Compacttest KTM 990 Super Duke R
Bochten en hellingshoeken, dat is altijd al het metier van de KTM Super Duke geweest. Des te bochtiger het asfalt, des te beter deze bergjager zich voelt. Het 2012-model vormt op die regel geen uitzondering. Dit model draagt de toevoeging ‘R’ en is in feite een combinatie van de vroegere basisversie en de vorige eenzits R-variant. Kort door de bocht heeft deze nieuweling het blok van die standaard versie, dat nu 125 in plaats van 120 pk levert, en het hoogwaardige rijwielgedeelte van de R. En uiteraard is de huidige machine een tweezitter. De prijs is met € 15.199,- gelijk aan die van de voorgaande R-versie en voor dat bedrag kun je je onder andere verlekkeren aan goodies als de TiAIN-coating op de vorkpoten of de standaard stuurdemper. ABS zit er net als voorheen niet op. Dat is aan de ene kant jammer, aan de andere kant sluit het naadloos aan op het compromisloze concept van de Super Duke. De opwaardering van het rijwielgedeelte blijkt in de praktijk bijzonder effectief. Een roofkat als de KTM kan een kalmeringsmiddel voor het stuurgedrag immers goed gebruiken. Maar bij het betere gooi- en smijtwerk op hoog tempo – toch het geijkte gebruik voor een Super Duke – zou je op hobbelige weggedeeltes zelfs nog een paar extra klikjes reserve wensen. Wat de afstelling van het rijwielgedeelte betreft, bewandelt KTM een middenweg tussen de twee voorgaande Super Duke varianten. De nieuwe R is zachter dan de oude, wat in de dagelijkse praktijk in ieder geval een voordeel is. Toch is de grote Duke nog altijd de agressieve bochtenvreter die het was en houdt het comfort op slecht wegdek maar net over. In bochten van dat kaliber wil de 990 bij voorkeur met gebruik van het lichaam op koers worden gehouden. Dat is sowieso de beste manier om met de Super Duke te rijden; hoe harder je ‘m aanpakt, hoe beter ‘ie stuurt. Dus gewicht naar voren, ellebogen omhoog en aanvallen! Dan versmelten mens en machine tot een dynamische eenheid. Het vormt in ieder geval een perfect geheel met de geciviliseerder dan voorheen lopende V-twin, die in alle opzichten vol leven zit en die je altijd wilt voelen en horen. Wat het vermogen betreft is, er ondanks de nieuwe homologatie en een hoger opgegeven maximum vermogen, weinig nieuws onder de zon. Het vermogen blijkt op de vermogensbank nauwelijks te verschillen van de vorige standaard versie. De remmen blijven een sterk punt van de grote Duke. Het remvermogen en de doseerbaarheid ervan zijn van hoog niveau. De voorvork heeft er zelfs moeite mee, wat bij remmen hobbelig wegdek kan resulteren in een stuiterend voorwiel. In tegenstelling tot de Italiaanse filosofie wordt de goede voorrem bij de Oostenrijkers wel geassisteerd door een achterrem van gelijkwaardig niveau. Kun je in ieder geval lekker driftend een bocht in glijden. Het brutale jongetje schuilt immers niet alleen in de Super Duke zelf…. TECHNISCHE GEGEVENS KTM 990 SUPER DUKE R MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 48 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, X-ring-ketting. Boring x slag 101,0 x 62,4 mm Cilinderinhoud 1.000 cc Max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 10.000 tpm Max. koppel 100 Nm bij 8.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 320 mm met enkelzuiger remklauw. Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 67,3°, naloop 94 mm, veerweg v/a 135/150 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 204 kg, tankinhoud 18,5 liter. Garantie 2 jaar Kleuren wit/zwart/oranje Prijs NL € 15.199,- / B € 12.380,- *MotoPlus-meting VERMOGENSGRAFIEK KTM 990 Super Duke R 88,7 kW (121 pk) bij 9.600 tpm 102 Nm bij 7.200 tpm [BU’s] [opening zonder BU] [aanzicht bij tech geg] [details, bremshebel weg] [lenkungsdampfer + Federbein 1 BU] Mooie goodies: een nuttige stuurdemper en de multi-instelbare WP-achterschokbreker met TiAIN-coating op de zuigerstang.