De meest comfortabele motorfietsen
Luieren moet je natuurlijk niet op de motor. Ontspannen van bocht naar bocht swingen bij voorkeur wel. Van A naar B en met zo veel mogelijk comfort. In sportieve kringen wordt daar nog wel eens lacherig over gedaan, maar er zijn er nogal wat die er heel gelukkig van worden. Wat zijn de meest comfortabele motorfietsen op de markt volgens onze 1.000-punten-beoordeling?
Er zijn van die gevleugelde uitspraken die tot het meubilair in de motorwereld horen. “Dat is een Honda, gaat niets aan kapot”. “Meer motorfiets heeft niemand nodig”. En natuurlijk de klassieker, “de rollende luie stoel”, inderdaad, de Honda Gold Wing. Vaak gevolgd door: “Dan kun je net zo goed een auto rijden”.
Maar eerst een bericht van het front, want ook zo’n Honda kan kapot (zie MotoPlus 20/2020), een extra dosis longinhoud, vermogen of uitrusting kan in de regel geen kwaad, en wie de Gold Wing beschimpt, heeft er waarschijnlijk nog nooit mee gereden. Op zich niet zo gek, want autorijden is vaak beduidend voordeliger. Hoe dan ook, een Gold Wing rijden is een hoogtepunt in een leven op twee wielen. Dat moet je eens gedaan hebben.
Toch valt enige ironie niet te onderdrukken als we eens naar de motordemografie van Nederland kijken. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse motorrijder kruipt gestaag omhoog en het is daarbij zeer aannemelijk dat menig door de wol geverfde rijder, ondanks een groot ego, stiekem toch wel verlangt naar zaken als zadelverwarming, een royaal zadel en een verstelbare mega-ruit. Maar laten we ook vooral eerlijk zijn: ons leven op deze alsmaar sneller draaiende wereld is meestal al inspannend genoeg. Dus bij het uitoefenen van de mooiste hobby ter wereld wil je dan toch bij voorkeur een aangenaam stukje ontspanning en zielenrust? Of in ieder geval een zo comfortabel mogelijke woon/werk-machine. Of iets waarmee je bijvoorbeeld ’s ochtends lekker kunt branden en ’s avonds ontspannend mee kunt rond tokkelen. Al die eigenschappen vind je in ieder geval onder de comfortkoningen uit het overzicht op deze pagina’s. En vaak niet eens voor de hoofdprijs. Toch zaken die voor een jongere generatie motorrijders misschien niet onbelangrijk zijn. Vanaf zo’n 2.500 euro kun je in de comforthemel al spekkoper zijn. Dit alvast op als antwoord op een andere vraag, die vaak hardnekkig voorbij blijft komen: “Wie moet dat allemaal betalen?”
De comfort-score
Uiteraard is het comfort op een motorfiets van talrijke factoren afhankelijk en het wordt al naar gelang de persoon ook nog eens individueel ervaren. Desondanks is het altijd ons streven om de eigenschappen van een motorfiets zo objectief mogelijk en daardoor vergelijkbaar met andere motoren te beoordelen, zie de 1.000-punten-beoordeling.
Voor een ‘comfort-score’ hebben we de naar onze mening vijf belangrijkste criteria voor rijcomfort (zie ook de bijschriften op de openingsfoto) uit die beoordeling gehaald en de behaalde punten bij elkaar opgeteld. De winnaars in de drie verschillende prijsklassen zijn in feite de protagonisten van dit verhaal. De onderlinge verschillen zijn daarbij deels trouwens klein, wat voor verrassende gasten als de exotische Benelli TRK502 (82 punten) of de ranke Yamaha Ténéré 700 (84 punten) zorgt.
WINDBESCHERMING
Dit houdt aanhoudende wind en ander ongemak bij voorkeur zo lang mogelijk en vrij van turbulentie van je weg.
VEERCOMFORT
Des te beter oneffenheden in het wegdek worden gladgestreken, des te ontspannener de rit wordt.
MOTORLOOP
Een in mechanische zin onopvallend draaiend en trillingsvrij motorblok is een zegen voor de gemoedsrust.
ERGONOMIE RIJDER EN PASSAGIER
Voldoende ruimte en polstering, een ontspannen kniehoek en een aangenaam gepositioneerd stuur zorgen voor een behaaglijk gevoel.