Compacttest Yamaha Tricity
File, parkeerproblemen, verkeersinfarct – forenzen kunnen er een boek over schrijven. Dat vraagt om een voertuig dat licht, compact en wendbaar is en als het even kan ook nog voordelig in aanschaf en onderhoud. “Dat is er toch al, een scooter?”, zullen de meesten zich afvragen. Toch niet helemaal. Met de Tricity biedt Yamaha een stukje ‘nieuwe mobiliteit’ op drie wielen aan.
De belangrijkste gegevens van de Tricity? 125 cc, 11 pk, 156 kilo en € 4.499,-. Daarmee positioneert Yamaha de Tricity zowel qua prijs als prestatie onder driewielige concurrenten van Piaggio en Peugeot. En in druk stadsverkeer weet deze Tricity ook nog eens te overtuigen. Dankzij het verhoudingsgewijs lage gewicht en de met 385 millimeter smalle spoorbreedte komt de Yamaha nog makkelijk langs een bliklawine, waar MP3 en consorten verplicht achteraan moeten sluiten. Het bij Yamaha ‘Leaning Multi Wheel, genaamde, niet vergrendelbare kantelmechanisme doet zijn werk in de beste zin van het woord onopvallend. De Tricity laat zich vanaf de eerste meters al haast intuïtief sturen en staat met zijn speelse stuur- en bochtengedrag dichter bij een enkelsporig voertuig dan zijn driewielige concurrenten. Dat komt met name door het lage zwaartepunt en de 50/50 gewichtsverdeling. De grote 14 inch voorwielen en de zachte vering filteren oneffenheden comfortabel weg. Zijn troefkaarten speelt deze Yamaha uit op onvoorspelbare ondergrond als tramrails, natte kinderkopjes en stoepranden. Daar kun je zonder enige reserve overheen. Ook bij remmen zorgt het extra wiel voor een stukje veiligheid. Het gecombineerde systeem met drie remschijven maakt het je in alle opzichten makkelijk: met het linker hendel vertraag je alle wielen gelijkmatig en als het moet lekker giftig.
Het vloeistofgekoelde blok van de Tricity is sterk genoeg om bij een stoplichtspurtje niet achteraan te hoeven sluiten, maar de grens is wel snel bereikt. Vanaf zo’n 70 km/uur is de echte voorwaartse drang er wel uit. Maar belangrijker zijn zaken als het bergvak waar een integraalhelm in past, het handige bagagehaakje voor de boodschappentas, de weerprotectie, het lage verbruik en de prima kwaliteit van de Tricity. Grotere rijders zullen misschien wat beenruimte missen, maar verder klopt alles in ergonomische zin. Heb je minimaal een A1-rijbewijs, zoek je drie vlotte wielen en wil je niet al te diep in de buidel tasten, dan doe je met de Tricity niets verkeerd.