Compacttest Ducati Diavel Strada
‘You’re the devil in disguise, oh yes you are’. Elvis’ donkere woorden zingen al snel door de helm als de nieuwe Ducati Diavel Strada zijn weg zoekt door het Corsicaanse binnenland. Deze Diavel mag dan in het kader van Ducati’s Touring-offensief een lieflijk aandoend toeristisch jasje om de brede schouders hebben hangen, getemd is de Italiaanse bruut allerminst. Het Touring-jaar, zo heeft Ducati 2013 bestempeld. Een flink vernieuwde Multistrada-lijn, de nieuwe Hyperstrada en deze Diavel in Strada-uitvoering moeten onderstrepen dat de Italianen meer kunnen dan het op de wielen hijsen van ranke volbloedracers. Daar waren ze in Bologna natuurlijk al een tijdje mee bezig, maar het Touring-concept wordt nu steeds nadrukkelijker over het Ducati-gamma uitgerold, al hoeven we gelukkig niet meteen te vrezen voor bijvoorbeeld een Panigale met een setje zijkoffers en een hoge toerruit. Maar dat alles is wel terug te vinden op de nieuwe Diavel Strada. Semi-hardschalen zijkoffers met 41 liter inhoud, een vrij smalle maar hoge toerruit in de lijn van de koplamp-unit en daarnaast een breder, vlakker en dikker gevoerd zadel, een rugsteun voor de passagier en een stuur dat 15 millimeter hoger staat en 60 millimeter verder richting de rijder is gebogen. Of het allemaal even fraai oogt, laten we graag aan je eigen verbeelding over, maar deze comfortabele extra’s trekken het gebruiksgebied van de Diavel net even dat belangrijke stukje breder. En dan kan het lijstje nog worden aangevuld met handvatverwarming en twee standaard 12V-aansluitingen. Optisch is de Diavel Strada, afgezien van het niet te missen ruitje en de beide zijkoffers, bij een snelle blik vooral een Diavel, maar kenners hebben ongetwijfeld gezien dat er aan de achterzijde ‘iets’ aan de hand is. Meer specifiek gaat het dan om de verlichting. De fraaie LED-strepen met geïntegreerde knipperlichten hebben, omwille van de zijkoffers, plaats moeten maken voor een meer conventioneel ogende constructie met gescheiden knippers. Smoelt evenwel niet slecht…. Motorisch en rijwieltechnisch is alles bij het oude gebleven en dat betekent dat ‘The King’ weer even zijn neus om de deur steekt zodra je de paardenstal van de 1.198 cc V-twin met de rechterhand tot actie maant. Net als de Multistrada heeft ook de Diavel een ride-by-wire systeem met drie verschillende mappings: Urban, Touring en Sport. In de eerste stand is er slechts 100 pk beschikbaar en grijpt de tractiecontrole al vroeg in, terwijl je in de Touring-modus de beschikking hebt over het volle vermogen van 163 pk, het blok wat vlotter aanspreekt en de tractiecontrole minder snel ingrijpt. In de eveneens 163 pk leverende Sport-stand grijpt de tractiecontrole nog véél later in en worden de gasbevelen haast digitaal in actie omgezet. Jaag je de Diavel dan boven de 5.000 toeren, dan schudt de duivel zijn toeristische manteltje af en gaat het met heel, heel serieuze stappen vooruit. Wat een waanzinnig pandemonium, deze voorwaartse drang! Daarbij lijkt een onzichtbaar stel vuisten je vast in het brede zadel van de Duc te drukken. Waar je jezelf in het zadel van de standaard Diavel volledig schrap moeten zetten om die 163 sleurende paarden te beteugelen, lijkt het in de iets aangepaste commandopost van de Strada net even wat makkelijker uit te houden. Afhankelijk van de lengte van de bestuurder wil het ruitje wel wat bulderen, maar het houdt de winddruk op de borst wel efficiënt weg. En als je denkt dat deze 245 kilo zware bruut alleen maar hard rechtdoor wil, kom je bedrogen uit. Met zo’n enorm brede 240-achterslof? Yep! Pirelli ontwikkelde speciaal voor de Diavel een aparte versie van de Diablo Corsa II met een wat spitser profiel. Dat maakt de Ducati wendbaarder en minder gevoelig voor oprichten. En het feit dat Ducati gewoon een 17 inch achterwiel gebruikt in plaats van de 18 inch exemplaren van de meeste andere power-cruisers. Vanzelf gaat het natuurlijk niet, maar gezien de wielbasis van 1.590 millimeter, de balhoofdhoek van 62 graden en de naloop van 130 millimeter is het des te verbazingwekkender hoe makkelijk en relatief licht deze krachtpatser te hoeken is. Daarbij blijft de Diavel heel mooi stabiel in snelle bochten, iets wat voor een groot deel op het conto komt van de volledig instelbare vering. Die is vrij stug, maar zeker niet oncomfortabel. Bovendien is de grondspeling voor een machine van dit kaliber meer dan acceptabel. Ook op bergachtige wegen duurt het vrij lang voor de voetsteunen hun duivelse handtekening in het asfalt krassen. En net als de standaard Diavel is ook deze Strada-uitvoering voorzien van het Ducati Safety Pack met een uitstekend functionerend ABS en tractiecontrole. De prijs voor deze ‘Devil in disguise’? € 22.390,-, een schep geld zo op papier, maar het is slechts € 600,- meer dan een standaard Diavel kost, de Dark-uitvoering even buiten beschouwing latend. En voor die 600 euro krijg je toch wat zaken die het leven aan boord van deze Italiaanse bruut net even wat aangenamer maken. [BU’s] [opening: _AK25498, geen bu] [aanzicht: _AK15467] Ongetwijfeld vloeken in de kerk voor een purist, maar efficiënt zijn de toeristische extra’s wel. [_AK15431] Het ruitje is hoog en aan de smalle kant, maar houdt de wind goed van de borst weg. [_AK15425] Het zadel is niet lager, wel vlakker en breder. En de passagier heeft een steuntje. De koffers zijn ruim genoeg voor een lang weekendje weg. [achterlicht] Omwille van de koffers hebben de originele LED-strips met geïntegreerde knipperlichten het veld geruimd voor een conventionele set. [_AK15450] TECHNISCHE GEGEVENS DUCATI DIAVEL STRADA MOTOR vloeistofgekoelde 90° viertakt V-twin, twee bovenliggende tandriem-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 56 mm, 480 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, hydraulisch