+ Plus

Caf

Het is alsof de cast van ‘Happy Days’ elk moment uit de grote Cadillac van ‘The Fonz’ kunnen stappen, om ook rond te gaan snuffelen op de Caféracerdag in Achterveld. Honderden vetkuiven en dikke bakkebaarden (wel voornamelijk grijs getint…) komen er onder de pothelm vandaan en alle caféracers van Nederland lijken zich te hebben verzameld om in een ongedwongen sfeer te genieten van klassieke sportmotoren in de ruimste zin van het woord.Het fenomeen Caféracer stamt uit Engeland en stamt uit de jaren ’50 en ’60. Standaard motorfietsen uit die tijd werden omgebouwd naar sportieve wegmotoren, in stijl van de racemotoren van die tijd. Het stuur werd vervangen door laaggeplaatste clipons, er kwam een remschakelsetje op en de originele tank werd vervangen door een langgerekt aluminium of polyester exemplaar. De creativiteit en eigen inbreng van de eigenaar was daarbij een groot goed: iedereen bouwde zijn caféracer naar eigen inzicht om. Want één van de weinige spelregels rondom een Caféracer is dat de machine niet zo door een fabrikant geleverd mag zijn: een Caféracer is een motor waar de eigenaar zelf iets aan verbouwd of veranderd heeft, zodat de motor een heel eigen, uniek uiterlijk heeft gekregen.Van oorsprong zijn Caféracers gebaseerd op Engelse motoren. Verbouwde BSA’s, Nortons, Matchlessen en Triumphs voerden de boventoon, maar in de huidige Caféracerscene zien we ook veel verbouwde BMW Boxers, Ducati’s en Moto Guzzi’s. En niet te vergeten: veel specials op basis van een Yamaha XS650, de Japanse klassieker met Engelse geest. Daarnaast ontstaat er momenteel een heel nieuwe stroming op basis van Japanse klassiekers, zoals sportief omgebouwde Honda CB’s uit de jaren 70 en 80, maar ook Kawasaki- en Suzuki-tweetakten uit die tijd.Het geeft al aan dat het begrip Caféracer erg ruim is en voor de één een Honda CB500F is met racestuur en sportzitje, terwijl de ander een Moto Guzzi volledig verbouwd en geen enkele technische uitdaging uit de weg gaat. De één restaureert een Engelse sportfiets uit de jaren zestig minutieus, de ander knutselt wat aan zijn BMW. Misschien is het juist wel die ongedwongen sfeer die ervoor zorgt dat Caféracers momenteel ‘booming’ zijn, iets wat ook bleek uit de opkomst tijdens deze Caféracerdag in Achterveld. De dag werd alweer voor de achttiende keer gehouden en na jaren kwakkelen zit er de laatste jaren een enorme progressie in de bezoekersaantallen. Dit jaar kwamen er de eerste zondag van juli dik 500 bijzondere machines naar ‘De Moespot’ in Achterveld, tussen Barneveld en Amersfoort. En omdat een foto meer zegt dan duizend woorden, volgt er op de komende vijf pagina’s een fotoverslag, waarbij we er enkele highlights even uitlichten.[[kasten unter den Fliesstext]]De Road Rocket ClubAlhoewel de Caféracerdag tegenwoordig een persoonlijk initiatief is van Ad van Boheemen en Gerard Visser, kun je voor meer informatie over Caféracers en over deze dag terecht bij de Nederlandse Caféracerclub: de Road Rocket Club (www.roadrocketclub.nl), waarvan vele honderden caféracerliefhebbers lid zijn.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...