David Lemereis – Garmin Zumo 396
TomTom bracht eerder dit jaar de TomTom 550 uit en Garmin hun nieuwe Zumo 396. Beide toestellen bieden nu draadloze updates, waarmee de fabrikanten een inhaalslag proberen te maken op de snellere smartphones als navigatiesystemen. David ging op pad met de Garmin Zumo 396 LMT-S.
In een recente column voelde ik de TomTom Rider 550 al aan de tand en vroeg ik me al af hoe lang deze fabrikanten nog navigatiekastjes zullen maken. Een beetje smartphone met een navigatieapp is immers sneller, biedt vaak dezelfde functionaliteit en navigatie-apps zijn gratis of kosten hooguit een paar tientjes. Het enige dat de TomTom Rider 550 echt veel beter doet dan een smartphone is de handschoenbediening.
Dat geldt ook voor de nieuwe Garmin 396 LMT-S. Deze heeft ook een 4,3 inch-scherm, dat je prima met handschoenen bedient en ook goed leesbaar is in fel zonlicht. Ondanks dat hij hetzelfde 4,3 inch-scherm als zijn voorganger, de 395 LM, heeft, is de behuizing een tikje kleiner en dunner.
Jammer genoeg lijkt er niet heel veel onder de motorkap te zijn veranderd, want de Zumo is nog steeds traag vergeleken met een TomTom. De Garmin had maar liefst 2 minuten en 40 seconden nodig om een track van een 160 kilometer lange toertocht om te zetten naar een route. De TomTom zette diezelfde track in minder dan vijf seconden om. Je merkt de traagheid ook als je in- of uitzoomt op de kaart. Dat gaat niet soepel. Het is niet zo zeer onleefbaar, maar als je als fabrikant van navigatiesystemen wilt concurreren met de smartphone, zal je toch iets moeten doen aan de scherm- en rekensnelheid. Een gemiste kans.
Het grootste verschil tussen TomTom- en Garmin-toestellen is dat TomTom makkelijker in gebruik is dan een Garmin. Dat komt mede omdat Garmin-toestellen veel meer opties hebben. Je kan bijvoorbeeld je tripcomputer allerlei verschillende datavelden laten tonen, andere kaarten zoals bijvoorbeeld Open Street Maps installeren en het weer op de route bekijken. Dat zijn allemaal zaken die TomTom niet ondersteunt.
De TomTom Riders zijn met name gericht op toertochten. Garmin’s kun je echter ook goed gebruiken voor offroad-ritten, die over paden gaan die niet op de kaart staan. Je kunt namelijk Tracks oftewel sporen zichtbaar maken op de kaart als een lijn. Die lijn volg je dan als je echt van de gebaande paden afgaat zonder verdere instructies. Navi-systemen kunnen namelijk geen routes met instructies berekenen over trajecten waar de wegen of paden op de digitale kaart ontbreken.
Over routes gesproken: TomTom zet met de Rider 550 fors in op het makkelijk maken van mooie toertochten. Enerzijds door een enorme voorselectie van RoadTrips (sinds de 410) via TomTom’s online routeplanner MyDrive aan te bieden en deze met TripAdvisor Points of Interest aan te vullen. Dat maakt het heel simpel om een mooie toertocht te plannen. De Garmin heeft nu ook TripAdvisor als app op de 396. Het is daarmee heel makkelijk om hotels, campings, restaurants en bezienswaardigheden te vinden rondom de plek waar je bent. Routes plannen is echter een minder fraai verhaal.
Een voorselectie van mooie toertochten biedt Garmin niet en Garmin biedt alleen het voor velen beruchte Garmin Basecamp als routeplanning-software. Daar worstelen veel mensen mee, omdat Garmin Basecamp Adventures, Routes en Track slecht en verwarrend uitlegt. Bijt je je door die zure appel heen om het programma te leren kennen, dan is Basecamp merkwaardig genoeg zelfs heel eenvoudig in gebruik. Er is alleen één probleem, Garmin stopte de ontwikkeling en ondersteuning van Basecamp in 2016. Toegegeven, in mei was er een update, maar dat was hoofdzakelijk om te voldoen aan de nieuwe EU privacy wetgeving (GDPR). Garmin heeft in mei namelijk ook de cloudopslag van Basecamp-content gestopt en tracks of routes kun je ook niet meer openen in Google Earth vanuit Basecamp. Een online alternatief biedt Garmin niet. Slordig. Op zich zijn er zat online-routeplanners als alternatief, maar ik zweer nog steeds bij Basecamp op mijn laptop als offline-routeplanner op kampeervakanties, waar ik heel vaak niet meer dan een trage 3G-verbinding heb. Het is één van de weinige offline-routeplanners. Gelukkig draait de 2016 versie nog steeds goed.
