+ Plus

Dolf’s Domein – Loud Pipes, irritate like hell!

Het was toch nog een heel gedoe om een motoragent uit te leggen dat er onder een 750 cc Triumph Trident echt Megaton dempers horen. En geen gewone! De mijne waren dan ook aangepast door Kees van der Starre zelf. Nu zijn de meeste motoragenten doorgaans gelukkig ook échte motoragenten, mensen die extreem deugen dus. En ook nog goed sturen ook.

En ook mijn agent was er een van de hele echte soort. Hij vond weliswaar dat ik ergens wel gelijk had, maar dat dit wel wat veel van het goede was. “Je wilt niet weten wat een lawaai dat ding van je maakt als je er achter rijdt!” Boven de 120 kilometer per uur hoor ik persoonlijk eerlijk gezegd alleen nog maar de wind langs mijn favoriete helm loeien. Kortom, ik kon me er weinig bij voorstellen. “Ik zit bijna nooit achter mezelf aan. Maar als u het zegt…” De agent keek peinzend: “Ik heb nog nooit op zo’n ding gereden. Stap jij maar op de mijne en rijd achter me aan. Dan ruilen we wel weer bij de afslag Dieren/Doesburg.” De man ging er ongehoord hard vandoor op mijn driecilinder. En het geluid dat de Trident op toeren maakte…oef. Nu kon ik natuurlijk zeggen dat ik het blok nooit zo hoog in toeren joeg, maar toch, dat leek me niet een bijster geloofwaardig verhaal.” Bij onze evaluatie moest ik de agent dan toch gelijk geven: “U heeft gelijk. Ik woon hier een kilometer of zo vandaan en heb de originele uitlaten nog wel liggen. En ga ze er direct opzetten. Als u me niet gelooft, kom dan gerust mee, krijgt u er nog een kop koffie en een koek bij ook.” De agent geloofde me op mijn woord. En ik heb de originele dempers er weer opgezet. De nieuwe Triumph’s lijken dan toch wat gevoeliger voor open pijpjes dan de oude. De Triumph T150 V die ik ooit had, die klonk namelijk veel beschaafder met zijn open pijpen. Het zal er wat mee te maken hebben dat die stoterstangen driecilinder iets van zestig pk leverde en de Hinckley Triumph is opgegeven voor 90 pk of zo. En de toerentallen waarbij de ouwe en de nieuwe driecilinder op hun sterkst zijn, daar zat – om het in wasmiddelen terminologie te houden – ook een ‘significant’ verschil tussen. Zo’n 6.900 tpm tegen 10.500 tpm. Iedereen die ooit met zijn T150 de strijd aan ging met de toen hoogst actuele Honda CB750 weet dat dat topvermogen en dat toerental er ook echt uitkwamen. Direct gevolgd door minimaal één drijfstang. Vroeger was dus echt niet alles beter. Alleen klonken motorfietsen toen ongedempt niet als een schreeuwerig puberbandje op XTC, maar ronder, en voller. En aan mijn ouwe helm moet ook eens wat gedaan worden. Ik zit te bedenken waar het vrij nieuwe exemplaar ook alweer is, dat ik zo trots had aangeschaft. Oh ja, die heb ik geruild tegen die van mijn zoon. Dat verklaart dan meteen weer die ouwe BMW systeemhelm, die al zo’n poos in de schuur rondslingert. Mijn goede voornemen voor het ophanden zijnde nieuwe motorseizoen? Een klassiekerliefhebber gelukkig maken met twee Megaton dempers. En een verse helm scoren!

Lees meer over

BMW Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...