+ Plus

Een budget motorvakantie: op motorvakantie voor beginners

Wie tegenwoordig een nieuwe motor koopt, koopt daarmee een brok techniek waar de eerste Apollo jaloers op zou zijn. Ook de lijst met toeters, bellen en moeilijke afkortingen wordt steeds langer: een beetje sportmotor zou zo in de TT van tien jaar terug kunnen starten en op een toerfiets moet je minimaal de bandenspanning onder het rijden kunnen controleren. Allemaal niks mis mee hoor, maar kan het ook iets minder, zoals in de studententijd, op motorvakantie gaan voor beginners? Dus voor 750 euro een motor kopen èn op vakantie gaan! Rob de Jong en Henk Akker gingen die uitdaging aan…

Even terug naar die goeie ouwe tijd, waar we allemaal zo vertederd aan terug denken. Je bent student, woont op een kamertje van 3×4 in de grote stad en moet rondkomen van een karige studiebeurs. Toch stroomt er motorolie door je aderen en met bloed, zweet en fraude heb je een motorpak en helm bij elkaar gespaard en is het zelfs gelukt het motorrijbewijs te halen. Vanaf dat moment droom je enkel nog maar van het grote avontuur: met de motor op vakantie naar de mooie routes door de Dolomieten, naar Wales of het Comomeer. Zelfs de Ardennen lijken al fantastisch.

Tent mee en gaan!

In gedachten zie je je motor al bepakken: tent achterop, slaapzak mee en gaan! Elk overgehouden dubbeltje komt in het spaarvarken: er moet een motor komen, een handige tent voor motorrijders en dan ook nog wat overhouden om een weekje van te leven. Voor een biertje op dat terras in de Alpen of een potje eten voor je tent in Zuid-Frankrijk. Na lang sparen is het dan zover: het spaarvarken wordt geplunderd en het geld geteld. En nog een keer en nog eens. Maar verder dan 750 euro kom je niet en de droom lijkt een nachtmerrie te worden. Of toch niet? Zou het toch lukken om een motor te kopen en op vakantie te gaan voor die 750 euro? De motoroccasionsites op internet worden geraadpleegd en de folders van vrijetijdsmarkten bewaard voor een goedkope kampeeruitrusting. En er wordt een begroting gemaakt voor het geld dat we nodig denken te hebben op onze vakantie, aan benzine, eten, drinken en slapen. Daarbij willen we wel één week op pad en écht naar het buitenland. Dus we moeten ‘creatief met de geest omgaan’, zoals Henk Akker dit noemt…

Een motorfiets vinden die binnen het budget past lijkt makkelijk, maar blijkt toch tegen te vallen. Motorzaken hebben vaak een prachtig aanbod maar helaas zijn de prijzen daar ook naar en een eerste speurtocht leverde niet het gewenste resultaat op. Met mijn 54 jaar heb ik natuurlijk ook niet meer de uitstraling van een arme student, waardoor het wat moeilijker wordt om op het gemoed van de handelaar in te spelen. En op internet blijkt dat veel mensen nog in de waan leven dat iets ouds ook automatisch duur moet zijn. Ook blijkt ‘een beetje werk’ te staan voor een in ontbinding verkerend wrak. Lager dan 450 euro kwam ik niet voor iets zwarts op twee wielen dat op een motor leek. Bij MotoPort Engbers in Zelhem lachte het geluk mij echter toe, toen ik daar vroeg naar een goedkope winkeldochter. “Voor 300 euro heb ik nog een leuke Honda staan”, antwoordde verkoper Rob. Zonder schaamtegevoel – en zonder de Honda gezien te hebben – bood ik 250 euro en de drang om de Honda te lozen was blijkbaar groot, want Rob verzuchtte: “Nou vooruit dan maar, hij is van jou.” Wat het precies was, wist ik nog steeds niet, maar dat viel absoluut niet tegen. Een leuke VF500F2, die er ondanks zijn 22 jaar niet alleen best knap uitzag, maar met een extra startaccu ook direct aansloeg bij de eerste startpoging. Het avontuur kon beginnen! De motor was er, dus nu kon de jacht naar de rest van de inventaris starten. Ik ging op zoek in kringloopwinkels en keek met bovenmatige belangstelling op prikborden in supermarkten. Want voordat je op pad gaat moet je uiteraard wel zorgen dat overnachting in de bergen niet in een peperduur hotel hoeft te gebeuren, dan is namelijk al dat besparen op een motor ook voor niets geweest.

