+ Plus

Column Frank Weeink MP 14-2007

Assen is “gewoon” een van de zeventien GP’s. Hugo van den Berg en Joey Litjens roepenhet in koor. “Echt?” “Ja, hoor.” Totdat het zo ver is. Het is even begrijpelijk als onvermijdelijk.Nog zo’n mooie: “De enige druk die ik voel, komt van mezelf.” Dat is even mooigezegd als onwaar. Wat een drukte om druk.De regisseur tettert doormijn koptelefoon. “Frank, snel schakelen naarCorné in de pitstraat! Hij heeft Kevin Schwantzbij zich staan.”En een voormalig wereldkampioen (Schwantz,voor alle duidelijkheid) blijft niet wachten. Dus:schakelen!Voor me staat een monitor met de “worldfeed” (de beelden die Dorna verstuurt) endaarnaast een monitor met de uitzendingvan RTL7. Aan mijn rechterzijde staan tweekleine tijdmonitoren, die ik van beeld kan latenverspringen om info over individuele ronden,de actuele stand en nog veel meer te vindenzijn. I’m the King of Zap! Waar de andere tweemonitors toe dienen, weet ik niet, maar ik hebze maar uitgeschakeld. Leek me beter voor degemoedsrust.“Frank, zo meteen naar Corné. Die staat bij demonteur van Lühti! We geven je zo een cue!”Da’s mooi, maar wat is de achternaam vanKoen nou ook al weer? Shit, shit! Verder danKoen kom ik niet. En dan met een “k”, dat weetik nog wel. Tien seconden na mijn “cue” zie ikKoen van Lierop in beeld. Van Lierop…, da’swaar ook….Ik pik het verhaal weer op nadat Koen heeftverteld wat er met zijn ongelukkige Thomasaan de hand is. Die komt een minuutje of tienlater voortijdig binnen en Corné heeft zijneerste reactie.“Schakelen!”Hans Smees valt uit. Staat Corné daar al?“Schakelen naar Smees, Frank!”Gauw een slok water.“We hebben de pitcrew van Randy Gevers. Hebjij daar een verhaal bij, Frank?”“Ja, laat zo maar komen.”“Denk aan je break, Frank!”“Oké, ik geef de eerste tien en dan de break.”In de break een giga voorwielslide van MikaKallio in de Ramshoek. Zó! Die jongen heeftgeluk… “Regie of wie me daar ook hoort: datbeeld móeten we terughalen als we terug zijn.“Is goed. We komen terug met de ‘feed’ enpraat jij er dan maar naar toe. Starten wij hetfragment in.”Na de race “heeft Corné heeft derdeman Bautista bij de microfoon en even laterook winnaar Lorenzo.“Schakelen.”Zo begint het even voor elven en zo houdt hetiets na drieën op. Drie verschillende stemmenop mijn koptelefoon – waarvan niet zeldentwee tegelijk – en die pitreporter die ook meewil doen. RTL is zéér aanwezig tijdens de TT.Met ruim twintig man. Producers, editors,cameramannen, reporters en regisseurs. Ikmag mee doen. Helemaal fantastisch, maarnaast de nauwelijks afl atende adrenalineshotvoel ik toch ook de druk. Gek, hè? En dan staik nog niet eens op de grid. De TT “gewoon”één van de zeventien (of achttien)? Echt niet!Dat merken ook Litjens en Van den Berg. Delaatste is ongewoon opgefokt na missers vanzijn technische crew en pa Van den Berg komtnaar Assen – “want het is wèl zijn thuisrace”-om een Hollandse vuist op een Spaanse tafelte slaan. Litjens is in Assen, maar hij lijkt in deEfteling: hoge pieken en veel te diepe dalen. Hijerkent later dat hij de druk heeft onderschat.De pers, het publiek, de paar honderd gastenvan teambaas Molenaar. Aan de drukte en dedruk is niet te ontsnappen.Tijdens de TT maakte Arie Molenaarbekend dat hij volgend jaar dankzij De GraafTechnisch Personeel niet alleen een GP-teamde wereld in kan sturen, maar ook nog eenstwee jonge Nederlandse coureurs in het competitieveSpaans Open kan laten starten. Dat isgoed nieuws. Jurgen van den Goorbergh wordtbij de plannen betrokken. Hij kan die jongensnog aardig wat leren, maar vooral hoop ik dathij die jonge klanten kan leren hoe je met drukomgaat.“Frank, we schakelen naar jou voor het podium!”Of Litjens, Van den Berg en die aanstaande Molenaar-gastjes ooit het podium zien? Nog langniet aan denken. Laat ze eerst maar eens foutloos“schakelen”. De heupwiegende meidenvan En Vogue zongen een paar jaar geleden“Free your mind and the rest will follow”. Kunje dat niet, dan wint een hoofd vol ruis het vaneen hart met leeuwenmoed.Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...