Compacttest E-Choppers SR
De Zwitser Peter Fässler bouwde zijn droom op wielen: de elektrische, radicale en ultra schone E-chopper. Goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg maakt de custom vanuit elk oogpunt een krachtige indruk. Het motto op deze motorfiets? Weinig rijgeluiden maar veel emotie.
Met open mond remmen passanten abrupt af en vragen: “Wat is dit?” “Dit is nu de E-choppers SR uit Zwitserland.” Zelfs kenners van exclusieve vervoermiddelen benaderen dit voertuig als een UFO. Van voren zien ze het record-brede stuur (113 centimeter) op zich af komen. Vanaf de zijkant laten de imposante 243 centimeter lengte (wielbasis 181 centimeter) mensen in verwondering achter. Van achteren zien ze een vette 240 slof. Samengevat: vet, lang en schoon. Tel daar laag, breed en pittig bij op. En bijna geruisloos dankzij de stille elektrische aandrijving. Fietsers en voetgangers zijn daar blij mee. Al vraagt het voor de rijder de nodige concentratie. Een nieuwsgierige voorbijganger kan zomaar voor het voorwiel terecht komen. Het is maar goed dat er Bosch-ABS aan boord is.
Straatje keren en het draaien van bochten moeten goed worden gepland. Een draaicirkel van 710 centimeter tolereert geen halfslachtige besluiten. En toch is deze macho E-bike met 253 kilo vrij licht. Customs met een dikke V-twin wegen meestal meer dan zeshonderd kilo. Lichtere wielen kunnen nog eens twaalf kilo besparen. De spaken op deze custom zijn een volle centimeter dik.
De eenzitter met het minimalistische zadeltje (en slechts 99 kilo laadvermogen in deze configuratie) dwingt je in een knipmes-houding. Mijn voeten rusten op hun beurt ver naar voren. Volledig uitgestrekt rekken de armen zich uit, de billen zijn nauwelijks ondersteunt. Comfortabel is anders. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Slechts zestig centimeter onder me schiet het asfalt onder de vette wielen door. De Showa schokdemper is een onverzettelijk type. Hoewel volledig instelbaar kan hij de minimale veerweg en de directe montage niet verbergen. Op slecht wegdek schopt de achterkant me regelmatig in de rug.
In bochten heb ik er mijn handen aan vol om dit slagschip op koers te houden. De 130 voorband en de dikke 240 mm achterband zijn gevoelig voor langsrillen en sporen en gaan op zoek naar hun eigen lijnen op acne-asfalt. Door de lange onderuit liggende voorvork heeft de motorfiets last van onderstuur. Zwitsers neutraal? Nou, ja…
Niettemin, petje af voor Peter Fässler. De ingenieur werktuigbouwkunde bouwde zijn droom van een E-chopper met goedkeuring voor de weg. Hij ontwierp vele onderdelen in CAD en bouwde ze zelf zoals het plaatwerk en een stalen frame, inclusief een sterktecertificaat. De ‘Z-Force 75-7R’ motor komt van de Californische fabrikant Zero. Het accupakket is goed voor 14,4 kilowattuur. Via een aandrijfriem vloeit er liefst 146 Newtonmeter naar de Metzeler Marathon Ultra 888. Een verbrandingsmotor heeft daarvoor 1.300 tot 1.500 cc nodig. Het maximumvermogen van 69 pk is op het niveau van een Suzuki V-Strom 650. Omdat elektrische motorfietsen in het algemeen worden gehomologeerd op basis van hun continu vermogen staat er 22 kW/30 pk in de papieren. Daarmee is de motor gehomologeerd voor A2. Voor mensen met een A1-rijbewijs is er zelfs een afgetopte versie met 11 kW/15 pk.
Hoewel ik al honderdduizenden keren in mijn leven heb geschakeld, maakt het mijn hoofd leeg als dat niet hoeft. Het is ook leuk om dit strijkijzer eens flink op zijn donder te geven. Vanuit stilstand naar 100 km/uur of van 60 naar 100 km/uur in een ongelooflijke 2,5 seconden. Gewoon met een draai van de pols. Al mag je de weergave van de batterijcapaciteit niet uit het oog verliezen. Die neemt snel af bij zulke enthousiaste acties. De 154 kilometer lange rit over het platteland, inclusief een beetje stadsverkeer, werd een nagelbijter. Al snel moest ik overschakelen van de ‘Sport’ rijmodus naar de gecastreerde ‘Eco’ rijmodus om meer bereik te genereren. Genoodzaakt verlaagde ik de snelheid van 100 naar 90, dan naar 80 en 70. Uiteindelijk kroop ik met 60 km/uur op een… vierbaans snelweg. Het is ontnuchterend als een 40-tons oplegger van DHL je inhaalt. Maar die tankt dan ook in een paar minuten honderden liters diesel. De E-chopper heeft normaal gesproken bijna tien uur nodig om lege batterijen volledig op te laden. Tegelijkertijd komt 14,4 kilowattuur overeen met de energie-inhoud van slechts 1,7 liter benzine. Zelfs in het licht van de driemaal betere efficiëntie van de elektromotor is dit gelijk aan slechts ongeveer vijf liter benzine. Het maakt de E-chopper tot een uiterst spannende ervaring