Column Jacob Schoenmaker MP 01-2012
Ik heb een zwak voor de motoren van het Britse Triumph. Technische innovatie gecombineerd met mooi design en eigenzinnigheid maakt deze fabrikant misschien wel tot het nieuwe Apple onder de motormerken. Vandaar dat ik recent een Triumph demodag bezocht. De Britse premier Cameron beklaagde zich onlangs nog over het gebrek aan innovatie in zijn land. De Britten importeerden volgens hem de techniek uit Duitsland en voor het design werd van Italianen gebruik gemaakt. Hij vroeg zich hardop af wat het Verenigd Koninkrijk eigenlijk de afgelopen twintig jaar nog had geproduceerd waar zijn volk trots op kon zijn? Bij het beantwoorden van deze vraag kwam hij niet verder dan de hippe stofzuigertjes van Dyson. Toch denk ik dat de Britse premier de 1.600 noeste arbeiders in de fabriek van Triumph in Hinckley over het hoofd zag. Het 124 jaar oude merk is als een feniks herrezen uit zijn as. Bijna letterlijk, want de fabriek stond in 2002 in lichterlaaie. Het vasthouden aan de driecilinders in een reeks van indrukwekkende nieuwe modellen zorgde voor steevaste overwinningen in motortests, waardoor de verkoopaantallen tegen de stroom in groeiden. Als je in Nederland over Triumph praat, valt al snel de naam Wim Zielman. Hij heeft zich op beurzen en ook in dit motormagazine ontpopt als de grootse ambassadeur van dit merk in Nederland. Onlangs zocht ik deze Bourgondiër op tijdens de Triumph Demodag in de Bollenstreek. Zijn verhaal zal voor de meeste motormuizen inmiddels wel bekend zijn. Als glashandelaar verzamelde hij naast bijzondere Triumph motoren genoeg vermogen om te gaan doen wat hij leuk vond. Dat werd dus een motorzaak waarin hij zich de hele dag omringt ziet met zijn grote liefdes: zijn gezin en Triumph motoren. Mocht ik ooit de loterij winnen of met pensioen gaan, dan lijkt me dat een uitstekende invulling van mijn dagen. Met een paar motorvrienden een motorzaak openen, met alleen maar modellen die wij mooi vinden. Maar verder zou ik het heel anders aanpakken dan Wim. Zo zou ik de ambitie hebben om de meest klantonvriendelijke motorwinkel ter wereld te worden. Bij slecht weer genieten we binnen van de mooie modellen, even met een doekje poetsen en verder een beetje hangen. Klanten zouden we zoveel mogelijk proberen te negeren. Bij mooi weer gaat de zaak gewoon dicht, want dan moeten we even wat motoren ‘testen’. Wim volgt gelukkig een heel andere bedrijfsfilosofie. Met open armen werden klanten op de demodag ontvangen en getrakteerd op koffie en cake. Een tiental demo’s stond gereed om uitgelaten te worden. Dat werd in mijn geval de Thunderbird, terwijl mijn motormaat voor de Street Triple koos. Wat een fantastisch zijdezacht elastisch blok heeft die Triple. Echt een leuk speeltje, waarmee mijn maat rondjes draaide om de Thunderbird waar ik op reed. Die Thunderbird is een echte relaxte cruiser en reed gegeven het gewicht opvallend makkelijk. De zitpositie resulteert in een achteroverleunende houding, die ervoor zorgde dat ik bij ieder hobbeltje werd gelanceerd om vervolgens weer door het comfortabele zadel opgevangen te worden. Daarmee bieden de Britten een volwassen alternatief voor de wip-wap. Helaas was de extreme Rocket III niet beschikbaar voor een ritje, want die staat prominent op mijn ‘try before you die’ lijstje. Daarnaast ben ik bijzonder benieuwd naar de nieuwe Tiger Explorer, waarmee het merk frontaal de aanval opent op de GS 1200 van BMW. Ducati en Yamaha deden al eerder vergeefs een poging om met hun Multistrada en Super Ténéré de GS te onttronen. Maar wellicht geldt hier driemaal is scheepsrecht. Mooi excuus om de volgende Triumph demodagen in de gaten te houden.Jacob Schoenmaker presenteert het beursnieuws voor de zakenzender RTL-Z. Hij rijdt dagelijks met veel plezier op zijn BMW K1300S naar het werk. Toch is het niet uitgesloten, dat zijn volgende fiets een Triumph zal zijn.