+ Plus

Compacttest Piaggio MP3

Parijs is de reis altijd waard en daarom presenteert Piaggio de nieuwste versies van de driewielige MP3 scooters in de lichtstad. Tijdens de presentatie regent het pijpenstelen en dat brengt direct de grootste kracht van de MP3 naar voren: veiligheid.

Aanschouw de drie nieuwe driewielers van Piaggio voor het komend jaar. De 400HPE als het instapmodel, de 400HPE Sport met hetzelfde motorblok, maar in andere kleuren en rijker uitgerust en topmodel 530HPE Exclusive met een grotere motor en een luxe uitrusting die zelfs niet in elk autosegment te vinden is.
In een achteruitkijkspiegel ziet de scooter met zijn twee voorwielen er altijd een beetje ludiek uit, maar in het regenachtige Parijs valt het veiligheidsvoordeel van de dubbele banden niet te ontkennen. Of het om diepe plassen gaat, gladde putdeksels of vette wegmarkeringen, ze leveren allemaal geen problemen op. Het is indrukwekkend hoe stabiel de Piaggio over het natte wegdek glijdt. Bovendien rijdt de MP3 zeer aangenaam en is voor een scooter met een swingarm en instelbare stereoschokdempers comfortabel afgesteld.

De twee voorwielen vormen een belangrijke verkoopargument, maar de Piaggios hebben er nog een. Door hun spoorbreedte van 465 millimeter mag iemand met een rijbewijs-B (mits behaald voor 19 januari 2013) een MP3 besturen. Tot zover dat voordeel, laten we het nu weer direct over veiligheid hebben. Naast tractiecontrole, een drie-kanaals ABS (werkt op twee handremhendels en het voetrempedaal) en heldere LED-verlichting, heeft de 530 ook een radarsysteem dat ontbreekt op zijn twee kleinere broers. Dat systeem scant aan de achterkant met een bereik van 25 tot 30 meter. Als de radar een voertuig in de dode hoek detecteert, toont het 7” TFT-display een waarschuwing die niet over het hoofd is te zien. Bovendien geeft het aan in welke richting het object nadert.

Over dat TFT-scherm valt ook genoeg te zeggen. Dit MP3-commandocentrum toont alle belangrijke informatie en is zelfs bij bewolkte hemel gemakkelijk af te lezen. Om nog meer functies tevoorschijn te toveren kunnen rijders van de 400 Sport en de 530 contact met hun smartphone maken met het Piaggio MIA Connectiviteitssysteem. Als kers op de taart voor technologiefreaks toont het TFT-scherm in real time diagrammen van verbruiks-, vermogens- en koppelkrommen. Bovendien heeft de 530 een achteruitrijcamera die enorm helpt bij het manoeuvreren in de achteruitversnelling (ja je leest het goed; het topmodel heeft een achteruitversnelling).

Wegschieten bij verkeerslichten is een topprioriteit bij scooters. De MP3 slaat hier absoluut een goed figuur. De 400HPE en de 400HPE Sport hebben een 399 cc eencilindermotor met 35 pk en 38 Nm koppel. De 530 HPE Exclusive heeft een 44 pk sterke 530 cc eencilinder met 50 Nm aan boord. In combinatie met de CVT-transmissie met riemaandrijving, schiet de MP3 ondanks zijn hoge gewicht van 260 kilo (280 kilo voor de 530) soepel weg. Piaggio geeft een topsnelheid op van respectievelijk 135 en 145 km/uur en dat is ruim voldoende om het overige verkeer bij te houden. Beide motorvarianten zijn aangenaam zuinig in de Parijse stadsjungle: 1:26,3 voor de 400 en 1:25 voor de 530.

Een net zo’n grappige als nuttige functie is het Roll-Lock systeem. Dit mechanisme is al bekend van de vorige modellen. Een simpele druk op een knop op het rechterhandvat vergrendelt de twee voorwielen. Hierdoor blijft de scooter horizontaal staan. Het is onnodig je voeten op de grond te zetten om te voorkomen dat de scooter kantelt. Al is het wel een voorwaarde dat de ondergrond vlak is.
De bagagecapaciteit is eveneens het vermelden waard. Daarbij scoort de MP3 met een bagageruimte waarin bijna een heel studentenhuishouden past. Onder de het brede zadel passen makkelijk twee integraalhelmen en dan is er ook nog ruimte voor nog volop klein spul. Het basismodel 400HPE kost € 12.499,-, de 400HPE Sport kost € 13.099,- en de 530 Exclusive gaat voor € 15.299,- over de toonbank.

Lees meer over

Piaggio MP3 400 HPE

Gerelateerde artikelen

Compacttest Piaggio MP3

Compacttest Piaggio MP3

19 januari, 2023

Parijs is de reis altijd waard en daarom presenteert Piaggio de nieuwste versies van de driewielige MP3 scooters in ...