+ Plus

Custombouwer WiMoto

Een oude jaren zeventig of tachtig motor laten ombouwen tot een caféracer, het is tegenwoordig booming business. Maar als je op zoek bent naar een bedrijf dat je motor tot het frame aan toe kan ombouwen, of wanneer je een motor wil die in de basis zo bijzonder is dat er maar één van bestaat op de hele wereld, dan moet je bij Wido Veldkamp van Wimoto zijn. Wij brachten een bezoek aan zijn werkplaats.

Het is niet moeilijk Wimoto in Elst te vinden. Voor het bedrijfspand staat een flink arsenaal aan motoren geparkeerd. Een R1 uit 2006 die compleet verbouwd is tot streetfighter, maar ook een Kawasaki Z750 waar een nieuwe uitlaat voor ontworpen en gemaakt is. Voor Wido Veldkamp lijkt ‘kan niet’ niet te bestaan.
De passie voor het customizen en sleutelen begon al vroeg bij de rustige en goedlachse Gelderlander. Als 14-jarige zette hij met een Italjet Formula 50 scooter zijn eerste schreden op het gebied van custombouw. “Tja, het ding was… hoe zal ik het eens netjes zeggen…niet zo best”, herinnert Wido zich grijnzend. Geld om het ding op te knappen had hij niet, dus met wat hulp van zijn vader, die ook veel sleutelde, werd de Italiaan zo goed mogelijk opgelapt. Het zou de eerste eigenbouw worden uit een reeks van velen.
“Op de middelbare school heb ik heel wat scooters en brommers opgeknapt en omgebouwd. Ik kocht ze voor een paar centen, repareerde ze, zette ze weer mooi in de lak en dan gingen ze in de verkoop. Op een gegeven ogenblik stonden er wel twintig van die dingen in onze schuur. Mijn vader werd er helemaal gek van!” Maar, om in de woorden van Wido te spreken, een scooter blijft altijd een scooter. En hij wilde meer. Met behulp van het lasapparaat van zijn vader bouwt hij tijdens het eindexamenjaar van zijn middelbare school vanaf scratch een minibike. En die beviel zo goed, dat hij er uiteindelijk zes van heeft gemaakt.
De studie Industrial Design Engineering aan de TU Delft leek dan ook een logisch vervolg. Niet alleen het technische gedeelte van de motoren interesseert hem, ook de looks. En op deze faculteit kan hij al zijn creativiteit kwijt.

Al tijdens zijn studie brengt Veldkamp het geleerde in de praktijk. Zo is hij voor het raceteam van de TU verantwoordelijk voor het rijwielgedeelte van de Novabike 2, een eencilinder racer die in de ONK supermono-klasse werd ingezet, evenals het Europees Kampioenschap. Bij de Novabike 1 was een KTM 690 blok in het rijwielgedeelte van een Aprilia RS250 geplaatst. “Een leuk begin, maar niet optimaal”, aldus Wido. Voor de Novabike 2 werd samen met mede student Yoeri Sigterman een compleet nieuw rijwielgedeelte ontworpen. Wido was uiteindelijk ook verantwoordelijk voor de productie van zowel het frame als de achterbrug. Mede door veel aanmoediging en waardering van experts uit de racerij, werd hiermee de eerste stap gezet naar een eigen ondernemening.
“Motoren en motorenbouw zijn mijn passie”, legt de nog relatief jonge ondernemer uit. “En na mijn studie besloot ik dat ik dit wilde blijven doen. Met het businessplan dat ik als vak in mijn studententijd schreef, ben ik naar de bank gegaan. Dat was ruim drie geleden, we zaten met z’n allen nog midden in de crisis, dus veel verwachtte ik er niet van. Maar tot mijn verbazing waren ze erg enthousiast over mijn plannen en kon ik een eerste start maken met mijn bedrijf. Vanwege de hoge kosten in het westen, waar ik studeerde, ben ik in de buurt van mijn geboorteplaats Huissen in Gelderland op zoek gegaan naar een geschikt pand.”
Het is een bedrijfsruimte geworden waar de nu 30-jarige Wido met recht trots op mag zijn. Een nette en goed verlichte werkplaats met twee bruggen, op beide staat een motor te wachten op aandacht. In de hoek staat de opspantafel, het hart van zijn bedrijf. Op het stalen blad van ruim 15 millimeter dik staat een compleet gestripte BMW R1150RT. De van oorsprong vrij logge boxer met cardan zal worden omgetoverd tot een sportieve, wendbare streetfighter. Het enige dat daarbij behouden blijft, is het blok.