Liefdevolle aandacht

Uiteindelijk scoorde ik een super klein lichtgewicht tentje voor 10 euro, een slaapmatje voor 5 euro en slaapzak voor nog eens 5 euro. Via internet vond ik voor 8 euro een paar zo goed als waterdichte (in gewoon Nederlands: dus lekke) zadeltassen en kreeg van een vriend een oude kanozak plus tanktas te leen, evenals een klein brandertje en een setje pannen. Zo had ik toch de benodigde ruimte voor mijn bagage. Voor het broodnodige comfort investeerde ik drie euro voor een klein driepoots-zitje bij een grote bouwmarkt en nam van huis nog mes en vork mee. Mijn reis kon beginnen! Vandaag de dag staat de argeloze motorrijder GPS-apparatuur en navigatie ter beschikking om te verdwalen, maar ik zocht mijn heil bij de gratis routekaarten van de ANWB en koos voor Denemarken als vakantiebestemming. Niet direct de meest favoriete bestemming voor veel motorrijders, maar juist daardoor extra spannend. Ik speurde op de kaart van Denemarken naar een leuke eindbestemming, toen mijn blik op het eiland Als viel. Tja, als ik toch eens rijk was… De Honda heeft voor het vertrek nog even wat liefdevolle aandacht nodig. Plus twee nieuwe voorvorkkeerringen a raison van € 16,50. De voorvorkolie druipt er namelijk vanaf en ook de remschijven zitten al helemaal onder. Dat is echt onverantwoord, dus levert een avondje sleutelen op. Op de dag van vertrek is het koud en staat er een harde wind, maar we laten ons niet afschrikken. In het Friese Wijnjewoude, waar Henk als bedenker van dit plan woont, staat de koffie klaar en bekijken we even elkaars aanwinsten, waarmee Henk en ik deze uitdaging de komende dagen aangaan. Hij beschuldigt mij van het kopen van een ‘bijna nieuwe motorfiets’. Tja, als je zijn Yamaha XJ550 ziet, is de Honda inderdaad een plaatje. Maar de tijd dringt en ik verlaat het Friese dorp met een mooie roffel uit de open 4-in-1-uitlaat van de VF.

Het noorden van Duitsland vertoont niet de hectiek van het Ruhrgebied, zodat ik flink opschiet. Als ik snel doorrij, ben ik snel in Als, zo filosofeer ik in de VF-buddy. De motor snort vrolijk door en jaagt er met een bijna duivels genoegen binnen 16 km een liter benzine van ruim 1,50 euro doorheen. Ik moet rustiger gaan rijden, bedenk ik me tijdens de koffiestop, als ik bereken dat ik er op deze manier al ruim 130 euro aan vloeibaar goud doorheen draai. Samen met de aanschaf van mijn kampeeruitrusting en wat kleine uitgaven onderweg hou ik zo dus een budget van 250 euro over, wat per dag dus ongeveer 30 euro betekent voor eten, drinken, slapen en misschien nog iets leuks als een souvenirtje voor thuis in de kast, een litertje olie, een biertje, een bezoekje aan een museum, een oversteek met een veerboot of een avondje doorzakken. Donders, dicht dat gas anders, moet ik straks teruglopen… Alsof het zo zou moeten zijn, breekt de zon door wanneer Denemarken in zicht komt. De eerste afslag draai ik er van de snelweg af, achter een Deen met zijn kolossaal groot Goldwing-zijspan, inclusief een minibike op een dragertje op de trekhaak. Hoezo hebben Denen geen humor? Ik zoef ongestoord verder over de keurige Deense wegen en kijk nieuwsgierig naar de benzineprijzen. Oeps, dat is dus ruim 1.60 per liter.

