Column Maarten Siffels MP 05-2008
We worden met z’n allen ouder en dikker. Hoewel die twee niet altijd samen gaan. Volgens een rapport, opgemaakt door epidemiologen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM), worden heel erg dikke mensen namelijk niet zo oud. Daarom zijn ze in de praktijk goedkoper voor de maatschappij dan minder dikke mensen!Even hebben dikke mensen veel verzorging nodig en zijn ze heel duur, maar meestal duurt dat niet zo lang, is uitgerekend. Dus zijn ze in de praktijk goedkoper. Of je dan wel of niet veel geld in preventie van overgewicht moet stoppen, is een ethische kwestie. Gaan we het niet over hebben. Wel over wat de motorindustrie met al die oudere en/of dikkere motorrijders doet. Want die komen er dus ook. De autoindustrie, van oudsher wat dichter op de trends dan de motorfabrikanten, is al jaren met het verouderende en uitdijende lichaam van de automobilist bezig. Onder het mom van SUV en MPV zie je niet alleen veel stoers en handigs op de weg, maar vooral een makkelijke, hoge instap. Veel prettiger voor ouderen of fysiek minder soepelen. En wat dacht je van al die schuifdeuren? Schuifdeur open, en zonder problemen kun je een bejaarde schoonmoeder (inclusief rollator) in één soepele beweging op de achterbank parkeren! Het schijnt dat Ford haar auto’s zelfs laat testen door acteurs met van die dikke-mensen-pakken aan. En dan maar kijken of je in zo’n pak makkelijk kunt in– en uitstappen, of je buik niet tegen de richtingaanwijzers schuurt en of de veiligheidsgordels wel lang genoeg zijn. Nu is “geschikt voor overgewichtigen” natuurlijk geen goed verkoopargument. Dus vind je nergens in de documentatie verwijzingen naar het aantal pizza’s dat je in het handschoenenvak kunt prakken, maar worden de aanpassingen gebracht onder een sausje van veiligheid. Bij de C-Max, volgens Ford zelf een MAV (Maf? Nee, een Multi Activity Vehicle), staat het bijvoorbeeld als volgt in de folder: “Een hoge rijpositie zorgt voor een beter uitzicht op de weg voor u, zodat u het gevoel hebt dat u alles onder controle hebt. Om in te stappen hoeft u niet zo ver te bukken en wanneer u eenmaal zit, is er meer dan voldoende ruimte voor uw benen en uw hoofd.” Let op de strofe “wanneer u eenmaal” zit. Ford weet best dat instappen bij haar klantjes best wat tijd kan nemen. Maar hoe is het met de motorindustrie gesteld? Iets later dan bij de vierwielers zie ik daar ontwikkelingen in dezelfde richting. Voor het gemak wil ik die samenvatten onder de term “scooterisering”.Want wat is het eerste dat je bij een scooter opvalt? De makkelijke lage instap natuurlijk. Tot een paar jaar terug wilde een fatsoenlijke motorrijder nog niet dood gevonden worden op een scooter, maar handige marketingstrategen toveren ons nu scooters voor die steeds meer op motorfietsen lijken. Met snelle blokken erin, of zelfs met een ketting. Of motorfietsen met een scooterblok, voorzien van een automatische bak! Inderdaad, de Aprilia Mana. Interessant is dat de Italiaanse motorfabrikant (eigendom van scootergigant Piaggio, dat wel) er gewoon voor uit komt. Want dit lees ik op de site: “Aprilia slaat met deze motor een brug tussen de praktische inzetbaarheid van een volwassen motorscooter voor dagelijks woon/werk verkeer en de volwaardige stoere motorfiets én rijeigenschappen voor de plezierritten in het weekend”.Gewoon, zonder blikken of blozen toegeven dat je een scooter maakt, die er uit ziet als een motor! Toch hou ik het gevoel dat we hier te maken hebben met de kurkentrekker die ook gebruikt kan worden als vacuümpomp bij moeilijke geboortes. Dat je denkt: een handig apparaat, maar dat hij in niets het beste is. We gaan het zien, maar ik ben er niet voor, voor de scooterisering van het motorpark. Motorrijden moet een beetje afzien blijven, toch?Eerst kwam BMW met zijn hydraulische middenbok. Nu kun je op fietsen van het Beierse merk ook een knopje krijgen om de vering elektronisch af te stellen. Vreselijk handig, maar weer een brok motormystiek naar de knoppen! Wie herinnert zich nog de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen je ineens lucht in je vering moest pompen als je van asfalt over ging op klinkers? Niemand deed het, niemand begreep het. En hoeveel berijders van een sportieve fiets zijn niet weken zoet met de ingaande high speed en de uitgaande low speed? Of andersom? Met één druk op de knop verdwijnt dit gedoe in de geschiedenisboeken. Die je overigens, ook voor oudere motorrijders, heel handig kunt lezen met een hulpmiddel dat ik laatst op internet tegen kwam. De opplakbare leesbril voor motorrijders. In diverse sterktes te koop. Plak hem op de onderkant van je vizier en er je kunt gewoon je routerol of de kaart in je tanktas lezen. En als je dan een beetje aan je gewicht denkt, kun je nog jaren voort. Op een echte motor!Maarten Siffels