Compacttest Kawasaki J125
Anno 2014 schokte Kawasaki de motorische goegemeente met de onthulling van een voertuigtype waar de groenen zich nog nooit eerder aan hadden gewaagd: een motorscooter. Omdat een dergelijke tweewieler niet tot Kawasaki’s kerncompetenties behoort, zocht het wijselijk toenadering tot een gevestigde orde op dit gebied, namelijk Kymco. En dat trucje herhaalt het nu met deze J125!
Om te onderstrepen dat het ze het thema ‘motorscooter’ met dezelfde passie benaderden als hun reguliere, vaak ronduit polariserende motorgamma, doopte Kawasaki haar eerste motorscooter tot J300. J staat daarbij voor het Japanse begrip Jyonetsu, wat vrij vertaalt hartstocht (of passie) betekent. Die 300 was technisch gebaseerd op het Kymco-model Downtown 300i en vond in Europa de weg naar zo’n 3.500 kopers. Weliswaar totaal niet vergelijkbaar met de aantallen waar de bekende (Italiaanse) scootergiganten mee pronken, desondanks blijkbaar bemoedigend genoeg om een tweede stap in het motorscootersegment te zetten. Met deze nieuwe J125 zoekt Kawasaki het nu in een lichtere uitvoering en dat lijkt zo op het eerste gezicht een heel slimme zet, gezien de potentieel veel grotere 125 cc-klasse zowel hier in Europa als ook Azië. Daarbij gingen de Groenen eigenlijk op exact dezelfde manier te werk als met de 300. Ook de nieuwe J125 heeft weer een Kymco Downtown als technische basis, de 125 in dit geval uiteraard, met daaromheen een door de Japanners zelf ontworpen kunststof kleed. Een lekker sportief georiënteerd uiterlijk om precies te zijn, dat in de verte een beetje doet denken aan de supersportfractie uit eigen huis.
Een heel eigen gezicht dus, aan de basis layout echter, konden de Kawasaki-ingenieurs niets veranderen. Zo is de ergonomie heel duidelijk toegesneden op het gemiddelde postuur van de Aziatische hoofdclientèle. Wat betekent dat personen langer dan 1,80 meter even wat moeite zullen hebben met het vinden van een comfortabele zitpositie. Het stuur is bijvoorbeeld relatief diep gepositioneerd en reikt ver naar achteren, waarbij de getrapte buddy weliswaar ongewild naar achteren glijden voorkomt, maar ook de beschikbare ruimte wat beperkt. Bovendien is de beenruimte door de in de middentunnel liggende 13 liter brandstoftank redelijk krap bemeten. Echter, wie hier mee kan leven, kan zich verheugen op een aantal fraaie details van de J125.
De opklapbare buddy wordt bijvoorbeeld door een hoogwaardige gasdrukveer in de hoogste positie gehouden. Daaronder bevindt zich een opvallend grote én verlichte bagageruimte waar met gemak een integraalhelm en een A4-aktentas of laptop past. Verder nog een klein, maar afsluitbaar vak met 12V-aansluiting in de linker voorkuip. In tegenstelling tot de niet instelbare ruit, kunnen beide remhendels wel op eigen smaak worden afgesteld. Ook ABS is – uiteraard – aan boord, maar geen gecombineerd remsysteem. Rechts remt voor, links achter. Klaar! Zeker voor scooterbegrippen is de met stalen leidingen uitgeruste reminstallatie ronduit bijtgraag en helder. Veel kracht om de snelheid eruit te halen is niet nodig, prima!
Veel minder gretig gaat wat dat betreft de eencilinder te werk. Met 14 pk buit het aggregaat het A1-rijbewijsreglement ook niet volledig uit en het moet dan ook flink aan de bak om het rijklaar gewicht van 182 kilo in beweging te zetten. Daarentegen loopt het blok opvallend rustig en gecultiveerd. Volgas rechtuit staat er uiteindelijk ook een heel acceptabele 110 km/uur op de teller.
Met het verwerken van dat vermogen heeft het rijwielgedeelte niet de minste moeite. In het drukke stedelijke verkeer plukt je uiterst gemakkelijk de vruchten van het lichtvoetige karakter van de machine bij het slalommen tussen de vierwielers door, buiten de bebouwde kom is hij zelfs wat aan de nerveuze kant. Daarbij is de telescoopvoorvork weliswaar relatief sportief afgesteld, maar biedt toch een redelijke mate van comfort, de beide achterschokdempers daarentegen regeren vooral met straffe hand.
Onder de streep is de J125 gewoon een prima motorscooter. Niet alleen technisch een geduchte concurrent in de 125 cc-klasse, maar met € ook qua prijs heel competitief!