Compacttest Moto Morini Corsaro 1200ZZ
Varend onder nieuwe, Chinese, vlag wil Moto Morini eindelijk weer voet op vaste bodem krijgen. En als het kan, hem daar ook houden. Uiteraard met de ravissante 1200-modellen als glanzend middelpunt. Op uitnodiging van de nieuwe eigenaar mogen wij met het marginaal geüpdatete topmodel, de Corsaro 1200 ZZ, een ritje maken.
Moto Morini was vooral in de jaren 70 een naam van statuur. Met de prachtig getekende 3½ wist het merk hoge ogen te gooien. Zo was het de eerste seriematige productiemotor die beschikte over een tandriem-aangedreven nokkenas. Een technisch hoogstandje van ingenieur Franco Lambertini. Het was diezelfde legendarische technicus die in de jaren 2000 verantwoordelijk was voor de onstuimige 1200’s. Helaas voor Moto Morini ontbrak het echter aan kopers. Dat moet nu anders zijn. Sinds enige maanden behoort het motormerk namelijk tot het Chinese Zhongneng. Zij hebben zich voorgenomen de techniek en het design uit Europa te combineren met de Chinese ondernemersgeest. Zo moet van de kleine motorbouwer weer een echte wereldspeler gemaakt worden. Om dat voor elkaar te krijgen hebben de Chinezen hun pijlen op de 1200-modellen gericht: de 116 pk sterke Milano, de 139 pk Corsaro ZT en het topmodel, de Corsaro 1200 ZZ. Deze werden vlak voor de overname nog wat manieren bijgebracht om te kunnen voldoen aan de Euro4-norm. Zo kregen ze een volumineus uitlaatsysteem, een beter en fijngevoeliger afgestelde injectie en werden de motoren uitgerust met een solide en betrouwbaar ABS-systeem van Bosch. Samen zorgden deze wijzigingen ervoor dat de ongebruikelijke 87-graden twin ‘legaal’ werd.
Gelukkig klinkt de Motor Morini Corsaro 1200 ZZ hij nog altijd even pittig en gromt hij krachtig uit de twee opstekende uitlaten die fraai onder het kontje uitkomen. Vergeleken met de vergelijkbaar gepositioneerde Ducati Monster is de zit een stuk sportiever en compacter. Ook voelt de droog 197 kilo wegende Corsaro duidelijk lichtvoetiger aan. De voorzijde is met recht licht te noemen. Dat is onder meer merkbaar in de lagere versnellingen. Een lichte draai aan het gashendel is bijvoorbeeld genoeg om het voorwiel het luchtruim te laten verkennen. Deze drang tot vliegen is uiteraard ook te wijten aan het blok dat zich ondanks eerder genoemde kalmerings-pogingen nog altijd laat gelden als een volbloed Italiaan. Vooral in het middengebied, waar de vermogensafgifte soms zo potent is dat je er haast bang van zou worden. Daarnaast is de slag bijzonder kort. De dikke 107 mm zuigers lopen slechts 66 millimeter omhoog en de krukas heeft een lage draaiende massa. In combinatie met een goede afstelling, trekt de V2 vanaf 1.800 tpm al kracht maar tegelijk ook beschaafd aan de ketting. De veerelementen van de Moto Morini zijn afkomstig van het Italiaanse Mupo. Deze functioneren heerlijk. Een boterzacht aanspreekgedrag, prima demping en opmerkelijk veel reserves. Zelfs op de meest ongeciviliseerde wegen komen we niet tot een maximale uitslag en ook het voorzijde blijft opvallend rustig. Desondanks hebben ze een subliem rijcomfort. Daarnaast banen de beproefde Pirelli Diablo Rosso III zich kinderlijk eenvoudig een weg over het slechte asfalt banen en zorgt een al even zo goed aangeschreven Brembo-systeem voor de benodigde vertraging. Solide combo.
De afwerking van de motor is als betoverend te omschrijven. Een fraai gelast vakwerkframe, aluminium tank, kekke smeedwielen, instelbaar TFT-kleuren display en kwalitatief hoogwaardige armaturen. Voor een prijs van 19.900 euro is de Corsaro ZZ ook niet bepaald een koopje te noemen. Wie liever 4.000 euro minder uit wil geven, kan de Corsaro 1200 ZT met ronde koplamp en kunststof, in plaats van carbon, onderdelen bestellen. Waar? Vooralsnog direct bij de fabriek, want een aan een importeur ontbreekt het nog in Nederland.