Compacttest Kawasaki KLX450R
Echte serieuze enduro’s: dat was tot voor kort voornamelijk het terrein van de Europese merken. Maar na Yamaha komt nu ook Kawasaki met een Japanse gekentekende noppenfiets: de KLX450R.Off-roads bouwden ze in het land van de rijzende zon al langer. Ook bij Kawasaki, maar voor het echt serieuze (wedstrijd-)werk waren die Kawa’s minder geschikt. Maar afgelopen winter verraste Kawasaki vriend en vijand met deze KLX450R een echte sportenduro gebaseerd op de KX450F crossmotor, de machine waarmee Sebastien Pourcel zo goed presteert in de MX1 cross-GP’s. En hoewel Kawasaki zich met deze nieuwe KLX in eerst instantie op de grote offroad-markt in Amerika richtte, heeft die nieuwe KLX450R nu ook groen licht gekregen in Europa. Eind augustus staat deze Kawasaki bij de dealers. Gehomologeerd en wel, dus voorzien van een officiëel kenteken. Kawasaki volgt daarmee dus het voorbeeld van Yamaha, die hun succesvolle YZ450F-crosser immers ook al jaren als WR450F-enduro uitbrengt.Die officiële homologatie heeft weer alles te maken met het bescheiden uitlaatgeluid van deze dikke ééncilinder viertakt. Hij jaagt zijn verbrandingsgassen door een volumineuze einddemper met een heel dun eindpijpje de wereld in, waardoor het geluid zelfs flink onder de voor endurowedstrijden toegestane grenswaarde van 94 dB(A) blijft. Zoveel demping gaat ten koste van het pure vermogen (echte wedstrijdrijders zullen die einddemper dus wel aanpassen). Vergeleken met de als bruut en agressief bekend staande KX450-crosser mist de KLX nu negen pk’s op top en is de trekkracht in het hoge toerengebied ook minder. Maar dat hoeft zich – endurokenners weten dat – niet noodzakelijkerwijs te wreken in langzamere tijden in de klassementsproeven, want juist als de terreinomstandigheden moeilijker worden (gladde ondergrond en smalle kronkelige passages), dan wordt de winst van de KLX-motorkarakteristiek pas duidelijk. Mede dankzij de aangepaste nokkenassen gaat deze enduromachine nu namelijk heerlijk soepel en boterzacht van zijn plek. Ook op een gladde ondergrond blijft hij heel erg goed tractie houden en bij hogere toerentallen is de motor nu ook prima beheersbaar, waar zijn motorcross-broertje flinke spierballen vraagt van zijn bestuurder.De motorische aanpassingen bleven niet beperkt tot de stille uitlaat en aangepaste nokkenassen (zie ook het kaderstuk). Een belangrijke aanpassing is bijvoorbeeld ook de montage van een elektrische starter: in plaats van het trappen op een kickstarter komt de KLX ook op een sympathieke manier tot leven met een druk op de knop. Voor noodgevallen bleef de kickstarter echter ook gehandhaafd.Die prettige omgangsvormen zetten zich ook na de start voort. Want de hele afstemming van het rijwielgedeelte is aan het nieuwe, smeuïge motorkarakter aangepast. De opvallend zachte vering (veerweg voor en achter dik 300 mm) strijkt zelf het kleinste hobbeltje glad en absorberen ook de flinke remknippen en acceleratie-hobbels voor en na de bochten. Maar niets blijft zonder gevolgen: af-fabriek zakt de kont van de motor al behoorlijk ver in en de negatieve veerweg kan slechts door het maximaal opdraaien van de achterveervoorspanning op een acceptabel niveau gebracht worden. Dan kun je de negatieve veerweg zonder berijder op 30 mm krijgen en met de rijder in het zadel op 110 mm. Dat opspannen van de vering doet overigens weinig afbreuk aan het