Gelukkig zorgen de Denen dat ik al snel weer rondrij met een glimlach, want wie geeft zijn dorpjes nu namen als Ragebol en Ketting? Als ik in het gehucht Svening aan een grote man vraag: “Kan jeg sla mit telt op pa grund?”, kijkt hij mij dreigend aan. Verdorie, misschien had ik toch wat geld moeten uitgeven aan een cursus Deens voor beginners. Stil staren we even naar elkaar, maar al snel bemerk ik dat deze Deen een 54 jarige Nederlandse imitatiestudent op een oude Honda wel grappig vind. “Ja” zegt hij rustig, daarmee bewijzend dat mijn “Mag ik mijn tent bij U neerzetten” goed is overgekomen. En mijn tent krijgt dus een mooi plekje in de tuin van Borge Pedersen en zijn familie. Die avond eerst maar eens de totale uitgaven tot nu toe op een rijtje te zetten. Voor de motor en onderhoud heb ik nu 266,50 uitgegeven. Tent, slaapzak, matje en stoeltje waren in totaal 31 euro en voor de 733 km lange rit had ik 45,18 liter nodig wat in totaal 60,78 euro kostte. Koffie kostte mij 3,90 (let op: soms kun je gratis koffie drinken bij een volle tank benzine!) en ik had voor dag één natuurlijk boterhammen van huis meegenomen. Een kop thee was in de middag nog anderhalve euro en je raadt het al: ‘s avonds mocht ik aanschuiven bij de familie Pedersen voor een warme hap. Totale kosten tot dusver € 363,68. De terugreis (zonder meegenomen boterhammen, dus inclusief lunch) bereken ik op 72 euro, zodat ik dus ruim 300 euro in de knip heb voor de komende Deense vakantie.

Gratis kamperen

Omdat mijn nieuwe Deense vrienden ook motorrijders blijken te zijn wordt er die avond een heel netwerk van kennissen en vrienden benaderd, die mij een prettige vakantie in Denemarken moeten garanderen. Hierdoor weet ik op voorhand al dat ik de komende week mijn tent al in meerdere achtertuintjes mag opslaan. En ik mag zelfs een nachtje doorbrengen op een privé-strandje en krijg nog onderdak bij een motorclub aangeboden. Ook mag ik meerdere keren ‘s avonds lekker mee-eten met de familie en laat ook af en toe een gastvrij aangeboden flesje bier door het keelgat klokken.“Tja, zo kan ik het ook” hoor ik de kritische lezer al sceptisch brommen. En dat klopt natuurlijk helemaal. Maar iedereen kan het, het vereist alleen wel wat ondernemingszin en lust naar avontuur. En niet te vergeten: de wil om andere mensen te ontmoeten, een gesprek aan te knopen en open te staan voor onverwachte gebeurtenissen. Uiteindelijk was ik dus voor het kamperen en vijf keer avondeten niets kwijt. Gewoon omdat ik op de eerste avond contact zocht met Borge Pedersen, enkel en alleen omdat ik een motor op zijn oprit zag staan en hij toevallig buiten liep…Ik besef mij echter terdege dat het ook heel anders kan gaan. Als het nèt niet lukt om zo’n goed contact te leggen en je gewoon moet betalen voor eten-drinken-vrolijk zijn.

Voor de eerlijkheid heb ik daarom heb ik ook een berekening gemaakt gebaseerd op de prijzen zoals die in Denemarken gelden. Ik ben er wel van uitgegaan dat het mogelijk moet zijn een aantal maal gratis de tent neer te kunnen zetten bij mensen thuis, in hun tuin of bij een boerderij op het hoekje van een erf. Het eten heb ik wel gewoon berekend. En omdat op vakantie gaan natuurlijk niet alleen het slapen in een tent is, heb ik regelmatig dagritten gemaakt van tussen de 80 en 120 km. Het verbruik van de Honda lag op de binnenwegen en rustig rijdend rond de 1 op 18, wat dus negen euro benzine per dag was. Af en toe een museum of een andere bezienswaardigheid bezoeken kostte ongeveer vijf euro per dag, al zijn er ook best gratis exposities te vinden. Rij daarvoor altijd eerst naar het lokale infocentrum of de lokale bibliotheek. Heel vaak is daar de koffie ook erg goedkoop en meestal kun je er gratis internetten en je mail checken! Lunch en ontbijt kun je zelf goedkoop maken door bijvoorbeeld inkopen te doen bij supermarkten zoals Lidl of Aldi. Niets is zo mooi om je eigen lunch te eten in een park of aan een verlaten strand en die zijn er volop in Denemarken! Met af en toe een biertje en je eigen potje koken kwam ik op een uitgave van 22 euro per dag aan eten en vermaak.

