+ Plus

Compacttest Harley-Davidson Fat Bob

Hoe hecht een familie ook is, er zit altijd wel een buitenbeentje tussen. In het geval van de Dyna-clan binnen het Harley-Davidson gamma is die rol weggelegd voor de Fat Boy. Dat is namelijk de enige die zich op kleinere 16 inch wielen met dikke banden.De 16-inch schijfwielen van de Fat Bob springen in het oog. Niet in de laatste plaats door hun vette banden. Waar achter nog een redelijk bescheiden 180-er achterband is gemonteerd, rolt de Bob voor over een dertien centimeter brede voorband en dat ziet er in ieder geval behoorlijk cool uit. Net als de verchroomde, naast elkaar liggende koplampen tussen de eveneens chromen vorkpoten trouwens. Samen met de andere blinkende delen, onder andere de dikke uitlaten, duo schokbrekers en de aluminium schijfwielen, vormt dat een mooi contrast met het verder gemoedelijke matzwarte voorkomen van deze corpulente Amerikaan.Gemoedelijk is ook de eerste kennismaking van je achterste met de comfortabele buddy. Een zitpositie zoals je die mag verwachten op een fiets van dergelijke allure: benen wijd uitgestrekt en het dikke stuur, met de inwendig de bedrading van beide stuureinden voor een heerlijke cleane look, vast in de hand. De passagier is evenwel wat minder rijkelijk bedeeld en moet het met een soortement van noodzitje zien te redden, op de achter naar beneden aflopende bekleding zijn een paar flinke armspieren voor het vasthouden bittere noodzaak.Ook de Fat Bob wordt aangevuurd door de inmiddels welbekende Twin Cam 96, die in zijn huidige configuratie uitermate ontspannen te werk gaat. Vanaf stationair draaien pakt de twin zacht maar doortastend op en hangt uitgesproken accuraat aan het gas. Ondanks het gemis van een balansas, wordt je als rijders slechts getrakteerd op stoommachine-achtige vibraties van het elastisch opgehangen blok, die welig het zitvlak en buikvel masseren. Daarbij biedt de met een zesbak gecombineerde V-twin een lekker breed toerenbereik dankzij het machtige koppel dat constant voorhanden is. Het is domweg een genoegen om in de hoogste versnelling vanuit de onderste regionen van de toerenkelder het gas los te draaien. Helemaal met de vette klappen van de dikke Twin Cam die je als een oude vriend terzijde staan.De Bob over kronkelende wegen dirigeren is trouwens ook een genoegen, en dat ondanks dat het remhendel een behoorlijk ferme hand eist. Ondanks dat de naam en dikke wielen anders doen vermoeden, stuurt de Amerikaan behoorlijk gewillig de hoek om en blijkt bij een moderaat tempo over voldoende bodemvrijheid te beschikken. Daarnaast valt ook de hoge mate aan stabiliteit op. Verrassend gezien de ietwat weke voorvork, die overigens wel bijzonder comfortabel aanvoelt. Ook de achterschokbrekers blijken ondanks de korte veerwegen, en de daardoor navenante stugge afstemming, toch over een behoorlijke mate aan comfort te beschikken.Een uitgesproken toegankelijke kameraad dus deze Fat Bob. Een machine ook die keer op keer een glimlach op je gezicht weet te toveren. Ook al omdat hij met een prijs van €18.295,- toch nog redelijk bereikbaar is.________________________________________[TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS HD FXDF FAT BOBMOTOR luchtgekoelde viertakt 45° V-twin, krukas dwars liggend, twee onderliggende, ketting aangedreven nokkenassen, twee kleppen per cilinder, klepbediening via klepstoters, stoterstangen en tuimelaars, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 95,3 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.585 ccMax. vermogen 57,0 kW (78 pk) bij 5.000 tpmMax. koppel 127 Nm bij 3.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 49 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø292 mm, tweezuiger remklauw.Aluminium gietwielen 3.00 x 16; 5.00 x 16Bandenmaat 130/90/B16; 180/70B16Banden in test Dunlop D427MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.620 mm, zithoogte* 630 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 319 kg, max. belading* 173 kg, tankinhoud/reserve 13,3/3,4 liter.Garantie twee jaar Kleuren zwart, blauw, grijs, rood, groen/zwartPrijs NL € 18.295,- / B € 15.995,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. 071-581 3737, www.harley-davidson.nl________________________________________[Unterschrifte]Frontlinie: dikke vorkpoten, statige zwarte risers en dubbele streetfighter-achtige koplampen.Het nieuwe luchtfilterhuis laat nog steeds een licht gedempt aanzuiggeluid horen.Al net zo imposant als z’n verschijning is de pompeuze oliepeilstok.

Gerelateerde artikelen

Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-