Compacttest Honda Forza 125
Speciaal voor de Europese markt ontwikkelde Honda de nieuwe Forza 125, die bovendien in de Europese Honda-fabriek in het Italiaanse Atessa wordt geproduceerd. Deze high-end scooter is het resultaat van omvangrijke marktstudies en heel veel denkwerk.
Veel denkwerk is natuurlijk bij de ontwikkeling van ieder voertuig vanzelfsprekend, maar een motorscooter stelt zo zijn eigen eisen. Gevraagd wordt namelijk een aantal met elkaar in tegenspraak zijnde zaken zoals een compacte carrosserie, goede windbescherming en voldoende plek voor rijder, passagier en bagage. Daarnaast moeten de prestaties tot de beste in zijn klasse behoren en het verbruik tot het laagste. En de rijeigenschappen, uitrusting en materiaal- en afwerkingskwaliteit moeten niet te vergeten van het vertrouwde hoge Honda-niveau zijn. Dat er dan uiteindelijk een niet heel goedkope scooter op de wielen staat, is logisch. Met een prijs van € 5.199,- bevindt deze nieuwe Forza 125 zich dan ook aan de bovenzijde van het scootersegment.
Om te ontdekken of deze prijs rechtvaardig is, togen we op uitnodiging van Honda naar Nizza voor een proefrit onder de palmbomen. De eerste indruk is in ieder geval geen slechte. Ondanks nog compactere afmetingen heb je ook met langere onderdanen een goede plek aan boord. Vanuit het zadel heb je goed zicht op een informatief dashboard met analoge klokken. Daarboven huist een in zes posities verstelbare ruit. Daaronder, in de stroomlijn, zitten een paar bergvakjes en de obligate 12V-aansluiting en onder het zadel schuilt nog eens 48 liter bagageruimte. Nog een etage lager kreeg het nieuwe blok een plek. Door allerlei detailaanpassingen is het blok bij gelijk gebleven vermogen zuiniger geworden en sterker in tussensprints dan zijn voorganger. Door technische foefjes als een direct op het blok gemonteerde radiateur of een eveneens als E-starter fungerende dynamo kon het blok klein en licht worden gehouden. Al op de eerste meters wordt duidelijk dat Honda haar huiswerk goed gemaakt heeft. Gezien zijn mogelijkheden sprint de Honda snel bij het stoplicht weg en eenmaal buiten de stad blijkt het rijwielgedeelte handelbaar en neutraal. De ABS-ondersteunde remmen vragen weinig handkracht en veroorzaken geen al te sterk oprichtmoment als er onder hellingshoek wordt geremd. Op de terugweg over de snelweg blijft de Forza ook op topsnelheid (bergaf rond 130 km/uur) aangenaam rustig. Onder de streep kunnen we niets anders concluderen dan dat ze bij Honda in hun opzet zijn geslaagd.