Net zoals de TomTom Riders ondersteunt de Zumo 396 kronkelroutes (Adventurous Routing), maar helaas kunnen die niet tippen aan de TomTom-kronkelroutes, omdat de algoritmes toch teveel van N-wegen gebruik maken. Dagelijks door het verkeer navigeren is overigens wel uitstekend en deze Zumo kan je ook voor allerlei zaken zoals spoorwegovergangen, naderende stoplichten, schoolzones en ongevallen op je route en dergelijke waarschuwen.
Net zoals de Rider 550 ondersteunt de Garmin 396 nu ook wifi voor draadloze overdracht van software, routes, tracks of kaart-updates. Dat is fijn, want je hebt voor kaart-updates en route-uitwisseling niet langer een kabelverbinding met een PC nodig. Bij mij thuis wilde de Zumo zelfs na een update geen enkel van de dertig plus wifi netwerken zien. Op andere plekken overigens wel.
Garmin doet de Rider 550 in het stof bijten als het gaat om bediening van muziek op je smartphone. Met de TomTom Rider 550 kan dat hooguit via spraakassistenten en dat is met windgeruis vaak geen succes. Muziek bedien je op de Garmin via het touchscreen en zoals bij de Zumo 595 kan je ook Spotify bedienen. Dat werkt echt heel prettig.
Via de Smartphone Link app kun je er nu ook voor kiezen om binnenkomende smartphone-notificaties op het Zumo-scherm te zien en te laten voorlezen. Ik ervaar het als gevaarlijk en zet het altijd uit. De Zumo 396 ondersteunt nu ook de Live Track-functie, waarmee vrienden en familie in real time online precies kunnen volgen waar je bent. Dat kan een bijdrage aan de veiligheid en gemoedsrust.
Naast levenslange kaart-updates van Europa wordt de Zumo 396, in tegenstelling tot zijn oudere 300-serie Zumo-broers, wel met gratis live verkeers- en weersinformatie geleverd. Dat is opvallend, want de Garmin Zumo 396 kost 399 euro, terwijl zijn voorganger de Zumo 395 had van 499 euro en minder features heeft. Dat model ondersteunt overigens wel bandenspanningcontrole en is compatibel met de Garmin VIRB-camera. Dat ondersteunt de 396 niet. De Zumo 396 kost om en nabij hetzelfde als een TomTom Rider 550. Bij de Zumo krijg je naast een prima motorsteunhouder er ook eentje voor in de auto en bij de TomTom moet je die apart aanschaffen. Daar staat tegenover dat TomTom Rider-kaarten werelddekking bieden.
Hoewel Garmin een aantal nieuwe en verbeterde zaken in dit model introduceert, is het lang niet zo’n indrukwekkende upgrade als de TomTom Rider 550, mede omdat de Zumo niet veel sneller is geworden. Als ik alleen toertochten zou maken, dan zou ik zonder enige twijfel voor de gebruiksvriendelijke en veel snellere TomTom 550 kiezen.
Ben je echter een allroad-rijder zoals ik en wil je bijvoorbeeld een stuk Trans Euro Trail offroad rijden, dan ben je beter af met een Garmin, die tracks zichtbaar op de kaart laat zien. Maar ja, dat kan ook voor een fractie van de prijs ook op je smartphone. Maar ook hier geldt dat, net zoals de TomTom, de veel betere handschoenbediening van de Garmin Zumo 396 nog steeds voor veel gebruikers doorslaggevend kan zijn om toch voor een Zumo te gaan.