Ben je niet zo handig in het vinden van gratis overnachtingen of vind je dat gewoon niet jouw ding, dan moet je rekenen op tien euro voor de camping in voor- en naseizoen; in het hoogseizoen komt daar een euro of zeven bij. Maar dan sta je ook op prachtige campings voorzien van alle comfort. Met wat kleinere uitgaven onderweg kan ik op die manier nog zeker een dikke vijftig euro over van mijn ogenschijnlijk zo krappe startbudget overhouden. Maar zoals gezegd, ik hield wezenlijk meer over omdat het overnachten en eten me meestal niets kostte en die Denen het blijkbaar wel grappig vonden om zo’n rare Nederlander onder hun hoede te nemen. Voor ons begon de echte pret voor deze ‘budget-vakantie’ al ruim van tevoren. Het werd gewoon een sport om voor dit artikel alles zo goedkoop mogelijk te regelen, zonder irritant te worden of een half zwerversbestaan te leven. Op vakantie met de motor is het mooiste wat er is en als je daar op deze manier een aardige draai aan kunt geven, is het helemaal top. Ik heb genoten, lekker motor gereden, veel gezien en leuke Denen leren kennen. Dromen zijn geen bedrog, je moet ze alleen af en toe een handje helpen!

Motorspeurtocht

Zonder motor is een motorvakantie niet mogelijk, dus gaan we eerst maar eens serieus naar op zoek naar een vervoermiddel. Gelukkig ben ik door schade en schande redelijk thuis in het ‘low-budget-gebeuren’, maar mijn technische inzicht en sleutelkwaliteiten bevinden zich helaas op een erg bedenkelijk niveau. Het budget voor de motor heb ik gesteld op maximaal 250 euro en een miskoop kan ik me niet echt permitteren. Ik had gedacht dat ik de budget-bikes op het fantastische World Wide Web wel voor het uitzoeken zou hebben, maar kwam van een koude kermis thuis. Opstappen en rijden voor 250 euro blijkt onmogelijk, ik kom niet verder dan machines met lekke keerringen, versleten banden en afgeragde ketting en tandwielen! En werkende verlichting en tellers blijken ook al te hoge eisen in dit prijssegment. Een dagje op speurtocht langs de motorzaken dan maar, daar is de kans van scoren wellicht wel wat groter. Misschien staat er ergens in een donker hoekje nog wel een vergeten inruiler, die al jaren geen frisse buitenlucht heeft gezien. Maar ook dat blijkt nog niet eenvoudig. Als je zegt wat je graag wilt, krijg je niet eens koffie, heb ik mogen vernemen! Tot ik bij Groenewold Motoren in Roden binnenstap. Ik kom daar wel vaker en Ep is al heel wat van me gewend. Ik heb daar al een paar keer een wazig sleutelproject naar binnen geduwd en rijdend weer op kunnen halen. Ik tref er een Yamaha XJ550 die al bijna 2 jaar in een hoekje van de ‘showroom’ staat. De wettelijke eigenaar heeft een fietsenzaak om de hoek en ooit deze Yamaha ingeruild, om hem vervolgens hier te stallen voor de verkoop. Eén probleempje: hij wil er nog minimaal 350 euro voor hebben en dat is ver boven mijn budget dus.

Een week later ga ik nog maar eens terug om de XJ wat beter te bekijken. Hij ziet er eigenlijk helemaal niet zo beroerd uit en ik besluit toch maar eens een goed gesprek met de eigenaar te voeren in zijn fietswinkel. Hij blijkt redelijk verstand van de motorwereld te hebben. Als ik hem vertel dat ik maar liefst 250 euro wil neertellen voor zijn XJ, laat hij me een oude afgetrapte Puch Maxi zien die bij hem in de winkel staat en zegt: “Kijk, dit is de goedkoopste brommer bij mij in de zaak. Die kost 400 euro! En dan denk jij dat je voor 250 kunt wegrijden op die helemaal niet zo verkeerde Yamaha? No way!” Kortom, ik moet nog lullen als brugman om hem toch over de streep te krijgen en voor het argument ‘Als ik hem nu niet koop, staat ie over 10 jaar nog bij Ep” raak ik de gevoelige snaar en gaat de eigenaar voor de bijl. Ik ben koopman, met als enige voorbehoud dat ik nog wel een proefrit wil maken. Stel je voor dat die XJ helemaal niet loopt! Samen met Ep heb ik de Yamaha toch redelijk vlot aan de praat en ketting, tandwielen en remblokjes zijn allemaal in orde. De voorvork-keeringen lekken niet, tellers en verlichting werken, achterband is prima en voorband kan nog net. Het wordt dus een succesvolle proefrit, zodat de motor kan worden overgeschreven. Wel zit er wat speling in het voorwiel, zodat ik aan een setje nieuwe voorwiellagers kom. Shit, dat kost toch weer 25 euro extra!

