Compacttest duurtestmotoren
Ons duurtestpark doet niet aan een winterslaap. Ook in de koudste maanden reden onze duurtesters gewoon door en dat resulteerde weer in interessante gebruikservaringen bij lage temperaturen.
De KTM 1290 Super Duke R (km-stand 40.418) verlangt daarbij een gevoelige hand. Het contactslot is vorstgevoelig en de accu heeft, ondanks de 12Ah-capaciteit, nauwelijks reserves voor uitvoerige startpogingen bij koud weer. Het starten zelf vereist ‘fingerspitzengefühl’, want als de V-twin niet snel aanspringt, is het met de startbereidheid van de hertogin snel gedaan. Er is dan nog nauwelijks puf over voor een volgende startpoging. Gelukkig is de volgende onderhoudsbeurt aanstaande.
Ook de MV Agusta Turismo Veloce (km-stand 31.270) is bij winterweer niet heel startlustig. Bovendien verlangde de Italiaan ’s ochtends vroeg de PIN-code na het inschakelen van het contact. Dat was waar ook: het contactslot moest vervangen worden, maar het nieuwe slot bleek niet compatibel met het oude dashboard en de startonderbreker. Dat moest dus ook vervangen worden. Na een keer uitschakelen en opnieuw inschakelen gaf de MV groen licht. Maar ook na twee dagen aan de acculader had de accu moeite om bij temperaturen van rond het vriespunt leven in de MV te krijgen. De veerelementen doen hun werk daarentegen ook bij lage temperaturen voorbeeldig.
Dat geldt dan weer niet voor de vering van de Suzuki GSX-S1000F (km-stand 35.480), die bij vorst erg stug aanvoelt. Met starten heeft de Japanner evenwel geen problemen. Overigens hebben we onder onze Triumph Thruxton R (km-stand 8.215) een stel Winter Grip Plus-banden van de Turkse bandenfabrikant Anlas om uit te proberen. Daarover binnenkort meer. Verder loopt een van de voorste remschijven van onze Triumph akelig dicht langs de remklauw. Volgens Triumph is dit het gevolg van een ongelukkige combinatie van verschillende toleranties, die zich opeenstapelen. Bij de dealer zorgde het los- en opnieuw vastdraaien van de vooras, waardoor de betreffende vorkpoot wat naar buiten werd gedrukt, voor voldoende ‘lucht’. Een definitieve oplossing zou het opnieuw richten van de wielen met andere afstandsbussen moeten zijn. Wanneer Triumph de productie aanpast, waardoor beide schijven, mooi in het midden door de klauwen lopen, is nog niet bekend.