Compacttest Honda SH125i
Het succesverhaal van de Small Honda begon al in 1984, destijds nog als 50 cc. Vanaf 2001 is de in Italië gebouwde scooter er ook als 125cc- en 150cc-variant en is hij regelmatig opgefrist. Zo ook voor modeljaar 2017.
Meer dan een miljoen exemplaren heeft Honda er de afgelopen decennia al van verkocht. In 2016 alleen al waren het er ongeveer 17.000, waarvan een flink deel in thuisland Italië. Maar niet alleen daar. Regelmatig duikt de SH bovenin de lijst van meest verkochten tweewielers in Europa op, en vaak op de eerste plek! De reden daarvoor ligt voor de hand: mobiliteit is immers zelden eenvoudiger geweest. De SH is altijd al kinderlijk eenvoudig te bedienen geweest, is erg zuinig en rijdt dankzij de grote wielen ook uiterst stabiel en comfortabel op slechte wegen. En je draait hem bij wijze van spreken op het beroemde bierviltje. Regelmatige updates hebben er voor gezorgd dat deze scooter steeds helemaal bij de tijd is gebleven. Voor modeljaar 2017 kreeg de toch al elegant ogende carrosserie een nieuw design. Tegelijkertijd werd de SH rondom ook van LED-verlichting voorzien. In het helmvak past probleemloos een integraalhelm en in het bergvak met 12V-aanlsuiting aan de voorzijde is plek voor de grootste smartphones. De aandrijf-unit is vanwege Euro4 richting een nog net iets zuiniger verbruik gemodificeerd, terwijl vermogen en koppel tegelijkertijd ook iets zijn toegenomen. De nu direct op de krukas gepositioneerde dynamo heeft de job van de startmotor overgenomen. Uitschakelbare start/stop-automatiek zorgt voor rust bij het stoplicht. Zo zou de SH 100 kilometer ver moeten kunnen komen op net iets meer dan twee liter benzine. Voor comfort en veiligheid zorgen naast nieuwe veerelementen de Michelin City Grip banden, grotere spiegels en ook een transponder. Die kun je gewoon in de zak houden, waardoor gefriemel met een contactsleutel overbodig is. Je hoeft geen profeet te zijn om de SH ook in de toekomst hoog in de toelatingsstatistieken te zien.