+ Plus

Compacttest Yamaha XT1200ZE Super Ténéré Raid Edition

De Super Ténéré is al jarenlang een vertrouwd gezicht in het Yamaha-gamma. Alhoewel er ook al hele poos wordt gespeculeerd over een opvolger, blijft de avonturier met zijn paralleltwin vooralsnog gewoon in vier varianten leverbaar, waarvan deze Raid Edition de laatste toevoeging is.

De toevoeging ‘Raid’ aan het haast illustere ‘Super Ténéré’ schept op papier al verwachtingen en doet je onwillekeurig mijmeren over schier oneindige Sahara-zandbakken waar mens en machine onder de koperen ploert voort ploeteren op weg naar nieuwe uitdagingen. De ‘reality check’ is natuurlijk dat pak ‘m beet een dikke 90 procent – en waarschijnlijk zelfs wel meer – van dikke allroads als deze Yamaha nooit en te nimmer zand onder de banden krijgen, of het moet zand zijn dat door de wind vanuit de berm op het zo vertrouwde asfalt is geblazen.
Neemt allemaal echter niet weg dat de extra’s die bij deze Raid Edition horen de toch al ruige looks van de Super Ténéré nog wat extra cachet geven en grotendeels ook daadwerkelijk iets toevoegen. Uiteraard is er de obligate stickerset, die de Raid Edition van zijn standaard broer onderscheidt, maar het is natuurlijk de echte ‘hardware’ die het verschil maakt. Een set mistlampen, de stevige aluminium carterplaat en de twee robuuste aluminium zijkoffers bijvoorbeeld, elk bedeeld met een riante 37 liter inhoud. Daar gaat niet alleen veel bagage in, maar die spullen blijven ook nog eens droog, zo bleek onderweg naar de Franse Alpen voor de Alpenmasters 2018, waarvan je het eerste deel trouwens in deze MotoPlus kunt lezen, toen we op de snelweg werden getrakteerd op een aantal fikse stortbuien. En onder deze weersomstandigheden heb je ook absoluut baat bij de hogere ruit van de Raid Edition, die net als bij de standaard versie in hoogte verstelbaar is. Daarnaast houdt het de rijwind op effectieve wijze van je bovenlichaam, waarbij de extra windgeleiders links en rechts aan de onderzijde ook een aangename duit in het zakje doen. Klein minpuntje is dat de ruit niet helemaal stil in de wind ligt, waardoor een navigatiesysteem nog al eens wil gaan trillen als je het op de dwarsstang achter de ruit hebt gemonteerd.
Maar goed, dat is kleingeld, voor de rest is het vooral aangenaam toeven op de Yamaha. Ondanks de grote tank met liefst 23 liter inhoud – goed voor een enorme actieradius – sluiten de knieën toch heel mooi aan, waarbij de laaggeplaatste voetsteunen voor een aangename kniehoek zorgen. Het zadel is net als bij de standaard versie in twee hoogtes verstelbaar (845 en 870 millimeter), waarbij het brede stuur in beide posities prima in de hand ligt. Het zicht op het wat zakelijk uitgevoerde LCD-display is eveneens uitstekend. Het dashboard biedt op overzichtelijke wijze veel info, alleen de traag reagerende versnellingsindicator is een kleine dissonant. Met verder nog een instelbaar rem- en koppelingshendel is de ergonomie van de Yamaha meer dan geslaagd.

Sturen met de Raid Edition met zijn elektronisch instelbare vering is net zo vertrouwd als met het standaard model. Ondanks de relatief zachte veerafstelling, waardoor er wat beweging wil ontstaan als je het tempo op sportieve wijze opvoert, stuurt de Yamaha vooral enorm handelbaar, goedmoedig en vertrouwd op toertempo, het eigenlijke gebruiksgebied natuurlijk. Dat geldt eigenlijk ook voor het motorblok, een paralleltwin met 270 graden verzette kruktappen. In basis een uitstekende krachtbron, met uitgekiende versnellingsbakverhoudingen, maar het mist net even wat punch van onderuit en moet ook wat topvermogen betreft een veer laten ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten.
Maar goed, ben je een behoudende toerrijder, dan word je met dit blok met zijn onderhoudsvrije cardan-aandrijving op je wenken bediend en bovendien is de uitrusting van deze € 19.999,- kostende Raid Edition bijzonder compleet.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...