Compacttest Aprilia Tuono V4R APRC ABS
Bijna onopvallend verscheen er onlangs een flink gemodificeerde 2014-uitvoering van Aprilia’s Tuono V4R APRC ABS. We reden kort met de naked, die onder andere wijzigingen aan het blok, rijwielgedeelte en de remmen onderging.
Het regent. Dan weer hard, dan weer zacht, maar het testcircuit van San Martino del Lago in de buurt van het Italiaanse Cremona blijft nat. Dat is belangrijk, omdat het van grote invloed is op de rij-indruk van de 2014-jaargang van de Aprilia Tuono. Om de rondjes in het zadel van deze brute naaktloper niet volledig te laten ontsporen, hebben de technici van Pirelli de Italiaan op regenbanden gezet. En die bieden sensationeel veel grip in natte omstandigheden maar hebben een wat negatieve invloed op de stuurprecisie en de rechtuitloop. Daarnaast komen in de regen eigenschappen van de motor naar voren, die onder droge omstandigheden op een circuit niet eens op zouden vallen, maar een mooie simulatie van de dagelijkse praktijk zijn.
Hoe reageert de machine op lastwisselingen, hoe trekt het blok bij lage toerentallen, en hoe rolt het vermogen er uit als de naald van de toerenteller in zijn behuizing klimt? Net als de RSV4 is de nogmaals gemodificeerde Tuono-variant van het Aprilia-blok enorm veel rijper geworden, zonder daarbij aan levendigheid en geluid te hebben ingeboet. In de Sport-modus – de meest pittigste modus heet ‘Track’ – kun je in de apex van een natte bocht zacht op het gas gaan, waarna de Tuono laag en sonoor brommend krachtig voorwaarts gaat. Heel beheersbaar geeft de V4 vervolgens zijn vermogen vrij, om kort voor het vijfcijferige toerenbereik heel energiek te worden. Dan moet ondanks de natte omstandigheden af en toe ook de wheeliecontrole ingrijpen bij het uitaccelereren op het lange rechte stuk.
Vlak daarna moet de stuurdemper in actie komen. In combinatie met de regenbanden zorgen oneffenheden op dat lange stuk, het brute vermogen van de Tuono en het via het brede stuur overgebrachte gewicht van de rijder voor onrust in het stuur. Om dat te verminderen hebben de technici van Aprilia voor deze test, en niet alleen vanwege de regenbanden, de Öhlins demper gemonteerd die normaal gesproken is voorbehouden aan de Factory. Desondanks denken we dat de rechtuitloop ook met standaard banden het kritische punt van de Tuono blijft.
Tot de sterke punten van de Italiaan horen zondermeer de remmen. Ondanks de regen reageren ze bliksemsnel, hebben ze een goed doseerbare maar stevige bite en is er een fijn regelend ABS als back-up. Dat geeft je als rijder enorm veel vertrouwen. Ook de overige componenten van het APRC (Aprilia Performance Ride Control), dus tractiecontrole, wheeliecontrole en de controle van het motorremmoment bij afremmen op de motor, doen hun werk discreet en nuttig. Na enige gewenning aan de bediening gebruik je de elektronische hulpjes al snel vrij onbevangen. Bij het aanremmen, ontkoppelen na meerdere keren terugschakelen of accelereren – er is altijd wel ergens een ‘controle’ actief. En daardoor kun je je als rijder op het meest belangrijke concentreren: de weg en dat wat vervolgens komen gaat. Heel goedkoop zijn deze privileges niet, want de Tuono heeft een prijskaartje van € 20.990,-.