Compacttest Harley-Davidson Dyna Switchback
‘Switchback’ – wat betekent dat eigenlijk? Waar en waarvoor staat deze nieuwste Harley-creatie? Zelfs de zelfbenoemde kenners zouden nu zomaar in de problemen kunnen komen. Welnu, de Switchback is onderdeel van de Dyna-familie, maar is in deze lijn de eerste machine met het zwaardere Twin Cam 103-blok (in plaats van de Twin Cam 96), die tot nu toe alleen de Softail- en Touring-families aanvuurde. Dat komt in de praktijk dus neer op 1.690 cc longinhoud (in plaats van 1.585 cc), 126 Newtonmeter koppel bij 3.500 tpm (in plaats van 124 Nm bij 3.250 tpm) en 76 pk (net als voorheen). Maar wat betekent dat ‘Switchback’ nu precies? Google biedt voor deze ene keer uitkomst met maar liefst vijf mogelijkheden. De eerste betekenis is achtbaan, maar dat zal niemand in dit geval serieus nemen. Ook deze nieuwe Switchback is in de beste Harley-traditie een machine die bij voorkeur aan de gemoedelijke kant van het leven vertoeft. Haarspeldbocht dan? Zeker niet, zelfs de meest onwetende Harley-marketeer zou moeten weten dat de treeplanken van de Switchback gewoon rechtuit al bijna over het asfalt schrapen. Serpentine dan? Nee, ook niet. Het dichtst in de buurt komt nog het woord ‘terugkeer’. Dat klinkt op een bepaalde manier nog enigszins mystiek en dat past wel bij de Harley-mythe. Maar een ‘terugkeer’ naar wat?Nu wordt het dus echt ingewikkeld. Harley zelf beschouwt de Dyna-lijn als een lijn actieve en puristische machines – dat zou dus toch kunnen. Een terugkeer naar de wortels of zoiets. Maar helaas is de Switchback in dat opzicht een topmodel binnen zijn familie, voorzien van zijkoffers, hoge ruit en hightech als ABS en qua prijs ook het meest nauw verwant aan de duurdere Softail-lijn. Purisme is duidelijk iets anders. Dan zit er niets anders op dan persafdeling van Harley op een telefoontje te trakteren. En daar hebben ze het enige juiste antwoord voorhanden. ‘Switch’ als in schakelaar, ‘to switch’ staat voor wisselen en ‘back’ betekent in deze context terug. Bedoeld worden de in een handomdraai te verwijderen ruit en de eenvoudig te bedienen ontgrendeling van de afneembare koffers. Twee, drie handelingen en de Switchback muteert inderdaad binnen enkele ogenblikken van een toermachine naar een customfiets. Of omgekeerd natuurlijk. Het mooiste daarvan is, afgezien van het gemak, dat de gestripte Switchback dan ook in niets meer op toerfiets lijkt. Zowel de ruit (eenvoudig middels twee veren te (de)monteren) als de koffers laten na demontage geen zichtbare sporen na als lelijk in het zicht liggende bevestigingspunten. Slechts twee metalen bussen aan weerszijden van het achterspatbord wijzen op het ‘andere leven’ van deze Harley. Een heel cleane look dus. Maar ook in toeristische outfit zijn er pluspunten te ontdekken. Zo ligt de rand van de vrij vlakke maar brede ruit niet zoal bij veel andere Harley-toermachines vol in het blikveld en door de lange overdrive blijft het toerental lekker laag. Het 103-blok stampt met verver vanuit de toerenkelder en maakt in zijn middengebied (bij een snelwegtempo van 120 km/uur) indruk met heerlijke draai-eigenschappen, zonder daarbij de zo geliefde ‘good vibrations’ helemaal overboord te gooien. En ook de zit achter het hoogwaardige ‘mini-Apehanger-stuur’ is bijzonder aangenaam, ook al is de vering, Harley-eigen, niet bepaald van topniveau. Desondanks stuurt de Switchback mooi neutraal in en is de rechtuitloop voorbeeldig stabiel. Klein minpuntje is de enkele schijfrem voor, die toch net even wat doortastende ‘bite’ mist. Daarentegen is de boordelektronica behoorlijk gemodificeerd met nieuwe databus-technologie en zijn de schakelaars op de stuuruiteinden ook vernieuwd. Meest tastbare resultaat: het centrale display op de tank heeft beduidend meer functies, waaronder een versnellingsindicator en resterende actieradius. Alle info is nu met een druk op een knop op het stuuruiteinde oproepbaar. Daarmee is de Switchback niet alleen het topmodel van de Dyna-familie, maar staat ‘ie tegelijkertijd een stuk dichter bij de duurdere Touring-machines van Harley.[BU’s][p. 58]Dyna-misch? De nieuwe Switchback is vooral variabel. Het geluid uit de nieuwe 2-in-1 uitlaat is ingetogen.[p. 59 v.l.n.r.]Snel geklaard: de zijkoffers en de ruit zijn in een handomdraai verwijderd.Simpel en goed: de nieuwe koffervergrendeling.Het display op de tank is via de linker armatuur te bedienen. TECHNISCHE GEGEVENS HARLEY-DAVIDSON SWITCHBACKMOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, twee onderliggende ketting-aangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydraulische klepstoters, stoterstangen en tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, ongeregelde katalysator, 493 watt dynamo, accu 12 V/19 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem-aandrijving, secundaire overbrenging 66:32.Boring x slag 98,4 x 111,1 mmCilinderinhoud 1.690 ccMax. vermogen 56,0 kW (76 pk) bij 5.100 tpmMax. koppel 126 Nm bij 3.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 4.50 x 17Banden 130/70B18; 160/70B17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.595 mm, balhoofdhoek 60,1°, naloop 148 mm, veerweg v/a 98/54 mm, rijklaar gewicht volgetankt 332 kg, max. belading 198 kg, tankinhoud 17,8 liter.Garantie 2 jaarKleuren rood, zwart, zilverPrijs NL € 19.495,- / B € 17.295,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Harley-Davidson Benelux, tel. +31(0)71-581 37 37, www.harley-davidson.nl