Motorkampeerspullen zoeken

De Yamaha is er klaar voor, nu de rest nog zien bij elkaar te scharrelen! Op de rommelmarkt vind ik een brander voor 1 euro. Via internet koop ik een Nomad koepeltentje in een dorp iets verderop voor 15 euro. Volgens de verkoper ging de rits wat moeilijk. Nou, onderweg bleek die rits helemaal niet meer te gaan… De verkoper van de kampeerwinkel is ook enthousiast: “Kan ik u helpen?” “Ja, ik wil graag de allergoedkoopste slaapzak.” “Nou, dat is deze, die kost maar 6,99. Maar u wilt er toch niet echt in gaan liggen slapen?” “Ja bedankt, dat doe ik dus wel. En doe er ook maar zo’n aluminium matje van 3,40 bij.” “Maar meneer, u wilt er echt mee op vakantie. U wilt dus ook op dat matje gaan liggen? U durft!” Afijn, in de winkel deed ik nog wel heel stoer, maar dat was na het eerste nachtje wel over. Via Marktplaats schafte ik verder nog een bagagerol aan voor 10 euro, een tanktas voor 10 euro en ook nog 2 zadeltassen, ook voor 10 euro. Nog een pannetje en wat kleine toeters en bellen maakten m’n kampeerset een beetje compleet. Onderbroeken en een tandenborstel had ik al, die konden dus zo mee van thuis. Goed voorbereid sta ik klaar voor vertrek. In mijn tanktas een zelfgemaakt lunchpakket en in de zijtassen wat blikken Aldi-bier, voor de eerste avond zeg maar.

Tsja, nu ik zo opstap, ben ik ineens een stuk minder enthousiast over mijn eigen idee van deze budgetvakantie. Het wordt nog echt afzien deze week. Op de valreep besluit ik toch maar een litertje motorolie mee te nemen, je weet immers maar nooit. En bij een pomp onderweg betaal je je helemaal scheel. Al met al heb ik van de oorspronkelijke 750 euro er nog 370 in de knip en zo word ik uitgezwaaid door vrouw en dochters. Het is stralend weer en dat vraagt erom om echt de toerist uit te hangen: ik kies overal voor de binnendoor-weggetjes, zo maak geen enkele km snelweg die niet nodig is. Maar met mijn kaartlees-capaciteit en de gratis ANWB-routekaarten (die alleen de grote wegen aangeven), wordt het al snel een echte puzzelrit. De Yamaha rijdt als een nieuwe en motorrijders blijven gewoon naar je zwaaien. Dat is dus niet afhankelijk van de prijs. Aan het eind van de dag beland ik iets onder Eindhoven op een boerencamping. Er zijn weinig andere motorrijders te bekennen en ik trakteer mezelf in Bergeijk op een patatje. Het is tenslotte vakantie, nietwaar? Maar de slaapzak blijkt inderdaad heel erg dun en het matje nog dunner, de tent is te kort en de rits kan niet dicht. Kortom: heerlijk geslapen dus.

De volgende ochtend regent het, dus ik wil alles snel in gaan pakken. Maar nog voordat ik de eerste haring uit de grond kan trekken, word ik uitgenodigd op de koffie bij de buren. Met een dik stuk, gratis, Limburgse vlaai! We leuteren een hele tijd over koetjes, kalfjes, stacaravans, Hongaars pit-patten en kleinkinderen. Maar ja, wel gratis koffie en vlaai! Inmiddels hoost het nog veel meer en ik gooi al m’n spullen maar terug in de tent. En mijzelf er achteraan. Het wordt ook niet meer droog die dag en die avond eet ik lowbudget-Noodles en drink een bak koffie erachteraan. Dan is mijn brander leeg.

