Compacttest Yamaha MT-07 Moto Cage
Als je een Yamaha MT-07 uiterlijk iets te veel een brave borst vindt, maar wel gecharmeerd bent van het concept met de paralleltwin dan weet de Moto Cage-uitvoering je misschien wel te prikkelen. Deze stuntbike look-a-like kost € 700,- extra, maar is voorzien van allerlei lekkers en een speciale kleurstelling.
We hoeven niet om de hete brij heen te draaien, alles aan deze Moto Cage draait om de show. Technisch is deze MT-07 nagenoeg identiek aan de standaard uitvoering, maar optisch is de twin met veel opvallende extra’s in een spetterend rood kleurtje flink opgepept. Zijn naam dankt de Moto Cage aan de links en rechts aan het frame geschroefde stalen buizen, die er als een versterkend onderdeel van het frame uitzien. Maar het zijn echter allerminst dragende elementen, ze moeten de machine met de aangeschroefde crashpads bij een val nog beter beschermen tegen eventuele verdere schade. Daarnaast draagt de Moto Cage nog een breed scala aan andere accessoires: een opvallend gestructureerd duozadel, handprotectoren, een verstelbaar windschermpje, knalrode radiatorkappen, een rood gespoten voorwiel en veel stickers, uiteraard ook in stemmig rood. Wel moet je even wennen aan de vele schakeringen in het gebruikte rood, maar afijn.
Lekker aanstekelijk oogt het geheel in ieder geval wel. Dat het daarnaast ook nog eens allesbehalve onbetaalbaar is, maakt deze Moto Cage extra aantrekkelijk voor extroverte fun-bikers. € 7.999,- vraagt Yamaha voor deze uitvoering, € 700,- meer dan de standaard versie.
Het vette uitrustingspakket moet de MT-07 dus tot een speeltje voor stuntfans maken. Functioneel gezien draagt het daar echter nauwelijks toe bij, aangezien de techniek, zoals gezegd, nagenoeg ongewijzigd is. Maar voor een flinke portie lol, sport en spel heeft deze 690 cc metende twin, ondanks een bescheiden vermogen van 75 pk, ook helemaal geen extra tuning nodig. Met zijn levendige karakteristiek, lineaire koppelverloop en hartverwarmende dynamiek levert het in standaardtrim al uitstekende prestaties. Daar dragen niet in de laatste plaats de 270 graden verzette kruktappen een behoorlijk steentje aan bij, waardoor de paralleltwin qua beleving de indruk wekt een V-twin te zijn.
Een beslissende rol wordt bovendien vertolkt door het lage gewicht van minder dan 190 kilo volgetankt. De handling is met name in het lagere snelheidsbereik overtuigend, maar daarnaast verleidt de Moto Cage je met zijn explosieve dynamiek al snel om het gas verder open te draaien. De remmen laten daarbij geen steken vallen. ABS is standaard aan boord, maar zo lang het niet in hoeft te grijpen, spelen de stoppers ook hardere spelletjes zonder morren mee.
Ook het rijwielgedeelte is ongewijzigd. Helaas, zullen doorgewinterde stuntrijders misschien vinden. Net als de basisversie is ook de Moto Cage wat zacht geveerd en gedempt. Bij extreem sportief sturen of acrobatische verrichtingen komen de veerelementen dus wel een keer aan hun grenzen.
Een opwindend stuk speeltuig, dat is deze Moto Cage absoluut en dat geldt eigenlijk ook al voor de basisversie van de MT-07. Doorslaggevende voordelen heeft deze variant niet, het gaat er dus om of de opgepepte look in de smaak valt bij de geringe meerprijs die er voor moet worden betaald.