+ Plus

Compacttest KTM 890 Duke

Na de sportieve 890 Duke R heeft nu ook de standaard KTM 890 Duke meer cilinderinhoud en vermogen. Een korte indruk van wat dat kuurtje in de praktijk heeft opgeleverd.

Met de nieuwe 890 Duke en de al eerder gepresenteerde 890 Duke R is het tijdperk van de 790 Duke definitief voorbij. Mede door zijn lage gewicht en stevige vermogen heeft de twin een paar jaar voor opschudding in het naakte middensegment gezorgd. Daar wil de nieuwe 890 natuurlijk graag op voortborduren. Net als de R-variant heeft KTM de standaard versie meer cilinderinhoud gegeven – 889 cc is het nu – en wat meer vermogen. 115 pk en 92 Nm belooft KTM in de folder, maar op onze testbank rolt er zelfs 118 pk en 94 Nm uit. Aangezien de 890 Duke verder op een streng dieet heeft gestaan en volgetankt slechts 189 kilo op de schaal zet, zijn de ingrediënten voor een stevig partijtje vegen net als voorheen op uitstekende wijze gemixt.
In stilstand produceert de 890 alvast een aanstekelijk geluid uit de hooggeplaatste einddemper, maar langzaam meerollen in stadsverkeer zonder last in een hoge versnelling is net als voorheen niet het sterkste punt van de KTM. Snel de stad uit dus, waar de 46-mm-gaskleppen verder geopend kunnen worden. Hier maakt de paralleltwin indruk in het middengebied, waarin hij bijzonder levendig is. Dankzij de extra power spurt de 890 nu in 11,5 seconden naar een snelheid van 200 km/uur, waar de 790 daar nog 12,9 tellen voor nodig had.

 

Standaard heb je de keuze uit drie rijmodi: Rain, Street en Sport. De Street-modus vormt daarbij het beste compromis voor alle omstandigheden, waarbij de stevige voorwaartse drang van de twin wordt gecombineerd met een fijne gasrespons. Mooi meegenomen is dat de KTM zijn bescheiden dorst heeft behouden. Bij secundair verbruik ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 23,3, wat bijzonder netjes is. Met 14 liter tankinhoud kom je dan een goede 325 kilometer ver.
Ook op andere punten verschilt de nieuwe 890 weinig van zijn voorganger. Als het om de vering gaat bijvoorbeeld. Aan de voorzijde huist een 43mm-WP-upside-down-vork zonder stelmogelijkheden. Net als bij de 790 werkt die vork niet heel fijngevoelig, waarbij kleine storen redelijk ongefilterd worden doorgegeven. Daar veranderen ook de nieuwe banden weinig aan. Om de wielen liggen nu ContiRoad-rubbers, waarmee de 890 Duke overwegend heel handelbaar aanvoelt en meer in balans voelt dan de 790 met de eerdere Maxxis-banden deed.

 

Bovendien word je bij het betere sportieve stuurwerk ondersteunt door een flink elektronica-arsenaal, waaronder tractiecontrole en ABS met bochtenfunctie en een extra Supermoto-ABS-functie. Naast de al genoemde modi en het goed afleesbare TFT-display is het standaard aan boord bij de 890. Wie echter dezelfde features als bij de bij 790 wil gebruiken (quickshifter, vrij programmeerbare Track-modus, launch control en meer) moet nog iets dieper in de buidel tasten, want voor het Tech-Pack waar dat onder valt, vraagt KTM een meerprijs bovenop de standaardprijs van €12.800,-. Iets meer dan je voorheen voor de 790 betaalde, maar de extra pret die de plus aan vermogen en cilinderhoud oplevert, maakt het meer dan de moeite waard.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Rij-impressie Italjet Dragster 300

Rij-impressie Italjet Dragster 300

31 oktober, 2024

Het Italiaanse Italjet heeft de naam de hooligans onder de productie-scooters te maken. Rond Bologna konden we voor ...