke en comfortabele toermotor’ domineren het logboek.
De Multi was vanwege deze allround kwaliteiten in de zomer erg in trek en mocht diverse vakantiereizen begeleiden. Online redacteur Jens prees daarbij de adaptieve cruise-control en de navigatie-functie, die via koppeling tussen smartphone en dashboard functioneert. Maar net als verschillende andere testrijders heeft hij wel zijn bedenkingen over de ingewikkelde koppelprocedure (zie kader). Over de menunavigatie zelf zijn de meningen overigens sterk verdeeld. Waar stagiair Philipp rept over een ‘eindelijk geslaagde en intuïtieve bediening’, is volgens een andere testrijder een studie van minimaal drie jaar nodig om de bediening te kunnen doorgronden. Over het algemeen zijn er echter meer lovende dan kritische woorden over de bediening.
Gaan we verder met de technische betrouwbaarheid van de rappe Italiaan. Tot dusver laat de Multistrada zich van een uiterst solide kant zien, grote gebreken waren er niet, enkele kleine losten zich vanzelf op. In het geval van ondergetekende ging het motorcontrolelampje branden nadat hij de V4 per ongeluk had laten afslaan in druk stadsverkeer. Na enkele startpogingen ging deze echter weer uit. Iemand anders noteerde een niet-functionerende knipperlichtschakelaar na een wasbeurt, maar ook deze deed het na een nachtje drogen weer prima en functioneert sindsdien probleemloos.
Bij de eerste geplande servicebeurt (na de duizend kilometercheck), bij iets meer dan 16.000 kilometer, werden naast de standaardwerkzaamheden als olie-en filterwissel, alleen de versleten remblokken voor vervangen (totale kosten € 570,-). Ook werd het afdekklepje van de contactsleutel onder garantie vervangen.
Dat de Multistrada bij ruim 23.000 kilometer een tweede keer naar de werkplaats moest, was niet zijn schuld, maar die van een onvoorzichtige bestuurder. Tijdens de jaarlijkse herfstrit verloor toptester Timo stapvoets zijn evenwicht op een grindweg. Een val in de categorie ‘vervelend, maar het gebeurt soms’. Hoewel de optionele valbeugels (zie kader) samen met de rechterkoffer erger hebben voorkomen, ging de motorfiets uit voorzorg wel voor een korte inspectie naar de werkplaats, waar de bekraste onderdelen werden vervangen (€ 637,-). Bij de ongeplande inspectie werd ook de oorzaak gevonden van een onrustig gevoel tijdens het remmen. Een kwaaltje dat al voor de herfsttocht werd gemeld, onder meer door collega’s die met de ravissante V4 deelnamen aan een behoorlijk veeleisende circuitdag. De diagnose: vochtintreding in de wiellagers voor. Ongebruikelijk, vooral omdat de Multistrada, zoals alle duurtesters, bijna uitsluitend op handwasjes wordt getrakteerd.
Na diverse reizen en de circuitdag, wat natuurlijk allesbehalve gangbaar is voor een toermachine als de Multistrada, is de Italiaan nu voornamelijk onder winterse omstandigheden onderweg voor de broodnodige woon-werkkilometers. Nog altijd staat hij nauwelijks een nacht in de garage van de redactie. Dankzij een nieuwe mapping, die tijdens het laatste werkplaatsbezoek werd ingelezen, is het nogal hoge verbruik iets gedaald, van 1 op 15,4 naar 1 op 16,7. Nog altijd geen waarde om heel erg trots op te zijn, maar over de resterende 75.000 kilometer heeft dat natuurlijk wel behoorlijk wat invloed op de totale kosten!