Compacttest: overzicht zuinige motoren
Motorrijden is emotie, is passie. Wie denkt er dan aan dat dubbeltje meer of minder? Nou, sinds de benzineprijzen de pan uit beginnen te rijzen, neemt dat aantal snel in omvang toe. Maar tegelijkertijd ontpopt de motor zich meer en meer als prijsgunstig alternatief voor de auto. Dat blijkt ook wel uit onze verbruiksmetingen, want moderne motorfietsen verbruiken gemiddeld beduidend minder brandstof dan vroeger. Belangrijkste oorzaak is de Euro3-norm, waardoor fabrikanten genoodzaakt worden de afstelling steeds armer te maken. In deze top tien van verbruiksgunstige motoren staan uiteraard veel zuinige ééncilinders, maar ook een aantal middenklasse twins. Zelfs de 1200 cc Buell hoort met een verbruik van 1 op 24,3 tot de beste tien. Helemaal vooraan zijn het de Kawasaki Versys en drie BMW’s die de dienst uitmaken als het op zuinigheid aankomt. De vermelde verbruikswaarden zijn geen steriele labwaarden, maar praktijkwaarden die op het MotoPlus-testparcours zijn gerealiseerd. DE BRANDSTOFVREKKEN TOP TIEN 1. BMW G650 Xchallenge Secundair verbruik: 1 op 29,4 Theoretische actieradius: 279 km 2. BMW F650GS Secundair verbruik: 1 op 27,8 Theoretische actieradius: 481 km 3. Kawasaki Versys Secundair verbruik: 1 op 25,6* Theoretische actieradius: 487 km 4. BMW F800S Secundair verbruik: 1 op 25,6* Theoretische actieradius: 410 km 5. Husqvarna SM610IE Secundair verbruik: 1 op 25,6* Theoretische actieradius: 321 km 6. Suzuki DL650 V-Strom Secundair verbruik: 1 op 25,0 Theoretische actieradius: 550 km 7. Suzuki SV650S Secundair verbruik: 1 op 24,3* Theoretische actieradius: 415 km 8. Buell Lightning XB12STT Secundair verbruik: 1 op 24,3* Theoretische actieradius: 407 km 9. Yamaha XT660R Secundair verbruik: 1 op 24,3* Theoretische actieradius: 366 km 10. KTM 690 Supermoto Secundair verbruik: 1 op 24,3* Theoretische actieradius: 329 km * Bij hetzelfde benzineverbruik geeft de actieradius de doorslag [Zweite Nachricht] GETEST: SHOEI HORNET-DS De multifunctionele allroundhelm is bezig aan een flinke opmars. Dat is niet alleen te danken aan de brede praktische inzetbaarheid, velen vallen ook voor het stoere en enigszins agressieve design. Wij probeerden de hagelnieuwe Hornet-DS van het Japanse Shoei en keken hoe praktisch de helm nu daadwerkelijk is. De DS overtuigt op verschillende vlakken en laat over de hele linie een positieve indruk achter. De helm sluit nauw om het hoofd, zonder daarbij vervelend te drukken, draagt door de zachte binnenvoering bijzonder comfortabel en is daarnaast behoorlijk stil. Ventilatiekanalen bij kin en voorhoofd, evenals boven- en achterop de helm zorgen voor een goede luchtcirculatie, die onder andere moet voorkomen dat het in vier trappen vast te zetten vizier niet beslaat. Dat laatste lukt onder regenachtige omstandigheden echter maar ten dele, alleen wanneer je wat harder rijdt blijft het zicht helder. Met het standaard meegeleverde pinlockvizier heb je van beslaan overigens helemaal geen last. Waar je bij de aankoop van een allroundhelm rekening mee moet houden, is dat door het design het kinstuk ver naar voren steekt, waardoor de wind aan de voorkant vrij spel heeft. In de zomer lekker verkoelend, maar bij lage temperaturen is een goede tochtmuts geen overbodige luxe. De in vijf kleuren leverbare Shoei Hornet DS is verkrijgbaar in de maten XXS tot en met XXL (in vier maten buitenschalen) en vanaf € 439,-. Info: www.shoei.com of tel. +33 (0)149-448 054 [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED [Bild Shoei Hornet-DS]