Compacttest Kymco AK550i ABS
Na de niet heel succesvolle Myroad 700 doet Kymco met de compleet nieuw ontwikkelde AK550 een nieuwe en duidelijk sportievere poging in het hogere scootersegment.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de tijdens de presentatie van het nieuwe topmodel van de Taiwanese fabrikant voor verwarring zorgende typeaanduiding ‘AK’ heeft – uiteraard – niets met het bekende machinegeweer te maken. Volgens de fabrikant slaat het op het 50-jarig bestaan van het merk en betekent het ‘Anniversario Kymco’, een echt jubileummodel dus.
Geen jubileum, maar wel bijzonder was het feit dat we deze 550, naast een mooi rit door bossen en over heuvels in het Duitse Beieren, ook even over een kartbaan mochten jagen. Dat is immers ook voor een sportieve scooter niet de gewezen habitat, maar de Kynco slaat er een goed figuur. Naast de pittige en goed doseerbare remmen werden we met name verrast door de forse grondspeling van dapper voorwaarts denderende twin. Ook de stugge afstelling van de vering beviel, alhoewel de feedback van het voorwiel te wensen overliet. Maar eenmaal weer op de openbare weg zijn dat geen storende of beperkende factoren. Daar tellen andere zaken, bijvoorbeeld de enorm gecultiveerde draai-eigenschappen van de paralleltwin. Voor glibberige omstandigheden is er een speciale regenmodus, die het vermogen afkapt van 51 naar 47 pk, maar een echte tractiecontrole ontbreekt echter.
De zitplek achter de hoge ruit is ook geschikt voor langere rijders en in het helmcompartiment onder het zadel past naast een integraalhelm ook nog wat klein spul. Daarnaast zijn er nog twee bergvakjes in de beenschilden. Het dashboard heeft haast auto-achtige proporties en beschikt over aardig wat features, waar met name smartphone-junkies van onder de indruk zullen zijn. Middels de app Noodoe is de smartphone aan het middelste deel van de cockpit te koppelen, waarna je als AK-rijder altijd keurig op de hoogte wordt gehouden van digitale nieuwtjes. Daarnaast maakt ook de concurrerende prijs van € 10.298,- de AK550 tot een aantrekkelijk alternatief in zijn segment.