+ Plus

David Lemereis – Nuviz

NUVIZ is een Heads Up Display voor motorhelmen en integreert navigatie, communicatie, intercom, muziek en een camera in één apparaat. De NUVIZ is sinds kort ook in Europa verkrijgbaar en David Lemereis mocht hem al testen voor MotoPlus.

De laatste jaren zie je steeds vaker moderne auto’s die zijn uitgerust met een Heads Up Display (HUD) die snelheid, navigatie-instructies en andere informatie in het gezichtsveld van de bestuurder op de vooruit projecteert. Het maakt het rijden veiliger omdat gewoon je ogen op de weg kunt houden en toch de nodige informatie van je snelheidsmeter, navisysteem of je smartphone kunt zien.
De NUVIZ HUD voor motorrijders projecteert in tegenstelling tot een auto-HUD geen informatie op het vizier van je motorhelm, maar op een kleine prisma die onder je gezichtsveld van je rechteroog zit. Je beweegt hiermee dus alleen vluchtig je ogen iets naar beneden om de informatie op het prisma te lezen en hoeft dus niet meer je hele hoofd voorover te buigen om het dashboard af te lezen. Door de constructie van de NUVIZ kan je dan ook met een open of een gesloten vizier rijden.

De NUVIZ bestaat uit de HUD (met een ingebouwde camera en batterij) die je op je helm moet monteren, plus een simpele bluetooth afstandsbediening die je op je stuur of in de cockpit van je motor kan monteren.
De NUVIZ HUD klik je vast in een montageplaat die je aan je helm plakt. Ik heb dat ‘plakken’ volgens de instructies in mijn eentje voor de spiegel gedaan, maar dat raad ik iedereen af. Dat vergt namelijk een vrouwelijke ‘make-up-voor-de-spiegel- coördinatie’ die ik in elk geval duidelijk niet heb. Haal er dus maar iemand bij om je te assisteren, want je hebt maar één kans om hem precies goed te plakken.
De meegeleverde montageplaat kon ik ook maar voor twee-derde aan de helmrand plakken, omdat mijn Schuberth C3 Pro systeemhelm een uitsparing in de helmrand heeft. Hou daar rekening mee als ook jouw helm – zoals de meesten – geen prachtig egale kinnebak heeft. Overigens heeft een NUVIZ-ingenieur die ik hierover belde mij verzekerd dat 50 procent plak-oppervlakte al voldoende is om de NUVIZ veilig aan een helm te plakken. Hoe dan ook: ik ben niet kapot van het mountsysteem; dat kan beter.
Het zicht op het schermpje kan je nog fine-tunen door de scharnierende kop met prisma naar boven, beneden of opzij te kantelen. Dat werkt goed net, zoals het in- en uit klikken van de HUD uit de montageplaat.
Het meegeleverde setje bedrade inbouwluidsprekertjes met microfoon kan je prima inbouwen in een gewone integraalhelm maar bleek onbruikbaar in een systeemhelm. Bij mij was het microfoondraadje al binnen een paar minuten kapot omdat het steeds klem kwam te zitten in het scharnier van de systeemhelm. Gelukkig werkt de NUVIZ wel gewoon goed met bluetooth intercom headsetjes.
De afstandsbediening had ik met de meegeleverde hardware binnen duimbereik bij het koppelingshendel gemonteerd, maar er zijn meerdere montagemogelijkheden. De afstandsbediening heeft een bajonet aansluiting, zodat je hem makkelijk verwijdert.

