Compacttest Yamaha Tmax
Voor 2008 heeft Yamaha haar maxi-scooter, de Tmax 500, grondig onder handen genomen. Een korte test moet uitwijzen of dat niet ten kost is gegaan van zijn vele alom geprezen deugden?Even ter herinnering: de Yamaha Tmax is de grondlegger van de tweecilinder maxiscooter-klasse. Dat was in 2000, en in de acht jaren sinds zijn sensationele introductie is hij slechts marginaal veranderd. De concurrentie die volgde heeft echter ondertussen de 44 pk sterke, technisch hoogst innovatie paralleltwin (met zijn derde in tegenovergestelde richting bewegende loze zuiger, die de trillingen van de twee echte zuigers elimineert) wat betreft prestaties en cilinderinhoud ruimschoots overtroffen. Er is echter één eigenschap waar de Tmax tot op de dag van vandaag in excelleert en dat is zijn sportiviteit. Geen enkele andere motorscooter heeft zo’n straf afgeveerd en stabiel rijwielgedeelte, dat zo goed functioneert dat deze Japanner zelfs een confrontatie met een normale motor niet schuwt!Wie echter dacht dat Yamaha de nieuwste Tmax-generatie van meer cilinderinhoud en een extra portie pit zou voorzien, komt bedrogen uit. Buiten wat aanpassingen aan het motormanagement, noodzakelijk voor het nemen van de Euro3-horde, werd er weinig tijd besteed aan de aandrijving. Een manco is dat ook niet; het blok pakt de bevelen van de gashand soepel op en zet de variomatic snel en zonder noemenswaardige vertraging aan het werk. Bovendien accelereert de Tmax vanaf elke willekeurige snelheid meer dan prima, met als bijkomend pluspunt het lage verbruik van 1 : 21,8 bij een moderate rijstijl, voor een machine met variomatic-automaat een respectabele waarde. Waar de Japanse ingenieurs bij het blok nogal terughoudend te werk zijn gegaan, hebben ze die schade bij het rijwielgedeelte helemaal ingehaald. Het oude stalen frame ruimde bijvoorbeeld het veld voor een nieuwe gegoten aluminium variant. En in plaats van het bekende kleine 14 inch voorwiel, houdt de goed gedempte, fijn aansprekende voorvork nu een groter 15 inch wiel in de tang. Hierdoor zijn de toch al goede rijstabiliteit en uitstekende stuurprecisie naar een nog hoger niveau getild, zonder dat dit ten koste is gegaan van de lichtvoetige handelbaarheid. De Tmax neemt bochten van ieder kaliber uitermate neutraal en blijft daarbij prima in balans. Eveneens nieuw zijn de vierzuiger remklauwen van de twee voorste remschijven. In combinatie met het fijn regelende ABS vertragen de remmen – zoals het een sportief karakter betaamd – uitermate goed, en zijn bovendien goed te doseren met geringe kracht. Alleen wanneer je de achterrem beroert, grijpt het ABS relatief vroeg in. Ook wat uiterlijk betreft zijn er niet echt grote wonderen verricht. De bredere kuip met de nieuw, hogere ruit, evenals de optionele windgeleiders bij de stuureinden, verhogen evenwel de bescherming tegen regen en wind behoorlijk. Voor langere ritten een wenselijke verbetering, iets dat ook geldt voor de één liter grotere tank (nu 15,0 liter) en de vergrote inhoud van de bagageruimte onder de buddy. En bij dat alles heeft de Tmax toch zijn sportieve genen behouden. Chapeau!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS YAMAHA TMAX 500MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor met balanszuiger, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12V/8Ah, centrifugaal koppeling, variomatic, onderhoudsvrije ketting aandrijving.Boring x slag 66,0 x 73,0 mmCilinderinhoud 499 ccCompressie 11,0 : 1Max. vermogen 32,0 Kw (44 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 46 Nm bij 6.500 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium gietframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, holle swingarm met geïntegreerde kettingaandrijving, schokbreker direct afgeveerd, dubbele schijfrem voor Ø 267 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 267 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 4.50 x 15Bandenmaat 120/70R15; 160/60R15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.580 mm, balhoofdhoek 62,0º, naloop 125 mm, veerweg v/a 120/116 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 227 kg, max. belading* 188 kg, tankinhoud 15 liter.Garantie twee jaarKleur grijs, zilver, blauw en zwartPrijs NL € 9.799,- / B € 8.900,-INFO Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 60 00, www.yamaha.nlINFO BELGIË D´Ieteren Sport NV, tel. +32 (0)2-367 1411, www.yamaha.beMETINGENTopsnelheid¹ 165 KM/UURAcceleratie0-100 km/uur 8,3 s0-140 km/uur 17,9 sDoortrekken60-100 km/uur 4,3 s100-140 km/uur 4,9 sTellerafwijkingEffectief (aanwijzing 50/100) 48/95 km/uurVerbruikSecundaire weg 1 : 21,8Soort brandstof Euro95Theoretische actieradius 326 kmVERMOGENSGRAFIEK²Yamaha Tmax 50027,1 kW (36,9 pk) bij 124 km/uurMotorvermogen in kW/pkSnelheid in km/uur* MotoPlus metingen; ¹ Fabrieksopgave; ² Vermogen aan het achterwiel met variomatic, metingen op een Dynojet 150-vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar richtlijn 95/1/EG, maximale afwijking ± 5 %________________________________________[TEXT + UND – UND UNTERSCHRIFTE]+Rijwielgedeelte: stabiel en preciesWindbescherming: uitstekendBagageruimte: erg groot-Prestaties: kunnen pittigerAankoopprijs: hoog[UNTERSCHRIFT]Ronde tellers sieren het dashboard, de toerenteller heeft het veld moeten ruimen.