Brough Superior-veiling
Soms geeft de aarde een kostbare schat prijs. Een Romeinse kunstschat bijvoorbeeld, die een paar duizend jaar in een dikke kleilaag heeft gezeten. Soms is het de zee, die een lang verloren gewaande piratenschat teruggeeft. En soms, heel soms staat een schat gewoon in een aftands schuurtje op het Britse platteland. Zoals de acht lang geleden verdwenen Brough Superiors, die afgelopen jaar in volledig ongerestaureerde staat werden ontdekt. Eind april worden ze geveild bij het Britse veilinghuis Bonhams. Een unieke gebeurtenis!
Lang werd gedacht dat ze verloren waren gegaan, de acht zeer bijzondere Brough Superiors uit de periode 1926 – 1939, die het afgelopen jaar uit een gammel schuurtje in het Britse Cornwall tevoorschijn kwamen. Ruim vijftig jaar hadden ze er verborgen gestaan en dat was deze motorschatten aan te zien. Een enkele machine kwam in zijn geheel naar buiten gerold, de meeste andere in onderdelen. Stuk voor stuk waren ze verstopt onder een centimeters dikke laag stof, oud gereedschap en antiek keukengerei. De machines waren eigendom van de vlak daarvoor overleden Frank Vague, een lid van de Brough Superior Club. Het merendeel van de collectie werd in de jaren zestig door Vague gekocht en bleef de daaropvolgende vijftig jaar nagenoeg onaangeroerd.
Desalniettemin een zeer bijzondere en unieke ontdekking, zo weet ook Ben Walker, internationaal directeur van Bonhams Collectors’ Motorcycle Department: “Dit is inderdaad één van de grootste ontdekkingen van de laatste jaren. Deze acht motoren zijn altijd omgeven geweest door mysterie. Maar zeer weinig mensen wisten nog van het bestaan van deze machines af en veel anderen geloofden door die geheimzinnigheid dat het niet meer dan een ‘urban legend’ was. Maar er is altijd een hardnekkige theorie geweest dat ze wel degelijk bestonden en dat ze ergens in de ‘West Country’ stonden. Slechts weinigen wisten waar, tot afgelopen jaar dus.”
Deze collectie is de laatst bekende verzameling ongerestaureerde Brough Superiors. Een kans als deze komt dus niet meer voorbij. Er zijn in de geschiedenis van dit Britse merk, dat je rustig kunt bestempelen als het Rolls-Royce van de vooroorlogse motorindustrie, bijvoorbeeld slechts acht viercilinders gemaakt, en het exemplaar in deze collectie is de laatste van de 750 cc BS4’s die weer boven water is gekomen. Die BS4, met gemodificeerd Austin 7 motorblok, is meteen ook de absolute smaakmaker in de collectie. Opvallend zijn de dubbele achterwielen met daartussen de aandrijfas. De BS4 werd voor zijspangebruik gemaakt, maar kon ook solo worden gereden. Deze machine was ooit van Hubert Chantrey, die er de Land’s End Trail mee reed, en wordt door Bonhams geschat op een opbrengst van tussen de 80.000 en 120.000 Britse pond. Maar dat zou zo maar eens heel veel meer kunnen worden, gezien de gigantische bedragen die bij eerdere Brough-veilingen werden geboden.
“De ontdekking van deze Brough Superiors in Cornwall is vanuit historisch oogpunt erg belangrijk”, voegt Jonathan Vickers, één van Bonhams motorspecialisten, toe. “Voor het eerst in meer dan een halve eeuw worden deze motoren straks weer op een internationaal toneel te koop aangeboden.” Ben Walker heeft hoge verwachtingen van de opbrengst: “De markt voor ongerestaureerde, originele motorfietsen is erg sterk. Bij Bonhams breken we regelmatig records met het veilen van Brough Superior motorfietsen, waaronder ongebruikelijke projecten als deze collectie. Het zou fantastisch zijn om deze machines weer op de weg te zien, aangezien ze allemaal te restaureren zijn.” De veiling van de verzameling Brough Superiors, die inmiddels ‘The Broughs of Bodmin Moor’ is gedoopt, vindt op 24 april 2016 plaats in het Britse Stafford. Meer info op www.bonhams.com
OVER BROUGH SUPERIOR
Brough Superior is een naam met een haast mythische klank in de motorwereld. Deze exclusieve motoren werden tussen 1919 en 1940 in het Engelse Nottingham gemaakt door George Brough, een racer, designer en een dandy in hart en nieren. In die periode werden er 3.048, verdeeld over negentien modellen, geproduceerd en ongeveer een derde daarvan bestaat nog steeds. De Brough Superior was de superbike van die vooroorlogse periode en de meeste werden speciaal in opdracht gebouwd. Twee exact dezelfde machines kwam je dus niet snel tegen. Kwaliteit en afwerking waren destijds vergelijkbaar met die van Rolls-Royce en dat gold ook voor de prijs. Tussen de 100 en 185 pond moest er bijvoorbeeld tussen 1920 en 1930 voor een Brough Superior worden betaald en met een gemiddeld jaarsalaris van zo’n 200 pond voor de Brit was zo’n motorfiets dus uitsluitend weggelegd voor de ‘happy few’. George Brough mocht dan ook een aantal beroemdheden tot zijn clientèle rekenen. De bekendste daarvan was archeoloog, diplomaat en militair T.E. Lawrence (‘Lawrence of Arabia’), die er maar liefst acht in zijn bezit had. Wrang genoeg verongelukte Lawrence in 1935 in het zadel van nummer zeven, terwijl nummer acht in bestelling was.
De Tweede Wereldoorlog maakte een eind aan de motorproductie, aangezien bij de motorenleverancier alle middelen ten behoeve van de oorlogsindustrie werden ingezet. Na de oorlog werd de productie door een gebrek aan geschikte motorblokken niet meer opgestart. George Brough overleed in 1970 op 79-jarige leeftijd. Tegenwoordig zijn de merkrechten van Brough Superior in handen van Mark Upham, die in 2013 samen met de Franse designer Thierry Henriette een moderne interpretatie van de vroegere SS100 presenteerde tijdens de motorshow van Milaan.