+ Plus

Compacttest Yamaha X-Max 250 ABS

Naast een aantal kleine veranderingen staat Yamaha’s X-Max 250 sinds begin dit jaar standaard met ABS op het toneel. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.Zwart-wit, de uitersten van het kleurenspectrum en tevens de enige twee kleuren waarin Yamaha’s X-Max 250 ABS verkrijgbaar is. Een opvallende keuze, want als de X-Max iets niet is, dan is het wel een machine van extremen. Het bagageruim onder de buddy bijvoorbeeld is dan wel groot, maar niet extreem. Groot genoeg voor twee integraalhelmen en wat kleine prut, zoals hoort het dus. Voor handschoenen, drinken en andere randzaken is er vervolgens nog een ruim en afsluitbaar opbergvak voor in de kuip gecreëerd. Ben je dan nog niet door je spullen heen, dan kun je ook nog een greep doen in het accessoire aanbod en een in kleur gespoten topkoffer laten monteren (inhoud 46 liter, € 173,25).Om die grote standaard opbergruimte mogelijk te maken werd de 11,8 liter brandstoftank naar voren in de middentunnel tussen de benen geplaatst. Dat betekent echter ook minder ruimte voor de voetjes, waardoor grotere rijders, zoals de 1,86 meter metende auteur dezes, op den duur in een wat onaangename, naar achteren gericht zitpositie worden gedwongen. Door de getrapte buddy, waarop zowel rijder als passagier overigens lekker comfortabel het achterwerk kunnen laten rusten, is de ruimte naar achteren achter beperkt waardoor het stuitje al snel redelijk gepijnigd aanvoelt. Rijders onder de 1,70 meter hebben hier trouwens geen last van, die zullen de kuipruit bovendien ook niet als lawaaiig ervaren.De rijeigenschappen zijn niet afhankelijk van het statuur van de rijder. Zoals gebruikelijk bij Yamaha is de afstelling van de veerelementen redelijk straf. Gaat misschien deels ten koste van het comfort, maar de voordelen hiervan laten zich wanneer tempo of de kilo’s bagage omhoog gaan, of het wegdek slechter wordt, direct gelden. Met een uitermate hoge stabiliteit volgt de X-Max de gekozen lijn, waarbij de feedback wel iets te wensen over laat. Een makke die in ieder geval deels terug lijkt te voeren op het schoeisel, aangezien de Michelin City Grip zeker onder natte omstandigheden maar weinig vertrouwen biedt.Mocht je onder dergelijke omstandigheden wat al te gretig remmen, dan laat het standaard ABS je dat weten middels een zacht pulserend remhendel. Die remmen overtuigen trouwens met een glashelder drukpunt, geringe bedieningskrachten en gretige werking.Overtuigen doet ook de aandrijving. Ondanks de lange ontkoppelingsfase waardoor de boel wat vertraagd op gang komt, laat de kwartliter eencilinder een uitermate positieve indruk achter. Stil en gecultiveerd slingert hij de X-Max van z’n plek, in 3,9 seconden staat er 50 km/uur op de klok en lopend op het puntje van zijn tenen zit er maximaal 120 km/uur in het vat. Ook heel gemiddeld in dit segment is het verbruik van 1 op 25,6, net als de uitrusting. Naast het reeds genoemde extra opbergvak krijg je fel licht en goed zicht naar achteren, evenals alarmlichten en een jiffy en lichtvoetige middenbok. Elektronische of andersoortige snuisterijen zoek je vergeefs. Voor € 5.899,00 hoeft dat ook niet.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, bovenliggende ketting aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, accu 12Volt, centrifugaalkoppeling, variomatic.Boring x slag 69,0 x 66,8 mmCilinderinhoud 250ccMax. vermogen 15,0 kW (20 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 21 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork, swingarm met duo schokbrekers, schijfrem voor Ø 267 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Bandenmaat 120/70R15; 140/70R14Banden in test Michelin City GripMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.545 mm, balhoofdhoek 62,0°, naloop 100 mm, veerweg v/a 110/95 mm, zithoogte* 805 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 192 kg, max. belading* 163 kg, tankinhoud 11,8 liter.Garantie twee jaarKleuren zwart en witPrijs NL € 5.899,- / B € 5.290,-INFO Yamaha Motor Nederland BV, www.yamaha-motor.nlINFO BELGIË D’Ieteren Sport SA, www.yamaha-motor.be________________________________________[UNTERSCHRIFT]Voor lange benen is het even zoeken geblazen naar een ontspannen zithouding. Afsluitbaar bagagevak in de voorkuip, daarnaast een overzichtelijk dashboard met de gangbare meters en een ruime opbergruimte onder de buddy.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...