Dolf’s Domein – Veel voor weinig
Het voorjaar van 2014 begon wat druilerig in januari. Dus besloot ik even een auto te kopen. Kameraad Vernon de Groot heeft een autobedrijf en voor een meer dan schappelijke 1500 euro scoorde ik een enorme AUDI 100 Avant uit 1984. Daar zat een vaag verhaal over houderschapsvrijstelling en het eind daarvan bij. Het leek me geen interessant verhaal. Maar de auto zat niet in mijn systeem, dus elke keer pakte ik gewoon weer de motor.
De AUDI werd daarom opgewaardeerd tot mobiele opslagplaats. Extra droge bergruimte is altijd handig, zeker als je kijkt wat je allemaal voor twee keer niets kunt kopen, bijvoorbeeld wanneer de portemonnee de aanschaf van een nieuwe BMW GS, de meest verkochte motor in Europa, niet toelaat. Het hoeft geen kapitaal te kosten, motorrijden gaat immers domweg om de pret. Dat is ook de insteek van de serie TV-programma’s die Motoplus in samenwerking met BMW, Kawasaki, Yamaha, Splash Design (onder ander bekend van Macna motorkleding) en Tin Can Productions maakt. In acht aflevering van een half uur (later nog eens gevolgd door acht herhalingen).
Die motorpret kun je dus ook hebben wanneer je minder dan krap twintig mille te besteden hebt. Dat bleek maar weer eens toen ik een erg sombere Sven tegen het lijf liep. Hij barstte uit in een tirade op alle waanzinnigen die hem via Speurders en Marktplaats hadden benaderd. Zijn poging om, wegens serieus vertrek naar het buitenland, afscheid te nemen van zij eerste jaargang XT500 en zijn tot XT-beater verbouwde Harley, hadden hem een hoop zinloze biedingen plus ellenlange mails van zelfbenoemde Merk & Type-goeroes, wolkenlopers en steunzolen opgeleverd. Een ‘geïnteresseerde’ vervloekte hem zelfs vanwege het ombouwen van de Sportster. En een ander bood 55 euro voor de XT. Het is een stap te ver om te verkondigen dat Marktplaats en Speurders hem naar Zuid-Amerika joegen, er was ook nog iets met belastingen en de belastingdienst immers. En natuurlijk het Nederlandse weer, maar veel scheelde het niet. De Harley op hoge poten viel, ook na mijn meest dappere bod, buiten het budget. Maar de onversleutelde XT500 uit 1975 kreeg na een stevige handdruk een nieuw baasje.
Dat internet ook zo zijn goede kanten heeft, hoorde ik later van de man die ik al lang kende, maar nog nooit in het wild had ontmoet. Aart Veerman is motorhandelaar en verkoopt zo’n achthonderd motoren per jaar. Zijn aanbod zit in de hoek waar de reguliere dealers geen weg mee weten en geen brood in zien. Maar hoeveel BMW GS-en er ook verkocht worden, de motorrijders aanwas van de generatie na baby boomers, zit hem blijkbaar toch in de hoek van Aarts handel. Want met een nette R1100GS voor 1650 euro, daar kom je nog steeds chique mee voorrijden. Om het maar even bij de BMW GS, de best verkopende motor in Europa, te houden.