Nieuws

Dossier benzine – alles over emissies

Nee, in deze reportage gaat het niet om de verschillende brandstofsoorten of -kwaliteiten, maar om het benzineverbruik zelf. Hoe verhouden moderne motorfietsen zich wat dat betreft tot elkaar en tot moderne auto’s? Want in tijden van opwarming van de aarde, schaarser wordende grondstoffen en exploderende brandstofprijzen is één ding duidelijk: iedere bespaarde liter is een goede liter! Voor het milieu en de portemonnee.

Even de tank van de motor volgooien is tegenwoordig een duur geintje, 30 euro of 50 euro voor een toerfiets tik je zo af. Tegenwoordig overstijgen bij motorrijden – even afhankelijk van merk en model – de brandstofkosten die van de banden in cent per kilometer. En het eind van de prijsstijgingen lijkt nog niet in zicht zo lang het conflict tussen Rusland en Oekraïne en de daarbij horende sancties voortduren. Dat de accijnzen tijdelijk zijn verlaagd, lijkt wat dat betreft niet meer dan een doekje voor het bloeden.

Kilometervreters merken de hoge prijs aan de pomp bij toerritjes al (zie ook tabel), maar hoe is die benzineprijs in Nederland opgebouwd? Op iedere liter benzine, ongeacht de soort, wordt sinds 1 januari 2022 83,2 cent accijns geheven. Bij diesel is dat trouwens 53,6 cent en LPG 19, cent. Tot 31 december van dit jaar zijn de accijnzen tijdelijk verlaagd met respectievelijk 17,3 cent, 11,1 cent en 4,1 cent. Over de brandstofprijs, inclusief de accijns, heft de overheid 21% BTW. De hierboven genoemde verlaging is in feite dus nog iets hoger, aangezien de BTW nu geheven wordt over lagere accijnzen. Het totale voordeel komt dan op respectievelijk 20,9 cent (benzine), 13,4 cent (diesel) en 4,9 cent (LPG). Zo’n 50% van de literprijs aan de pomp, zo blijkt uit cijfers van United Consumers, wordt gerekend als productiekosten, een bedrag dat kan schommelen omdat het deels afhankelijk is van de prijs van ruwe olie. Van het totaalbedrag is ongeveer 7% winst, voor zowel de oliemaatschappij als de pomphouder.

Bewuster en misschien ook zuiniger proberen te rijden, luidt tegenwoordig het devies. Hoge toerentallen en snelheden drijven het verbruik meestal onnodig op. Over verbruik gesproken: de wereldwijde aardoliereserves werden in 2017 op ongeveer 240 miljard ton becijferd. Desondanks zal die gigantische hoeveelheid in ongeveer 50 jaar verbruikt zijn. Een flink aandeel daarin heeft het stijgende individuele verkeer wereldwijd, met name in groeiende economieën als China, India en Brazilië.
Of de motorfiets in dit vraagstuk spekkoper, slokop of onderdeel van de oplossing van het probleem is? Dat lees je op de volgende pagina’s.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...