De volgende ochtend vertrek ik wel vroeg. Dwars door België kom ik erachter waarom ze hier zoveel van off-road-motoren houden: er zitten me toch gaten in het wegdek! Mijn XJ kan er slecht tegen en ik stuiter alle kanten op. Gelukkig volgt later die dag een mooie rit binnendoor, Luxemburg in. In mijn helm hou ik hele gesprekken met mezelf en brul voluit de meest wazige liedjes. Om een of andere reden heb ik altijd Ann Murray met ‘You needed me’ in mijn hoofd op de motor. Raar, want ik vind het een erg soft nummer. En er is toch geen kip die me hoort zingen, want de Marshall Deeptone brult nog een heel stuk harder dan ik doe. Vlak boven Vianden zoek ik een oude camping uit mijn jeugd op. Hier heb ik als kleine snotaap heel wat vakanties doorgebracht. Helaas is het een gigantische zwijnenstal geworden, totaal verpauperd en verwaarloosd. Het balkon waar ik ooit heel voorzichtig de eerste stappen op het liefdespad zette, ligt vol rotzooi en de toiletten zijn na ons laatste vertrek, zo’n 25 jaar geleden, blijkbaar ook niet meer schoongemaakt. Alle jeugdsentiment ten spijt rij ik door en beland op een camping midden in Vianden. Omdat het nog steeds regent, bekijk ik die namiddag het kasteel en trakteer me ’s avonds op een heuse zigeunerschnitzel. Het restaurant zit vol met leden van de Ducati-Club die ook een paar dagen de hort op zijn en omdat ik ooit ook een Ducati heb gehad, lul ik die avond dapper mee over desmodromische kleppen en zo. En dan te bedenken dat mijn XJ minder kost dan hun setje banden…De volgende twee dagen rij ik wat doelloos door Luxemburg en pik ook een stukje Frankrijk mee. Heb vaak geen idee waar ik zit, maar maak er een aantal mooie ritten van. Met duck-tape plak ik mijn cameraatje op mijn tanktas en maak warempel nog een leuk filmpje ook. Dat ga ik vaker doen!

Budget van 500 euro?

De dappere XJ geeft ondertussen trouwens geen klap verkeerd. Door de regen op het tentdak, mijn MP3-speler, de bikkelharde mat en de slaapzak waarvan de rits het inmiddels ook heeft begeven, wordt er ’s nachts niet veel meer geslapen. Langzamerhand wordt het tijd weer richting Friesland te gaan. Onder een donkere bewolkte hemel wordt alles ingepakt en laten we Luxemburg achter ons. Dankzij wegwerkzaamheden in België verdwalen we weer eens hopeloos; gewoon blind achter je voorganger aanrijden blijkt niet altijd de beste oplossing…Toch lukt het Nederland terug te vinden en boven Eindhoven houdt het op met regenen. Dat wordt nu een aardige hagelbui! De XJ heeft er minder last van dan zijn bestuurder. Aan het eind van de middag ben ik terug in mijn wereldstad Wijnjewoude. En nog geen tien minuten later liggen tent, slaapzak en matje al in de huisvuilcontainer. De kilometerteller van de Yamaha staat inmiddels op 94.789 kilometer, dik 1500 meer dan bij vertrek. De knip bevat nog 22 euro, maar al met al heb ik me toch prima vermaakt. De vijf campingovernachtingen (twee in Nederland, drie in Luxemburg) kosten me 55 euro, ik heb voor 147 euro benzine getankt en voor 118 euro aan eten en drinken. En dan nog 28 euro voor diverse uitgaven, zoals de kasteelbezichtiging en wat koffie en kleine etenswaren onderweg. De low-budget-Yamaha XJ550 liet me – ondanks de vele regen – echt geen moment in de steek. Ik vond het zelfs een heerlijke motor om op te rijden. Ik ben van plan om later dit jaar nog minimaal één buitenlandse MotoGP te gaan bezoeken en dan ga ik in principe met mijn Moto Guzzi T5, een ex-Italiaanse politiemotor. Of zal ik dan toch weer mijn XJ pakken, ik zou het zo aandurven! Ik heb echt een heerlijke week gehad. Volgend jaar nog een keer, maar dan maar met een budget van 500 euro? Dan wordt het misschien écht spannend!

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...