Compacttest Piaggio MP3 500 Sport
Wie bij de presentatie van de eerste MP3 in 2006 dacht met meer te maken te hebben dan met een nichemodelletje, werd door de motorische goegemeente voor gek versleten. Maar wie het laatst lacht, lacht het best. Inmiddels zijn we 150.000 verkochte eenheden verder en is de Piaggio een goede bekende in het straatbeeld geworden.
Oké, in Nederland is het aandeel MP3’s nog redelijk bescheiden, maar bijvoorbeeld in Parijs neemt Piaggio’s driewieler een derde van het totale scooteraanbod voor haar rekening. Een deel van dat succes komt met name op het conto van de LT (onder andere herkenbaar aan de niet geïntegreerde knipperlichten), die door zijn spoorbreedte met het oude rijbewijsreglement ook door bezitters van het autorijbewijs mag worden gereden.
Een onverwacht succesnummer dus, die voor dit jaar helemaal vernieuwd werd en in een passende omgeving werd geïntroduceerd: Parijs. Ondanks dat de nieuweling op het eerste oog wel erg veel gelijkenis vertoont met zijn voorganger, is toch meer dan tachtig procent van alle bouwcomponenten nieuw. Meest opvallende zijn daarbij de voorwielen, die groeiden van twaalf naar dertien inch. En uiteraard ontbreekt in het meest actuele model ook de nodige elektronica niet. Zinvolle, zoals bijvoorbeeld een optioneel (€ 660,-) driekanaals ABS van Continental. En ook de nieuwe tractiecontrole, die verhindert dat de flink onderhanden genomen eenpitter met duidelijk betere draai-eigenschappen en een lager verbruik het achterwiel laat spinnen, valt onder dat kopje. Zeker in Parijs met de vele spekgladde klinkerwegen is een dergelijk systeem geen overbodige luxe.
Minder noodzakelijk, maar desalniettemin toch leuk om aan boord te hebben, zijn de twee instelbare motormappings, waartussen trouwens nauwelijks enig verschil merkbaar was, en het uiterst uitgebreide dashboard. Wie het standaard infotainment nog niet uitgebreid genoeg vindt, kan zijn smartphone dankzij de gratis PMP-app promoveren tot een verlengde boordcomputer. De app zelf is zoals gezegd gratis, houder en Bluetooth adapter daarentegen zijn optioneel. PMP staat voor Piaggio Multimedia Platform, dat naast onder meer een navigatie functie, routetracking en handleiding nog tal van andere gegevens over het interne leven van de motorscooter paraat heeft. Bijvoorbeeld het actuele vermogen en koppel, de gereden hellingshoek, acceleratiewaarden, legio tripgegevens en ga zo maar door.
Hartstikke leuk, al zal de meer analoog ingestelde motorrijder vooral blij worden van de langere buddy en het grotere windscherm dat voor zijn gezicht opduikt. En van de enorme bagageruimte met plaats voor twee integraalhelmen of een flinke aktentas, die vanaf nu enkel nog toegankelijk is via de elektronisch te ontgrendelen buddy.
Zowel de digitale als analoge rijder mag zich overigens verheugen op een dankzij veel strakkere lijnen duidelijk eleganter voorkomen. En op de rijeigenschappen, want buiten een concept gerelateerd licht vertraagd insturen, rijdt de MP3 net als een reguliere motorscooter. Met een vanaf prijs van € 10.299,- laat Piaggio zich de instap in het driewieler motorscootersegment echter wel rijkelijk belonen!