Het NUVIZ schermpje is helder en verrassend goed leesbaar met gezonde ogen. Als vijftigplusser heb ik tegenwoordig voor lezen, het computerscherm en voor in de verte echter aparte brillen. Ik zie de info op NUVIZ schermpje dan ook een klein tikje wazig, maar nog wel scherp genoeg om mee te rijden. Kortom, dat is iets waar je dus mogelijk wel even rekening mee moet houden. Als je gewoon voor je op de weg kijkt heb je overigens totaal geen last van de NUVIZ want hij blokkeert je gezichtsveld niet.
De NUVIZ is via bluetooth verbonden met je smartphone. NUVIZ heeft de informatieschermpjes prettig overzichtelijk gehouden. Hij toont je snelheid met navigatiepijltje (of een kaart met de route), de naam van een beller of de lijst met telefoonnummers, welk muzieknummer speelt en wat de ingebouwde camera ziet. Tekstberichten en dergelijke krijg je gelukkig niet te zien; het lezen van zo’n (te lang) bericht tijdens het rijden is uiteraard levensgevaarlijk.
De NUVIZ interface is heel intuïtief opgebouwd. De vier redelijk grote knoppen op de afstandsbediening beslaan een kwadrant dat overeenkomt met de vier hoeken in het schermpje. Oftewel de 9-12 uur knop is op het scherm linksboven en de 3-6 uur knop rechtsonder etcetera. Met de joystick die alleen op een neer kan wissel je tussen de verschillende schermen. De batterij van de afstandsbediening gaat volgens NUVIZ jaren mee en met de HUD zelf kan je een uur of acht maximaal rijden.
Jammer is dat deze fantastische interface al rijdend ietwat lastig te bedienen is, omdat je met handschoenen aan de knoppen op de afstandsbediening niet goed voelt. De ondersteuning van Apple’s Siri en Google Now spraakassistenten verzacht dat leed enigszins: druk langer op de bovenste rechterknop en je kan je smartphone gewoon spraakcommando’s geven. De Siri-opdracht ‘Speel muziek op Spotify’ werkte tot 120 km/uur meestal wel, maar hoe hoger de snelheid en hoe harder het windgeruis, hoe dover de spraakassistenten lijken te worden. Daarnaast vermoed ik ook dat de nogal fors uitgevallen NUVIZ bij hogere snelheden – vooral als je opzij kijkt – aan je helm gaat trekken. Bij 120 voelde ik hem bij volle wind wel een beetje, maar het stoorde me niet.
Je kan de NUVIZ, mits je het bedrade speakersetje met microfoon geïnstalleerd hebt, verbinden via bluetooth met de headset van je passagier. Dat heb je meteen een hele simpele intercom. Die werkt, maar aan groepsgesprekken kan je niet deelnemen.
Wat mij tegenviel was het volume van de muziek. Je kan het volume voor de verschillende zaken zoals muziek en navigatie apart instellen. Bij mij stonden ze zowel op telefoon als op de NUVIZ op maximaal, maar bij 100 km/uur met oordoppen in hoorde ik geen muziek meer. Ik heb ook een Sena-headset in een andere Schubert E1 helm en die laat me dan met de boost-functie wel naar muziek luisteren. De navigatie instructies daarentegen versta ik wel. Je hebt de keuze tijdens het navigeren om naar een routekaart te kijken met navi-instructies, of naar het snelheidsmeterdisplay waarin dan alleen simpele pijlen je instructies geven. Routes maak je overigens voor je gaat rijden aan in de NUVIZ-app op je smartphone. De NUVIZ-navigatie is simpel en doeltreffend, maar kan niet tippen aan de vele extra’s (zoals verkeersinfo etcetera), die een Garmin, een TomTom of een Scenic-app bieden.

En die beperkingen gelden min of meer voor bijna alle features. De NUVIZ Heads Up Display is namelijk een 699 euro kostend Zwitsers zakmes. De NUVIZ kan van alles een beetje, maar blinkt nergens in uit. Behalve dan de hele goede Heads Up Display, want die werkt prima. Maar neem bijvoorbeeld de ingebouwde camera: die schiet ongestabiliseerd Full-HD beeld, maar met de kwaliteit van een middelmatige actioncam. Geen wonder, want een goede actioncam op zich kost al snel rond de 400 euro.
Toch ben ik blij verrast door de NUVIZ HUD, want zo’n schermpje leest echt heel makkelijk af, ook bij fel zonlicht. Ik denk zelfs dat dergelijke technologie een tikje bijdraagt aan veiliger motorrijden. Ik zie de NUVIZ Heads Up Display dan ook meer als een blik op de toekomst. Geef het nog een jaar of tien en een in de helm geïntegreerde Heads Up Display is dan de gewoonste zaak van de wereld.
Kijk voor de uitpakparty-video van de NUVIZ op https://youtu.be/gNiAxDtctW4.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...