Compacttest Suzuki GSX-R750 Anniversary
Wie jarig is, trakteert. Een kwart eeuw GSX-R750 is zondermeer reden voor een feestje en dat viert Suzuki met speciale Anniversary-uitvoeringen van de GSX-R1000, 600 en deze 750, de machine waar in 1985 alles mee begon. De traktatie bestaat uit een 2009-model voorzien van een rits interessante accessoires en een aantrekkelijk prijskaartje. We gaan even snel op verjaardagsvisite. € 12.999,- moet deze Anniversary-editie van de GSX-R750 kosten. Dat is op de kop af € 1.000,- goedkoper dan een standaard 750 kost. En dat met mooie extra’s als een Arrow uitlaatdemper, een hoog en getint sportruitje, een nummerplaathouder, carbon koppelings- en dynamodeksel, een tankpad, een speciaal Anniversary-embleem op de kroonplaat en voor de stalling een paddockstand en een GSX-R motorhoes. Te mooi om waar te zijn? Je zou het haast denken, maar toch lees je het goed. Je moet alleen voor lief nemen dat alle genoemde accessoires op een 2009-model GSX-R750 zijn gemonteerd. Een kleine mentale horde wellicht, maar die zou zonder veel moeite genomen moeten kunnen worden aangezien beide modeljaren technisch en optisch volkomen identiek zijn. Overigens is het 2009-model ook nog in de standaard uitvoering nieuw te koop voor € 11.999,-. Duizend euro goedkoper dus dan de Anniversary-versie. Maar tel je de waarde van alle Anniversary-accessoires bij elkaar op, dan ga je ruim over die € 1.000,- heen. Afijn, tot zover de financiën, blijft over de constatering dat deze GSX-R750 Suzuki beslist geen windeieren heeft gelegd. Dat was al zo voor de dikke 1.000’s de 750 de nekslag toedienden in het WK Superbike, maar ook na de reglementswijzigingen in het kleppenkampioenschap bleef de GSX-R750 een ongemeen populaire machine. Met zijn uitgebalanceerde rijwielgedeelte en de 150 pk sterke vierpitter midscheeps was (en is) het namelijk het perfecte alternatief voor een 600 of een 1.000. Daarbij profiteerde Suzuki ook nog eens van het feit dat de andere Japanse fabrikanten de 750 na de ommezwaai in het Superbike-kampioenschap definitief met pensioen stuurden. Vrij spel dus voor de GSX-R750, die ook in deze Anniversary-uitvoering qua prestaties, sturen en beleving onmiskenbaar een GSX-R750 is. Dat betekent dat de soepel draaiende en spontaan op het gas reagerende vierpitter een gezonde honger naar toeren aan de dag legt. Onderin loopt het blok al lekker smeuïg, maar boven de 6.000 toeren begint de fanfare er pas echt zin in te krijgen. Daarbij wordt het blok in akoestische zin bijgestaan door de blazerssectie van de firma Arrow aan de achterzijde. Een mooi lijnende, korte titanium demper met carbon eindkap, die een lekker in het gehoor liggende hese uitlaatnoot aan de GSX-R-symfonie toevoegt. Die indrukwekkende acceleratie houdt de GSX-R, af en toe vergezeld van fijnmazige trillingen, vol tot een dikke 14.000 toeren, waarna het vermogen een beetje begint af te vlakken. Met zo’n brede powerband mis je het eindschot van een dikke 1.000 eigenlijk geen moment, terwijl je aan de andere kant natuurlijk een 600 overvleugelt. Het sportruitje bewijst bij dit krachtige staaltje pompen of verzuipen trouwens wel zijn meerwaarde. Het standaard ruitje is al verre van slecht, maar de ruit van de Anniversary is net even een tik hoger, waardoor je er makkelijker achter weg kunt kruipen. Voor snelle puristen is het dan ongetwijfeld een doodzonde dat het een getint exemplaar is, maar goed, je kunt niet alles hebben. De zit is in ieder geval goed. Niet te extreem en lekker dicht op de niet al te diep geplaatste clip-ons. Alleen de voetsteunen staan iets te hoog, maar daar kun je mee experimenteren, want ze zijn verstelbaar. Door die goed passende zitpositie vorm je een hechte twee-eenheid met de GSX-R750, iets dat ook mooi tot uiting komt in het uitgebalanceerde en makkelijke stuurkarakter van de Suzuki. Het eersteklas rijwielgedeelte heeft een tamelijk stugge veerkarakteristiek, maar genereert veel feedback en vertrouwen. De rust aan boord wordt alleen verstoord als het wegdek wat hobbelig wordt en de GSX-R de neiging krijgt zich op te richten. Ergo, met de GSX-R750 heb je een krachtig en uitgekiend totaalpakket, gezegend met een stel krachtige en goed te doseren stoppers. Met de Anniversary-accessoires worden daar met name een optische en een akoestische noot aan toegevoegd. Ben je daar gevoelig voor en zal het je een zorg zijn of je in een 2009-zadel of 2010-zadel zit, dan is de € 1.000,- meerprijs ten opzichte van het standaard 2009-model zeker een overweging waard, temeer daar de totale waarde van alle accessoires dik door de € 1.200,- gaat. Prettige verjaardag alvast! Met dank aan Fennema Motoren Apeldoorn voor het beschikbaar stellen van de GSX-R750 AnniversaryTECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI GSX-R750 ANNIVERSARYMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, stoterbussen, wet-sump smering, injectie Ø 42 mm, 375 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 70,0 x 48,7 mmCilinderinhoud 750 ccCompressie 12,5 : 1Max. vermogen 110,3 kW (150 pk) bij 13.200 tpmMax. koppel 86 Nm bij 11.200 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.400 mm, balhoofdhoek 66,3°, naloop 97 mm, veerweg v/a 120/130 mm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt gewicht 198 kg, tankinhoud 16,5 liter. Garantie 2 jaarService-intervallen elke 6000 kmKleuren zwartPrijs NL € 12.999,- / B n.b.INFO NEDERLAND B.V. Nimag, tel. 0347-349 749, www.suzuki.nl INFO BELGIЁ Suzuki 2Wheels Belgium, tel. 03-450 04 11, www.suzuki2wheels.be [Beeld en BU’s][Groot linkerpagina: GvG310310 002, onderaan wat asfalt er bij maken en daar de detailfoto’s in][Groot rechterpagina: GvG310310 090, geen bijschrift][Details in deze volgorde: uitlaat – carbon 1 – carbon 2 – ruit – kroonplaat][1 bijschrift voor alle details]Veel extra’s op de Anniversary-editie, waaronder een titanium Arrow einddemper, carbon dynamo- en koppelingsdeksels, een getint spor