Wat de wens van de klant ook is, of het nu een relatief kleine modificatie aan een standaard motor betreft, of een compleet nieuw ontwerp op basis van enkel een blok, Wido’s werkwijze is altijd hetzelfde. Eerst wordt de motor ingemeten, op de opspantafel. Daarbij worden de essentiële zaken als ophangpunten van het blok, wielen, balhoofd en draaipunt van de achteras gemeten. Deze punten worden gebruikt voor het opzetten van een geometrieschets. Daarop is bijvoorbeeld te zien wat de hoek van het balhoofd wordt en welke naloop de motor krijgt, maar ook waar de ophangpunten van het blok zich bevinden. Dit zijn de belangrijkste variabelen, vervolgens kan het echte ontwerpen beginnen. “Dat is een creatief proces, dat gaandeweg tot stand komt”, legt Wido uit. “Natuurlijk moet ik daarbij rekening houden met de technische constructie, deze moet niet alleen sterk genoeg zijn, maar uiteindelijk moet je er ook prettig mee kunnen rijden. Vooral dat laatste vind ik erg belangrijk. Omdat ik al mijn ontwerpwerk op de computer doe, kan ik ook een simulatie van de sterkte en stijfheid van het nieuw ontworpen frame of brug maken. Daarbij kijk ik onder meer naar de laterale- en torsiestijfheid, maar ook wat er gebeurt tijdens het aanremmen. De spanningen in het materiaal moeten binnen een bepaalde veiligheidsmarge vallen. Is dat niet het geval, dan pas ik het ontwerp aan, net zo lang tot het perfect is.”
“Bij het aanpassen van een bestaand ontwerp kom ik weer hele andere uitdagingen tegen. Zo heb je bijvoorbeeld bij het ontwerpen van een nieuwe achterbrug te maken met de positie van de achtervering, het linksysteem en de uitlijning van de tandwielen en wielen zelf. Alles moet vrij kunnen bewegen, de ketting mag niet tegen de brug aan komen en ook de schokbreker moet vrij kunnen bewegen. Als je hier allemaal rekening mee houdt, heb je vaak nog maar heel weinig speelruimte over om alles netjes in te passen. Gelukkig kan ik dat puzzelen allemaal op de computer doen. Zo weet ik voordat ik ga bouwen zeker dat alles past.”

De constructeur legt verder uit dat een 3D computermodel nog meer voordelen heeft. “Meestal komen klanten met de wens voor een ander frame of achterbrug, maar hoe dat er precies uit moeten komen te zien, daar hebben ze nog niet zo’n duidelijk beeld van. Aan de hand van een 3D schets kan ik de opdrachtgever meteen laten zien hoe het nieuwe frame er op de motor uit zou kunnen zien, nog voordat er ook maar één stuk staal is aangeraakt.”
Wanneer het ontwerp helemaal naar tevredenheid van de klant is, moet het natuurlijk nog wel daadwerkelijk worden gemaakt. En daar komt het pure vakmanschap om de hoek kijken. “Ook dat is een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf. Het maken en bewerken, dat is niets iets dat de computer voor je kan doen. Zoiets leer je enkel door ervaring. Veel doen dus.” Kansen daarvoor krijgt hij gelukkig genoeg, Wimoto is druk. Bovendien barst Veldkamp nog van de plannen. Naast de ontwikkeling van een nieuwe website en meer aandacht voor het delen van zijn werk op social media, heeft hij ook nog andere, meer praktische wensen. “Ik wil nog veel meer gaan doen met plaatwerk, het maken van benzinetanks en kontjes. Daarvoor heb je de juiste tools nodig en die heb ik nu nog niet. Daar gaat trouwens op korte termijn wel verandering in komen, het Engelse wiel is al besteld!”

Info: www.wimoto.nl

Lees meer over

BMW Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-