formidabele rijcomfort, maar een KLX-rijder met sportievere inslag kan bijna niet om de aanschaf van een stuggere achterveer heen.Wanneer de kont wat hoger komt te staan, heeft dat ook zijn positieve invloed op de handelbaarheid. De voorvork komt dan immers wat steiler te staan en er rust wat meer druk op het voorwiel en dat kan de KLX best gebruiken, want op een crossbaan merk je dat hij nu de neiging tot onderstuur heeft. Met andere woorden: de voorkant zoekt snel de buitenkant van de bocht op. Pure vrijetijdsrijders hebben niets te klagen, maar ga je echt de wedstrijden in, dan zal wat fijntuning aan de voorvork ook zeker voordelen brengen. Dramatisch is die conclusie niet: vrijwel elke serieuze terreinrijder in Nederland en België laat de vering van zijn machine (het merk maakt daarbij niet uit) anno 2007 bij een veringspecialist aanpassen aan de speciefieke eisen die er in het mulle zand in onze lage landen gelden.Met wat werk aan de vering wordt deze nieuwe Kawasaki KLX450R opeens ook veel meer dan een ‘speelfiets’ voor in de Amerikanen. De goede afwerking, de in de motorcross bewezen techniek en een hele serie op de enduro’s gerichte detailoplossingen (zoals de luchtfilterwissel zonder gereedschap, het strak in het achterspatbord geïntegreerde achterlichtje en het op de enduropraktijk afgestemde motorkarakter) maken deze nieuwe KLX tot een zeer attractief alternatief in de offroad-sector. Een prijs is nog niet bekend, maar gezien de tegenwoordige scherpe prijsstelling van Kawasaki zal deze wel rond (of zelfs onder) de prijs van zijn grote directe concurrent, de 9.999 euro kostende Yamaha WR450F, liggen.Tekst Peter Meyer | Foto’s Jahn/Bilski [[kasten]]KLX VERSUS KX* Startmotor en kickstarter (KX450F: alleen kickstarter)* Stalen kleppen (KX: titanium)* De diameters van de in- en uitlaatkleppen zijn 1 mm kleiner geworden* Een andere nokkenastiming zorgt voor een soepeler vermogen bij lage toerentallen* De massa van de krukas is vergroot* De overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak zijn aangepast. (de eerste versnelling is korter, de vijfde langer)* De uitlaatbocht is langer voor soepeler oppakken bij lage toerentallen* Er is een stille uitlaatdemper gemonteerd* Het luchtfilter is zonder gereedschap bereikbaar* De tankinhoud is 8 liter (KX: 7,2 liter)* De KLX heeft een 18”-achterwiel (KX: 19”)* Drooggewicht opgave 115 kg (KX 100 kg)* Drooggewicht gemeten 117 kg (KX: 105 kg)_______________________[[bei Grafik]]KAWASAKI KLX450RKawasaki KX450F39,6 kW (54 pk) bij 8.600 tpm50 Nm bij 6.600 tpmKawasaki KLX450R33,0 kW (45 pk) bij 7.500 tpm46 Nm bij 6.000 tpmMotorvermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmVoor een prettiger motorkarakteristiek bij lagere toerentalen en om het uitlaatgeluid te binnen de grenzen te houden, verspelen enduromotoren wat topvermogen, als je ze vergelijkt met hun pure motorcross-tegenhangers. In geval van de KLX met zijn stille uitlaat scheelt dat 9 pk.[[bildunterschrifte]]Het piepkleine Amerikaanse achterlichtje wordt in Europa ongetwijfeld vervengen door een groot achterlicht met kentekenplaathouder.Het luchtfilter is zonder gereedschap te wisselen, zoals hoort het tegenwoordig in de endurosport.De KLX kreeg naast de kickstarter ook een elektrische startmotor. Inclusief elektrische installatie, accu en dynamo zorgt dat voor een groot deel voor de 12 extra kilo’s. Plaats hier uw tekst